Telewizory laser TV to nie tylko wielki ekran, ale i jakość obrazu. Kupujący znajdzie w ofercie zestawy zawierające projektor i ekran przeznaczone do oglądania filmów, sportu czy gier, a także do zastosowań profesjonalnych, np. prezentacji. Tak jak w telewizorze wyposażone są one w tuner DVB-T2/HEVC. (Fot. Hisense)
Liderem w konstrukcji telewizorów laser TV jest Hisense Group. To chińska korporacja produkująca elektronikę użytkową oraz sprzęt AGD. Tworzona jest przez dwie najważniejsze firmy: Hisense Electric Co Ltd (Chiny) i Hisense Kelon Electrical Holdings Co Ltd (Hongkong). W języku chińskim słowo „Hisense” oznacza tyle co „dwie rzeki wpadające do morza” lub „zaufanie bez granic”.
Firma Hisense jest pionierem w dziedzinie telewizji laserowej. Laser TV składa się z projektora z obiektywem o krótkiej ogniskowej (tzw. krótkiego rzutu) oraz specjalnego ekranu z powłoką antyodblaskową. Projektor jest ustawiany w odległości ok. 0,3 – 0,5 m od ekranu, a obraz ma przekątną nawet do 100 – 120 cali.
W projektorach marki Hisense stosowane jest najlepsze rozwiązanie – laser półprzewodnikowy (Triple Color Laser), który jest źródłem trzech podstawowych kolorów: czerwonego (R), zielonego (G) i niebieskiego (B). Kolorowe światło lasera sekwencyjnie oświetla układ DMD (Digital Micromirror Device), na powierzchni którego znajduje się matryca mikroluster. Każde z takich mikroluster jest odpowiedzialne za obraz jednego piksela. Powstają trzy monochromatyczne obrazy (R, G, B), które po przejściu przez pryzmat i obiektyw tworzą jasny i wyraźny obraz Ultra HD 4K (3840 × 2160 px) na powierzchni ekranu. Potrójne laserowe źródło światła Trichroma Laser TV znajdziemy np. w najlepszym do kina projektorach Hisense PX1-PRO (4K Smart Laser Cinema) bez tunera TV i L9H z wbudowanym tunerem TV DVB-T2/HEVC. Szczegółowy obraz charakteryzuje się szeroką gamą kolorów – przestrzeń barw BT.2020 na poziomie aż 107 proc. Oznacza to bardzo dobre odtwarzanie kolorów zielonego i czerwonego, nieosiągalne dla podstawowych telewizorów LCD. Bardzo duża jasność obrazu – 2200 lm (PX1-PRO) i 3000 lm (L9H) umożliwia oglądanie filmów w jakości kinowej, nawet w jasnym pokoju. W trybie sportowym bardzo płynny, dynamiczny obraz nadąża za najbardziej niespodziewanymi zwrotami akcji. Bardzo duża trwałość źródła światła projektora (ponad 25 000 godzin) umożliwia obejrzenie wielu filmów czy transmisji sportowych – licząc po 2 godziny na film, możliwe jest obejrzenie 10 tys. filmów w kinowej atmosferze.
HISENSE 100L9G-B12
Na rynku są dostępne także projektory krótkiego rzutu DLP i 3LCD, które umożliwiają uzyskanie obrazu o przekątnej powyżej 100 cali. W tańszych projektorach DLP (Digital Light Processing), w których źródłem światła jest pojedynczy laser półprzewodnikowy, uzyskujemy mniejszą jasność obrazu i gorsze odtwarzanie kolorów. Poszczególne kolory podstawowe (RGB) uzyskuje się, kierując światło lasera na obracające się z częstotliwością 50 Hz koło z filtrami RGB. Układ DMD, oświetlany przez światło RGB, wytwarza obrazy: czerwony, zielony i niebieski, które przetwarzane są przez układ optyczny, a na ekranie widzimy obraz. Dobrą jakość obrazu zapewniają projektory laserowe 3LCD z trzema matrycami LCD, przetwarzające trzy składowe RGB. Światło generowane przez laser niebieski jest odpowiednio filtrowane i rozszczepiane na trzy składowe RGB. Obraz jest tworzony przez trzy matryce LCD i przetwarzane przez „optykę” w jeden obraz. W najlepszych projektorach profesjonalnych, np. Epson EH-LS800W, obraz ma jasność do 4000 lm, a przekątna ekranu osiąga 150 cali.
Laser TV Hisense PX1-Pro umożliwia tworzenie obrazu o przekątnej od 90 do 130 cali. (Fot. Hisense)
Telewizory laserowe nie emitują światła bezpośrednio na oczy. Wiązka światła projektora odbija się na ekranie, tworząc obraz, dzięki czemu jest to rozwiązanie przyjazne dla wzroku. Wzrok chroni także ograniczenie emisji niebieskiego światła. Najlepsze projektory mają certyfikat TÜV Rheinland Low Blue Light, który potwierdza filtrowanie światła niebieskiego do bezpiecznego dla oczu poziomu. Dzięki temu można dłużej cieszyć się oglądaniem filmów czy seriali. Szczególnie ważne jest to dla graczy i kinomanów, którzy spędzają wiele godzin przed ekranem.
EPSON EH-LS800W
Do wybranych projektorów marka Hisense oferuje ekran ALR (Ambient Light Rejection), który zapewnia doskonałą jakość obrazu, na którą nie ma wpływu światło otoczenia, zachowanie nasycenia i kontrastu oraz szczegółowość obrazu. Jest to zasługa specjalnej wielowarstwowej antyodblaskowej powierzchni ekranu, eliminującej ponad 85 proc. odblasków otoczenia.
Obraz może być rzutowany na białą ścianę, ale jego jakość nie będzie tak dobra jak na specjalnym ekranie.
Optymalne ustawienie projektora Hisense 100L9HD.
W projektorach telewizji laserowej cała elektronika: procesor, układy poprawy jakości obrazu, tunery telewizji DVB- -T2/C/S2, głośniki, złącza i moduły Wi-Fi oraz Bluetooth znajdują się w obudowie projektora. Dzięki technice Smooth Motion (np. Hisense), system MEMC (Motion Estimation, Motion Compensation) oszacowuje kierunek ruchu w celu zapewnienia większej płynności obrazu i generuje dodatkowe klatki. MEMC sprawdza się najlepiej przy oglądaniu projekcji obejmujących szybkie ruchy kamery, np. podczas transmisji meczów na żywo czy innych zawodów sportowych.
Tak jak w zwykłych telewizorach najlepsze filmy HDR z aplikacji Netflix, Disney+, YouTube i innych mogą być odtwarzane w standardach HDR10+ i Dolby Vision. Najlepszy format – HDR Dolby Vision to zaawansowany HDR, inspirowany techniką kinową, który zwiększa rozpiętość tonalną między ciemnymi i jasnymi scenami, sprawiając, że widz dostrzega więcej szczegółów w filmach. Zapewnia realistyczne kolory i kontrast w każdej scenie oraz wydobywa detale wyraźniej niż poprzednie generacje.
Najnowszą funkcją jest tryb Filmmaker Mode, który sprawia, że filmy na ekranie będą wyświetlane zgodnie wizją kolorystyczną i zamysłu reżyserów filmów.
XGIMI Aura
Przy wyborze telewizora laser TV czy projektora warto sprawdzić jego parametry. Do najważniejszych należą jasność i kontrast obrazu.
Strumień światła projektora jest podawany w ANSI lumenach. ANSI (American National Standards Institute) określa metodę pomiaru, a lumen jest to jednostka natężenia światła. Pomiar natężenia według normy ANSI odbywa się w dziewięciu różnych punktach. Jasność obrazu jest zależna od wartości strumienia światła projektora. Zwiększenie strumienia światła wymaga źródła światła o większej mocy, a zatem koszt projektora rośnie. Potrzebny strumień świetlny zależy od jasności w pomieszczeniu. W trybie eco tylko części mocy, którą może pobierać lampa (przy pełnym zaciemnieniu lub przy obniżonych wymaganiach w stosunku do obrazu) powoduje, że wydłużamy w ten sposób czas pracy źródła światła (trwałość). W przypadku pomieszczeń całkiem ciemnych (np. kino domowe) wystarcza strumień 500 do 800 ANSI lumenów. Natomiast w pomieszczeniach nienasłonecznionych, ale też nieprzyciemnianych, jest wymagany strumień od 1000 do 2500 ANSI lumenów. Pomieszczenia duże i jasne wymagają strumienia silniejszego.
Dla jakości obrazu ważna jest równomierność oświetlenia w obrębie snopu światła rzucanego z obiektywu. Równomierność jasności określa się w procentach i jest ona dobra, gdy wynosi powyżej 80 proc. Oznacza to, że jasność na obrzeżach przekracza 80 proc. jasności w centrum.
© 2024 InfoMarket