Konsumenci często korzystają z pożyczek. Jest to szybki i prosty sposób pozyskania pieniędzy na zakup określonych rzeczy. Na rynku jest bardzo wiele ofert z których konsument może skorzystać. Zawsze jednak trzeba zwrócić szczególną uwagę na treść umowy pożyczki w której określone są warunki na jakich pożyczamy pieniądze.
Czytaj więcej...
Konsument powinien mieć możliwość zapoznania się z ceną produktu, który chce nabyć. Nie może być tak, że klient szuka sprzedawcy, by zapytać ile dany produkt kosztuje. Ceny powinny być widoczne i wyraźne, przedstawione w taki sposób, aby nie budziły wątpliwości. Jakie obowiązki w tym zakresie ciążą na sprzedawcy? Jakie grożą konsekwencje za ich niewykonanie?
Czytaj więcej...
Korzystając z reklamacji konsument powinien zwrócić uwagę, co dla niego jest korzystniejsze rękojmia czy gwarancja. Jednym z aspektów, które powinien wziąć pod uwagę jest koszt dostarczenia wadliwej rzeczy. Jest to istotne zwłaszcza, gdy produkt jest duży i może być problem z jego transportem. Kto zatem ponosi koszty wadliwego produktu przy rękojmi, a kto przy gwarancji? W jaki sposób reguluje to prawo?
Czytaj więcej...
Jeżeli konsument i przedsiębiorca nie mogą dojść do porozumienia warto skorzystać z postępowania przed stałym sądem polubownym. Można wówczas liczyć na rozstrzygnięcie sporu. Są to postępowania dosyć uproszczone, niesformalizowane i szybkie. Jakie sprawy są rozstrzygane? Jak wyglądają postępowania? Kto ponosi koszty postępowania?
Czytaj więcej...
Jeżeli rzecz kupiona przez konsumenta ma wadę może on skorzystać z uprawnień wynikających w rękojmi. Muszą być jednak spełnione określone warunki. Najważniejsze to termin oraz fakt udowodnienia, że produkt był kupiony u danego sprzedawcy. W jaki sposób potwierdzić fakt kupna rzeczy u danego sprzedawcy? Czy jedynym dowodem jest paragon? Czy sprzedawca ma prawo odrzucić reklamację konsumenta z powodu braku paragonu?
Czytaj więcej...
Konsumenci często korzystają z różnych pożyczek czy kredytów na zakup wymarzonego telewizora czy sprzętu AGD. Rynek oferuje wiele możliwości. Jedną z nich jest kredyt konsumencki. Przed podjęciem decyzji o skorzystaniu z tej formy pozyskania dodatkowych środków warto zapoznać się z regulacjami prawnymi zawartymi w ustawie z dnia 12 maja 2011 roku o kredycie konsumenckim ( Dz.U.2018.0.993 t.j.).
Dostarczanie przesyłek przez kurierów stało się powszechne. Niemalże każdy korzysta z usługi dostarczenia kupionej rzeczy do domu. Klienci mają liczne wymagania i oczekiwania, co do czasu dostarczenia przesyłki, czy jej wniesienia do mieszkania. Konsumenci nie wiedzą do końca, czego mogą żądać od kuriera, a do czego dostawcy nie są zobowiązani.
Czytaj więcej...
Sprzedawcy zazwyczaj zachęcają do zakupów. Może się jednak zdarzyć, że przedsiębiorca odmówi sprzedaży produktu. W jakich sytuacjach jest to dopuszczalne? Czy kwestie te regulują przepisy prawa?
Czytaj więcej...
Sprzedawca ponosi odpowiedzialność nie tylko z tytułu wady fizycznej rzeczy, ale również z tytuły wady prawnej. Konsument, który kupił rzecz będącą własnością innej osoby ma określone prawa. Co to są wady prawne rzeczy ? Czego konsument może żądać w takiej sytuacji od sprzedawcy? Jak kształtuje się odpowiedzialność sprzedawcy?
Czytaj więcej...
Konsument kupujący produkt przez internet najczęściej podaje swój adres domowy do doręczeń. Zdarza się jednak, że kurier dociera np. w godzinach pracy konsumenta i zastaje zamknięte drzwi. Paczka nie może być więc doręczona. Co w takich sytuacjach może zrobić kurier? Czy zgodne z prawem jest zostawianie paczki u sąsiada? Czy paczkę może odebrać inna osoba zamieszkująca pod tym samym adresem?
Czytaj więcej...
Konsument, który chce zareklamować wadliwy produkt wybiera pomiędzy gwarancją a rękojmią. Sam decyduje, co jest dla niego korzystniejsze. Niekiedy argumentem przemawiającym za wyborem jednej z ww. opcji jest np. czas naprawy wadliwej rzeczy. Może być ona potrzebna konsumentowi np. do pracy i ten argument będzie decydował o wyborze. Jaki jest termin do wykonania obowiązków z tytułu gwarancji, a jaki z tytułu rękojmi? Z czego wynikają terminy wykonania tychże obowiązków?
Czytaj więcej...
Konsument kupując sprzęt AGD-RTV zwraca uwagę na dokument gwarancyjny. Najważniejszy jest czas trwania gwarancji. Wiadomo, że daje on konsumentowi swego rodzaju ochronę na wypadek wadliwości produktu. Może on wówczas żądać np. nieodpłatnej naprawy. Jednak ważna jest również sama treść oświadczenia gwarancyjnego, która określa obowiązki gwaranta i uprawnienia kupującego. Co powinien zawierać dokument gwarancyjny? Czy musi być w formie pisemnej? Jakie są skutki braków formalnych dokumentu gwarancyjnego? Czy może być nieważny?
Czytaj więcej...© 2025 InfoMarket