Sprzedawca ponosi odpowiedzialność nie tylko z tytułu wady fizycznej rzeczy, ale również z tytuły wady prawnej. Konsument, który kupił rzecz będącą własnością innej osoby ma określone prawa. Co to są wady prawne rzeczy ? Czego konsument może żądać w takiej sytuacji od sprzedawcy? Jak kształtuje się odpowiedzialność sprzedawcy?
Czytaj więcej...
Konsument kupujący produkt przez internet najczęściej podaje swój adres domowy do doręczeń. Zdarza się jednak, że kurier dociera np. w godzinach pracy konsumenta i zastaje zamknięte drzwi. Paczka nie może być więc doręczona. Co w takich sytuacjach może zrobić kurier? Czy zgodne z prawem jest zostawianie paczki u sąsiada? Czy paczkę może odebrać inna osoba zamieszkująca pod tym samym adresem?
Czytaj więcej...
Konsument, który chce zareklamować wadliwy produkt wybiera pomiędzy gwarancją a rękojmią. Sam decyduje, co jest dla niego korzystniejsze. Niekiedy argumentem przemawiającym za wyborem jednej z ww. opcji jest np. czas naprawy wadliwej rzeczy. Może być ona potrzebna konsumentowi np. do pracy i ten argument będzie decydował o wyborze. Jaki jest termin do wykonania obowiązków z tytułu gwarancji, a jaki z tytułu rękojmi? Z czego wynikają terminy wykonania tychże obowiązków?
Czytaj więcej...
Konsument kupując sprzęt AGD-RTV zwraca uwagę na dokument gwarancyjny. Najważniejszy jest czas trwania gwarancji. Wiadomo, że daje on konsumentowi swego rodzaju ochronę na wypadek wadliwości produktu. Może on wówczas żądać np. nieodpłatnej naprawy. Jednak ważna jest również sama treść oświadczenia gwarancyjnego, która określa obowiązki gwaranta i uprawnienia kupującego. Co powinien zawierać dokument gwarancyjny? Czy musi być w formie pisemnej? Jakie są skutki braków formalnych dokumentu gwarancyjnego? Czy może być nieważny?
Czytaj więcej...
Konsumenci kupując produkty na stronach internetowych wybierają szybki sposób zrobienia zakupów. Klikając na rzecz, którą chcą kupić wybierają sposób zapłaty i sposób dostawy. Często chcą ekspresowo otrzymać paczkę, bo dana rzecz jest im potrzebna. Niestety zdarza się tak, że sprzedawca nie może wywiązać się z umowy, bo rzecz jest np. niedostępna w magazynie. Czy sprzedawca może nie wywiązać się z umowy? Czy rzecz wystawiona na sprzedaż jest ofertą? Czym się różni oferta od zaproszenia do składania ofert przez konsumentów?
Czytaj więcej...
Zakupy w sklepach internetowych wiążą się z koniecznością odebrania paczki od przewoźnika. Zazwyczaj musimy pokwitować odbiór wstawiając datę i swój podpis. Często sklepy przy potwierdzeniu złożonego przez nas zamówienia przypominają o konieczności sprawdzenia paczki. Czy sprzedawca może nakładać na konsumenta taki obowiązek ? Jakie są konsekwencje nie sprawdzenia przesyłki przy kurierze?
Czytaj więcej...
Konsument, który zamówił produkt w e-sklepie ma prawo go odesłać w terminie 14 dni. Warunki zwrotu produktu powinny być określone w regulaminie sklepu. Najczęściej sprzedawcy zapewniają konsumentom darmowy zwrot. Może być również tak, że konsument sam ponosi koszty przesyłki. Kto w takich przypadkach odpowiada za zgubienie lub uszkodzenie przesyłki? Jakich formalności należy dopełnić nadając paczkę do sprzedawcy? Czy można odstąpić od umowy przewozu?
Czytaj więcej...
Konsument, który stwierdzi wadę kupionej rzeczy może skorzystać z uprawnień wynikających z reklamacji. W tym celu powinien zgłosić się do sprzedawcy i poinformować go, że produkt jest wadliwy oraz zgłosić swoje żądania. Czy konsument ma określony termin na zgłoszenie wady ? Czy czas ten jest ograniczony? Czy należy podać sprzedawcy dokładną datę wykrycia wady? Czy konsument może ponieść negatywne skutki w przypadku znacznego upływu czasu od wykrycia wady w kupionym produkcie?
Czytaj więcej...
Przedsiębiorcy często sprzedają produkty czy usługi przez telefon. Kontaktują się z konsumentem przedstawiając im swoje oferty. Przy tego rodzaju działaniach zdarza się, że kupujący podejmują nieprzemyślane decyzje. Sprzedawcy zachęcają do kupna działając niejednokrotnie z zaskoczenia. Czy konsument musi sfinalizować transakcję zawartą przez telefon? Czy można się z niej wycofać? Jakie obowiązki ciążą na przedsiębiorcy zawierającym umowę przez telefon? Jakie są skutki dla sprzedawcy w przypadku niewywiązania się z obowiązków nałożonych prawem?
Czytaj więcej...
Konsument, który korzysta z gwarancji może żądać od gwaranta uprawnień wynikających z dokumentu gwarancyjnego. Jednym z nich może być wymiana wadliwego produktu na nowy. Terminy gwarancji mogą być różne np. 1 rok, 2 lata czy też 5 lat. Czy w przypadku wymiany wadliwego produktu termin gwarancji biegnie na nowo? Czy też termin gwarancji na wymieniony produkt jest krótszy?
Czytaj więcej...
Konsument reklamujący produkt może wystąpić z roszczeniem wynikającym z gwarancji bądź z rękojmi. Są to dwie niezależne od siebie instytucje. Najczęściej sprzedawca odpowiada z tytułu rękojmi, a producent z tytułu gwarancji. Kto poza producentem może odpowiadać z tytułu gwarancji? Czy sprzedawca może być również gwarantem? Czy konsument może żądać naprawienia rzeczy w ramach gwarancji od sprzedawcy? Jakie są rodzaje gwarancji?
Czytaj więcej...
Konsument robiąc zakupy, czy to w sklepie stacjonarnym, czy też internetowym ma obowiązek uiścić zapłatę za produkt. W sklepie stacjonarnym jest to proste, sprzedawca wydaje produkt konsument za niego płaci. Inaczej to wygląda w sklepach internetowych, gdzie robimy zakupy wirtualnie. Jakie obowiązki ciążą na sprzedawcy internetowym w sprawach związanych z obowiązkiem informowania o konieczności zapłaty? W którym momencie konsument powinien być poinformowany o obowiązku zapłaty? Jakie są konsekwencje prawne w przypadku niewywiązania się z obowiązków przez sprzedawcę?
Czytaj więcej...© 2025 InfoMarket