Reklamacja kojarzy nam się z dochodzeniem roszczeń od sprzedawcy, gdy kupiony produkt okaże się wadliwy. Po pojęciem reklamacja kryją się dwie instytucje mianowicie rękojmia i gwarancja. Konsument sam decyduje z której chce skorzystać. Nie jest jednak możliwe jednoczesne wystąpienie do sprzedawcy w ramach rękojmi i do gwaranta w ramach gwarancji. Czy w przypadku wystąpienia z roszczeniem gwarancyjnym bieg terminu rękojmi ulega zawieszeniu? Czy o tym fakcie należy poinformować sprzedawcę? Czy w przypadku negatywnego rozpatrzenia gwarancji można dochodzić uprawnień z rękojmi?
Czytaj więcej...
Robiąc zakupy otrzymujemy paragon, który nie zawsze nam wystarcza. Niekiedy potrzebna jest faktura. Konsument ma prawo zażądać od sprzedawcy wystawienia faktury bądź rachunku. Czy sprzedawca ma obowiązek wystawienia faktury na żądanie konsumenta? Czy można żądać wystawienia faktury po jakimś czasie od dokonania zakupu?
Czytaj więcej...
Konsumenci kupując produkty, czy to w sklepach stacjonarnych, czy w internetowych otrzymują paragony. Paragon jest potwierdzeniem dokonania transakcji kupna produktu od określonego sprzedawcy. Musi zawierać określone prawem dane o produkcie. Paragon powinien więc być czytelny. Co powinien zawierać paragon? Czy sprzedawca ma zawsze obowiązek wystawienia paragonu? Czy prawo do odstąpienia liczy się od daty na paragonie?
Czytaj więcej...
Reklamując wadliwy towar konsument ma prawo żądać naprawy, wymiany, obniżenia ceny lub odstąpienia od umowy. Jednym z żądań jest więc obniżenie ceny. Konsumenci często nie wiedzą na czym to właściwie polega. Czy obniżenie ceny jest dla konsumenta korzystne? Kiedy warto skorzystać z tego sposobu przy zgłaszaniu reklamacji? W jakiej wysokości może nastąpić obniżenie ceny? Czy przy obniżeniu ceny musimy oddać wadliwy produkt?
Czytaj więcej...
Konsument po otrzymaniu produktu kupionego przez internet ma prawo do namysłu. Może sprawdzić rzecz i zastanowić się, czy na pewno chce ją zostawić. Ma na to 14 dni. Zgodnie z przysługującym mu prawem w tym terminie może odstąpić od umowy i rzecz odesłać do sprzedawcy. Czy do odstąpienia od umowy niezbędne jest złożenie oświadczenia? Co w przypadku, gdy konsument odeśle produkt bez oświadczenia o odstąpieniu od umowy? Czy zwrot rzeczy do sprzedawcy jest jednoznaczny z odstąpieniem od umowy?
Czytaj więcej...
Kupując przez internet w pierwszej kolejności oglądamy zdjęcia produktu, zapoznajemy się z jego danymi oraz ceną. Często zapominamy jednak o regulaminie sklepu, a jest to bardzo istotny dokument. Zawiera on informacje i warunki dotyczące umowy, dlatego tak ważne jest abyśmy zapoznali się z jego treścią. Co powinien zawierać regulamin sklepu? Czy zawarte w nim klauzule niedozwolone są dla konsumenta wiążące?
Czytaj więcej...
Polacy przyzwyczaili się do zakupów w niedzielę. W 2018 roku będą istotne zmiany. Sejm 24 listopada 2017 r. przyjął ustawę o ograniczeniu handlu w niedziele i święta oraz w niektóre inne dni. Czego możemy się więc spodziewać w 2018 roku? W jakie dni nie będziemy mogli robić zakupów? Na jaką karę narażą się przedsiębiorca za nieprzestrzeganie zapisów ustawy?
Czytaj więcej...
Konsumenci mają zagwarantowane określone prawa, których sprzedawcy muszą przestrzegać. Naruszenie tych praw wiąże się z odpowiedzialnością sprzedawców. Mogą oni być ukarani np. grzywną. Konsumenci powinni więc znać swoje prawa, wtedy łatwiej będą mogli je wyegzekwować. Jakie więc prawa ma konsument? Co grozi sprzedawcom za ich nieprzestrzeganie?
Czytaj więcej...
Konsument, który odbiera paczkę zazwyczaj nie sprawdza jej zawartości przy kurierze. Często wynika to z faktu, że paczkę odbieramy w miejscu pracy, czy na ulicy. Może się więc zdarzyć, że dopiero w domu po jej rozpakowaniu okaże się, że produkt jest uszkodzony. Uszczerbek może wynikać np. z nieprawidłowego zabezpieczenia paczki przez przewoźnika. Czy odbierając paczkę powinien być sporządzony protokół szkody? Czy jest on podstawą do dochodzenia roszczeń ? Czy brak protokołu uszkodzeń pozbawia nas prawa do reklamacji? Czy sprzedawca może uzależnić rozpatrzenie reklamacji od protokołu szkody?
Czytaj więcej...
Zgodnie z ustawą o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym, w skrócie ZSEiE, konsumenci czy tego chcą czy nie, mają obowiązek pozbywania się we właściwy sposób elektrośmieci. Właściwy oznacza przekazanie starej lodówki lub telewizora do punktu odbioru elektrośmieci, a nie leśniczemu w lesie.
Czytaj więcej...
Kupując produkt w sklepie sprzedawca zapewnia zazwyczaj, że rzecz nie ma wad. Konsument nie musi zatem sprawdzać, czy faktycznie tak jest. Uiszczamy cenę za produkt pełnowartościowy i takiego oczekujemy. Niestety może się zdarzyć, że wady są podstępnie zatajone. A więc już w momencie nabywania produktu sprzedawca umyślnie wprowadza nas w błąd. Takie działanie sprzedawcy nie pozostaje bez konsekwencji. Ponosi on odpowiedzialność za sprzedaż wadliwego produktu z tytułu rękojmi.
Czytaj więcej...
W odniesieniu do aspektów prawnych na rynku bardzo często używane są niezrozumiałe określenia, nazwy czy definicje. Warto wiedzieć, że w Polsce funkcjonuje naprawdę dobre, efektywne prawo konsumenckie. To jego nieznajomość i brak wiedzy praktycznej sprawiają, że postrzegamy je na co dzień zgoła odmiennie.
Czytaj więcej...© 2025 InfoMarket