Kupując produkt w sklepie mamy nadzieję, że jest on pełnowartościowy i długo nam posłuży. Zdarza się jednak, że kupiona rzecz jest wadliwa i musimy korzystać z reklamacji. Konsumenci zazwyczaj wiedzą, czego mogą żądać przy rękojmi. Sprzedawcy mogą zaproponować inne rozwiązania, o których nie ma mowy w przepisach prawa. Może to być np. zamiast zwrotu gotówki prawo do wybrania innego modelu w danym sklepie. Czy konsument ma obowiązek zgodzić się na takie rozwiązanie ? Czy sprzedawca ma prawo zaproponować inną rzecz zamiast zwrotu gotówki za wadliwy towar?
Czytaj więcej...
Prawo zezwala konsumentom na odstąpienie od umowy zawartej na odległość. Mogą więc zamówić produkt i w określonym czasie go odesłać. Czy odstąpienie od umowy może być uzależnione od spełnienia określonych warunków narzuconych przez sprzedawcę? Czy sprzedawca może nałożyć na konsumenta karę finansową za odstąpienie od umowy? Czy konsument musi ponosić dodatkowe koszty w przypadku odesłania produktu? Czy postanowienia zawarte w regulaminie o karach finansowych są dla konsumenta wiążące?
Czytaj więcej...
Sprzedawca ma określony czas na udzielenie odpowiedzi na reklamację. Konsument nie musi czekać w nieskończoność. Nieudzielenie odpowiedzi rodzi negatywne skutki dla przedsiębiorcy. Od stycznia 2017 r. weszły w życie nowe przepisy określające termin, jaki ma przedsiębiorca na udzielenie odpowiedzi. Są one zawarte w ustawie z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta ( Dz.U. 2014.827). Konsumenci mogą mieć problem, które terminy mają zastosowanie do ich reklamacji, te nowe z ustawy, czy te które wynikają z kodeksu cywilnego. W jakim więc terminie sprzedawca ma obowiązek udzielić odpowiedzi na reklamację? Czy ma na to 30 dni, czy też 14 dni?
Czytaj więcej...
Wielokrotnie konsumenci korzystają w sklepach z możliwości zwrotu kupionego produktu. Zazwyczaj w regulaminach sklepów jest określony termin w którym mogą to zrobić. Zwroty są możliwe zawsze w przypadku, gdy okaże się, że produkt jest wadliwy. Często sklepy oferują nam zwrot pieniędzy na kartę podarunkową. Czy takie działanie jest zgodne z prawem?
Czy konsument musi się zgodzić na zaproponowaną przez sklep kartę podarunkową? W jakich przypadkach klient może odmówić zwrotu pieniędzy na kartę podarunkową?
Czytaj więcej...
Konsument kupując przez internet wybiera produkt, który znajduje się na stronie. Sprzedawca wystawiając rzecz do sprzedaży ma określone obowiązki. Przede wszystkim, jeśli produkt zostanie kupiony musi go wysłać do konsumenta. Niestety zdarza się, że sprzedawca nie ma już danej rzeczy w magazynie. Gdy to zauważa niestety umowa jest już zawarta i po jego stronie powstaje obowiązek doręczenia jej konsumentowi. Klienci będąc w takiej sytuacji czują się oszukani, gdyż kupują rzecz której sprzedawca w rzeczywistości nie ma. Jak te kwestie reguluje prawo? Co może zrobić konsument, aby doprowadzić transakcję do końca? Jak powinien zachować się sprzedawca? Czy z powodu wystawienia do sprzedaży rzeczy, której nie ma na stanie ponosi jakieś konsekwencje prawne?
Czytaj więcej...
Kupując produkty przez internet zazwyczaj pojawia się zapis, że akceptujemy regulamin sklepu internetowego. Klikając w link przechodzimy do jego treści. Każdy konsument powinien mieć taką możliwość. Jednak niekiedy są z tym problemy. Czy sprzedawca internetowy ma obowiązek udostępnienia regulaminu sklepu? Co powinien zawierać regulamin? Co w przypadku, gdy w regulaminie znajdują się treści niezgodne z prawem?
Czytaj więcej...
Kupując rzecz w sklepie stacjonarnym zazwyczaj dostajemy ją „od ręki”. Nieraz zdarza się, że zamawiamy produkt i czekamy określony czas. Wówczas sprzedawca informuje nas, jak długo może to potrwać. Trochę inaczej jest w przypadku zakupów w e-sklepie. Zdarza się, że oczekiwanie na kupiony produkt wydłuża się. Jaki termin ma sprzedawca na wydanie rzeczy konsumentowi? Co w przypadku, gdy sprzedawca nie wywiąże się ze swojego obowiązku?
Czytaj więcej...
Częstym sposobem nabywania towarów są zakupy w e-sklepie. Są szybie i niemęczące, dlatego konsumenci często z nich korzystają. Kupując przez internet zawieramy umowę sprzedaży pomiędzy sprzedawcą a konsumentem. Konsument w ramach zawieranej umowy
w e-sklepie jest zobowiązany do zapłaty za produkt. W jakim terminie konsument powinien uiścić cenę? Jakie są skutki niezapłacenia w terminie? Czy w przypadku niezapłacenia ceny zamówienie może być anulowane?
Zdarza się, że kupujący dokonują zakupów pod wpływem błędu. Niestety jest to dosyć często. Konsumenci ponoszą negatywne konsekwencje takich umów. Czy można zatem uchylić się od skutków oświadczenia woli złożonego pod wpływem błędu? Czy można to zrobić w każdej sytuacji? Czy muszą być spełnione określone warunki?
Czytaj więcej...
Konsumenci korzystają z przysługujących im praw wynikających z rękojmi. Gdy okazuje się, że rzecz jest wadliwa występują z reklamacją. Zawierają w niej swoje żądania i cierpliwie czekają na odpowiedź sprzedawcy. Jak długo musza czekać na odpowiedź? Jakie są konsekwencje nieudzielenia odpowiedzi na reklamację? W jakiej formie sprzedawca powinien udzielić odpowiedzi reklamację? Co powinna zawierać odpowiedź reklamacyjna?
Czytaj więcej...
Każdy konsument ma prawo wiedzieć za jaką cenę może kupić dany produkt. W gąszczu metek, etykietek łatwo się zagubić. Często szukamy ceny produktu i nie możemy jej znaleźć. Czy tak może być? Czy też sprzedawca ma określone obowiązki, jeśli chodzi o informowanie o cenie produktu? Czy cena może być różna na półce i przy kasie? Jakie prawa przysługują konsumentowi?
Czytaj więcej...
Sprzedawcy prześcigają się w sprzedaży swoich towarów. Używają różnych sposobów, aby pozyskać klienta. Często wysyłają produkt do konsumenta, pomimo tego, że go nie zamawiał. Wskazują konto na które ma przelać pieniądze i w ten sposób sprzedają towar. Takie działanie niewątpliwie rodzi wiele problemów po stronie konsumenta. Nie wie on, czy musi za produkt zapłacić? Czy może go sobie zostawić nie uiszczając ceny? Czy też ma obowiązek odesłać towar?
Czytaj więcej...© 2025 InfoMarket