Sprzedawcy prześcigają się w sprzedaży swoich towarów. Używają różnych sposobów, aby pozyskać klienta. Często wysyłają produkt do konsumenta, pomimo tego, że go nie zamawiał. Wskazują konto na które ma przelać pieniądze i w ten sposób sprzedają towar. Takie działanie niewątpliwie rodzi wiele problemów po stronie konsumenta. Nie wie on, czy musi za produkt zapłacić? Czy może go sobie zostawić nie uiszczając ceny? Czy też ma obowiązek odesłać towar?
Czytaj więcej...
W przypadku nieuznania reklamacji przez sprzedawcę konsument może wystąpić na drogę pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich. Jest to postępowanie nowe, które wprowadziła obowiązująca od stycznia 2017 roku ustawa o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich . Na czyj wniosek wszczyna się postępowanie? Czy jest ono bezpłatne? Jakie warunki trzeba spełnić, aby spór między konsumentem a sprzedawcą mógł być rozstrzygnięty w tym trybie?
Czytaj więcej...
W związku z wejściem w życie nowych przepisów o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich na sprzedawców nałożono dodatkowe obowiązki. Nowe rozwiązania zawarte w ustawie z dnia 23 września 2016 r. mają na celu ułatwienie konsumentom dochodzenia swoich praw w przypadku odrzucenia reklamacji przez sprzedawcę. Jakie więc obowiązki spoczywają na przedsiębiorcach? O czym konsument powinien być poinformowany? Jakie są skutki niedopełnienia obowiązków przez sprzedawców?
Czytaj więcej...
Reklamacja jest prawem konsumenta z którego może korzystać, gdy zakupiony produkt jest wadliwy. Najczęściej kojarzy się to z reklamowaniem nowych produktów w których po czasie ich użytkowania ujawnia się wada. Klienci kupują również rzeczy używane, które są znacznie tańsze, czy rzeczy importowane. Sprzedawcy często informują, iż takie produkty nie podlegają reklamacji. Czy faktycznie przepisy prawa nie dają możliwości reklamowania używanych produktów? Czego konsument może żądać, gdy kupi np. używana pralkę i po podłączeniu okaże się, że nie działa? Czy sprzedawca ma obowiązek poinformowania o tym, że produkt był używany?
Czytaj więcej...
Bardzo często oprócz zakupów w sklepach stacjonarnych robimy zakupy przez internet. Klient będący osobą fizyczną może być zarówno kupującym, jak i sprzedającym. Wtedy nie mamy do czynienia z konsumentem i przedsiębiorcą a z dwoma osobami prywatnymi. Powstaje wówczas wiele pytań natury prawnej. Jakie są prawa i obowiązki osób prywatnych? Czy stosujemy do nich przepisy o sprzedaży konsumenckiej? Czy odpowiadają za wady rzeczy sprzedanej w ramach rękojmi? Czy można odesłać rzecz kupioną od osoby prywatnej?
Czytaj więcej...
Korzystając z reklamacji konsumenci niejednokrotnie zastanawiali się, jak długo będą musieli czekać na naprawę lub wymianę wadliwego produktu. Niekiedy są to rzeczy niezbędne do wykonywania pracy, dlatego przedłużająca naprawa może być uciążliwa. Czy sprzedawca ma obowiązek wykonać te czynności w określonym terminie? Czy kwestie te regulują przepisy prawa?
Czytaj więcej...
Konsument, który korzysta z reklamacji nie musi czekać w nieskończoność na jej rozpatrzenie. Składając reklamację określamy nasze żądania, które są wiążące dla sprzedawcy. Wiadomo, że wadliwy towar daje nam podstawę do wystąpienia z roszczeniem. Często nie znając swoich praw bardzo długo czekamy na odpowiedź od sprzedawcy. Gdy nasza cierpliwość się kończy próbujemy się z nim kontaktować, by uzyskać informację, co z naszą reklamacją. Czy to jednak konsument musi dowiadywać się o sposobie rozstrzygnięcia reklamacji? Czy obowiązek ten leży po stronie sprzedawcy? Jaki jest termin na udzielenie informacji? Jakie są skutki nie poinformowania o sposobie rozpatrzenia reklamacji konsumenckiej?
Czytaj więcej...
Powszechnym sposobem robienia zakupów są zakupy przez internet. Wiadomo, że konsument ma również prawo odesłać niechciany produkt w terminie 14 dni. Często korzysta się wówczas z usług poczty, która dostarcza nam paczkę, albo odsyła ją do sprzedawcy. Wartość tych paczek jest bardzo różna. Co w przypadku, gdy paczka nie dotrze do adresata? Albo dotrze z dużym opóźnieniem? Czy możemy reklamować takie usługi? W jaki sposób to zrobić? Jakie prawa przysługują konsumentowi i czego może dochodzić od poczty?
Czytaj więcej...
Konsumenci mogą reklamować towar z tytułu rękojmi. Wiadomo, że wadliwa rzecz może być zwrócona do sprzedawcy. Klient pisząc reklamację opisuje wadę, ale przede wszystkim pisze czego żąda. Z tytułu rękojmi konsument może żądać naprawy, wymiany, obniżenia ceny lub odstąpienia od umowy. Kiedy więc sprzedawca musi wymienić rzecz na nową? Kiedy naprawić wadliwy produkt? A kiedy sprzedawca musi oddać nam pieniądze?
Czytaj więcej...
Święta to czas, gdy otrzymujemy mnóstwo prezentów. Wśród nich zdarzają się również te niechciane, nieprzydatne. Często są to bardzo drogie rzeczy. Wtedy zastanawiamy się nad możliwością ich zwrotu i otrzymania gotówki. Czy możemy zwrócić niechciany prezent? Jakie warunki musimy spełnić, aby otrzymać zwrot gotówki? Czy te same zasady obowiązują przy zwrocie prezentu do sklepu internetowego i do sklepu stacjonarnego?
Czytaj więcej...
10 stycznia 2017 roku wchodzą w życie przepisy ustawy z dnia 23 września 2016 r. o pozasądowym rozwiazywaniu sporów konsumenckich. Przepisy te wprowadzają unijną dyrektywę ADR, czyli alternatywnych metod rozstrzygania sporów. Mają one na celu umożliwienie konsumentom łatwego i sprawnego rozwiązywania sporów poza sądami. Będzie to więc niewątpliwie duże ułatwienie.
Czytaj więcej...
Konsument ma prawo zwrócić produkt kupiony w sklepie internetowym. Ma na to określony termin, którego nie może przekroczyć. Sposoby zwrotu towaru do sprzedawcy nie są narzucane. Zdarza się jednak, że sklep wymaga od konsumenta, aby dostarczył produkt osobiście. Czy jest to zgodne z prawem? Czy konsument powinien dostosować się do wymogów narzuconych przez sprzedawcę? Czy może sam decydować o sposobie zwrotu towaru do sklepu?
Czytaj więcej...© 2025 InfoMarket