Konsument, który korzysta z reklamacji nie musi czekać w nieskończoność na jej rozpatrzenie. Składając reklamację określamy nasze żądania, które są wiążące dla sprzedawcy. Wiadomo, że wadliwy towar daje nam podstawę do wystąpienia z roszczeniem. Często nie znając swoich praw bardzo długo czekamy na odpowiedź od sprzedawcy. Gdy nasza cierpliwość się kończy próbujemy się z nim kontaktować, by uzyskać informację, co z naszą reklamacją. Czy to jednak konsument musi dowiadywać się o sposobie rozstrzygnięcia reklamacji? Czy obowiązek ten leży po stronie sprzedawcy? Jaki jest termin na udzielenie informacji? Jakie są skutki nie poinformowania o sposobie rozpatrzenia reklamacji konsumenckiej?
Czytaj więcej...
Powszechnym sposobem robienia zakupów są zakupy przez internet. Wiadomo, że konsument ma również prawo odesłać niechciany produkt w terminie 14 dni. Często korzysta się wówczas z usług poczty, która dostarcza nam paczkę, albo odsyła ją do sprzedawcy. Wartość tych paczek jest bardzo różna. Co w przypadku, gdy paczka nie dotrze do adresata? Albo dotrze z dużym opóźnieniem? Czy możemy reklamować takie usługi? W jaki sposób to zrobić? Jakie prawa przysługują konsumentowi i czego może dochodzić od poczty?
Czytaj więcej...
Konsumenci mogą reklamować towar z tytułu rękojmi. Wiadomo, że wadliwa rzecz może być zwrócona do sprzedawcy. Klient pisząc reklamację opisuje wadę, ale przede wszystkim pisze czego żąda. Z tytułu rękojmi konsument może żądać naprawy, wymiany, obniżenia ceny lub odstąpienia od umowy. Kiedy więc sprzedawca musi wymienić rzecz na nową? Kiedy naprawić wadliwy produkt? A kiedy sprzedawca musi oddać nam pieniądze?
Czytaj więcej...
Święta to czas, gdy otrzymujemy mnóstwo prezentów. Wśród nich zdarzają się również te niechciane, nieprzydatne. Często są to bardzo drogie rzeczy. Wtedy zastanawiamy się nad możliwością ich zwrotu i otrzymania gotówki. Czy możemy zwrócić niechciany prezent? Jakie warunki musimy spełnić, aby otrzymać zwrot gotówki? Czy te same zasady obowiązują przy zwrocie prezentu do sklepu internetowego i do sklepu stacjonarnego?
Czytaj więcej...
10 stycznia 2017 roku wchodzą w życie przepisy ustawy z dnia 23 września 2016 r. o pozasądowym rozwiazywaniu sporów konsumenckich. Przepisy te wprowadzają unijną dyrektywę ADR, czyli alternatywnych metod rozstrzygania sporów. Mają one na celu umożliwienie konsumentom łatwego i sprawnego rozwiązywania sporów poza sądami. Będzie to więc niewątpliwie duże ułatwienie.
Czytaj więcej...
Konsument ma prawo zwrócić produkt kupiony w sklepie internetowym. Ma na to określony termin, którego nie może przekroczyć. Sposoby zwrotu towaru do sprzedawcy nie są narzucane. Zdarza się jednak, że sklep wymaga od konsumenta, aby dostarczył produkt osobiście. Czy jest to zgodne z prawem? Czy konsument powinien dostosować się do wymogów narzuconych przez sprzedawcę? Czy może sam decydować o sposobie zwrotu towaru do sklepu?
Czytaj więcej...
Zamawianie produktów w e-sklepach wiąże się z pewnymi niedogodnościami. Przede wszystkim nie widzimy tego, co kupujemy. Poza tym nie mamy wpływu na to, czy paczka jest kompletna tzn. czy zawiera np. paragon, fakturę, dokument gwarancyjny itd. Wiadomo, że sprzedawca ma obowiązek przesłać konsumentowi ww. dokumenty. Co ma zrobić konsument, jeśli do przesyłki nie dołączono paragonu? Czy ma wówczas prawo odstąpić od umowy w terminie 14 dni? Czy sprzedawca może uzależniać możliwość odstąpienia od umowy od przesłania razem z produktem paragonu?
Czytaj więcej...
Wielokrotnie konsumenci stykają się z sytuacją, że sklep w którym kupili produkt uległ likwidacji. Klienci chcą złożyć reklamację, a tam na drzwiach sklepu informacja „w likwidacji” czy „ lokal do wynajęcia”. Wtedy zaczynają się schody. Mamy wadliwy produkt i nie wiemy, co z nim zrobić. Gdzie szukać sprzedawcy? Jak zareklamować produkt? Czy w takich przypadkach przysługują konsumentom jakiekolwiek prawa?
Czytaj więcej...
Przepisy prawa dają duże możliwości konsumentom w związku z zawieraniem umów na odległość lub poza lokalem. Najważniejszym prawem jest oczywiście prawo odstąpienia od umowy w terminie 14 dni. Konsument może mieć problem z ocenieniem, kiedy mamy do czynienia z umową na odległość, a kiedy z umową poza lokalem. Czym te dwa rodzaje umów się charakteryzują? Jakie są między nimi różnice? Na co zwrócić uwagę zawierając każdą z nich?
Czytaj więcej...
Konsumentowi przysługuje gwarancja, która jest dobrowolnym zobowiązaniem gwaranta. To on ma prawo ustalić treść dokumentu gwarancyjnego. Dokument gwarancyjny powinien być wydany wraz z towarem. W przypadku nieuregulowania wszystkich kwestii w gwarancji należy wziąć pod uwagę przepisy prawa. Za jakie wady odpowiada producent? W przypadku jakich wad jego odpowiedzialność jest wyłączona?
Czytaj więcej...
Konsument, który kupił wadliwą rzecz może korzystać z rękojmi lub gwarancji. Sam decyduje o tym, z którego prawa skorzysta. Nie może wystąpić jednocześnie do producenta z tytułu gwarancji i do sprzedawcy z tytułu rękojmi. Musi zdecydować, co jest dla niego korzystniejsze. Czy korzystając z rękojmi tracimy uprawnienia z gwarancji? Czy w przypadku niewykonania przez sprzedawcę roszczeń z rękojmi, można skorzystać z roszczeń z gwarancji? Kiedy terminy ulegają zawieszeniu?
Czytaj więcej...
Wadliwy towar konsument może zareklamować. Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, przysługują mu z tego tytułu określone uprawnienia. Może żądać naprawy towaru czy też może odstąpić od umowy. Czy jednak każda wada daje podstawę do skorzystania z rękojmi? Czy występują tu pewne obostrzenia? Czym się różni wada istotna od wady nieistotnej? Na co konsument powinien zwrócić uwagę?
Czytaj więcej...© 2025 InfoMarket