Rozmowa z Marcinem Liszyńskim - dyrektorem handlowym GGP Polska sp. z o.o.
Marcin Liszyński – Absolwent Politechniki Poznańskiej. Od 15 lat związany zawodowo z branżą ogrodniczą i maszynową. W firmie Global Garden Product Polska Sp. z o.o. odpowiedzialny za sieć dilerską marki Stiga.
"Już jako dziecko był świetny w zarabianiu dodatkowego kieszonkowego i ustanowił rekord Tranås w sprzedaży znaczków na cele dobroczynne. Sprzedawał też wszystkie stare zabawki, które mu się znudziły. To urodzony handlowiec, osoba wytrwała, o wysokiej etyce pracy i z wyczuciem w interesach. Stig Hjelmquist - człowiek, który stworzył firmę Stiga - był skazany na sukces w biznesie."
Redakcja: Powyższy cytat pochodzi z książki o firmie Stiga zatytułowanej „Kawalkada opisana tekstem i obrazami”. Tytuł sugeruje burzliwe losy firmy, a cytat oparcie jej działalności na fundamencie zasad, jakie przyświecały założycielowi. Czy firma nadal się nimi kieruje?
Marcin Liszyński: W ubiegłym roku nasza firma obchodziła jubileusz 80-lecia istnienia. Możemy się więc poszczycić długą historią i wieloma osiągnięciami. Jej założyciel – Stig Hjelmquist – był człowiekiem niezwykłym. Kierował się zasadami moralnymi i łączył je ze znakomitym wyczuciem potrzeb rynku, pracowitością i wytrwałością. Założona przez niego w wieku 23 lat firma pierwsze produkty wprowadziła na rynek w 1934 r. Były to wyroby z bakelitu – materiału, który kilka dekad później stał się znany jako plastik. Już na początku działalności Stig Hjelmquist wyprzedzał swoje czasy. Jego pomysłem na sukces była sprzedaż nowatorskich i dobrze zaprojektowanych wyrobów, z reklamą lepszą niż reklama konkurencji. Idea ta przyświecała całej działalności biznesowej Stigi. Dziś także się nią kierujemy.
Jak rozwijała się firma przez 80 lat swojego istnienia?
Przez wiele lat firma zdobywała rożne segmenty rynku nie tylko w Szwecji. Szybko bowiem stała się marką międzynarodową, sprzedając sprzęt do ping-ponga i badmintona. Jednocześnie rozwijała swoją ofertę broni pneumatycznej. W kolejnych latach w reakcji na zapotrzebowanie rynku w ofercie firmy pojawił się sprzęt gaśniczy i kempingowy. W latach 60. wprowadziła do oferty pierwsze kosiarki. To dało początek bardzo ważnej gałęzi jej działalności, która trwa do dzisiaj. W ramach grupy GGP (Global Garden Products), której jest częścią, dostarcza na rynki całego świata sprzęt ogrodniczy. Dziś produkty Stigi łączą w sobie innowacyjną technikę, doskonałą inżynierię, nowoczesne wzornictwo. Są przy tym przyjazne użytkownikowi. Firma nie zapomina także o środowisku naturalnym i ludzkim zdrowiu, dbając o otoczenie z myślą o następnych pokoleniach. Nasze produkty są dostępne w 80 krajach świata.
Od jak dawna marka jest obecna na naszym rynku i jak została zorganizowana struktura firmy w Polsce?
Urządzenia marki Stiga są dostępne w Polsce niemal od trzydziestu. Jednak na początku sprzedaż odbywała się nieoficjalnie, bez przedstawicielstwa firmy w kraju. Właściwie zaraz po przemianach ustrojowych, które nastąpiły w 1989 r., rozpoczął się prywatny import urządzeń ogrodowych marki Stiga przez późniejszego założyciela pierwszej sieci dilerskiej w Polsce. Już wtedy maszyny te zyskały sobie popularność wśród użytkowników. Ponieważ cieszyły się dużym zainteresowaniem, należało uporządkować system dystrybucji, aby klienci mogli mieć pewność, co do obecności marki w kraju. Oficjalnie Stiga weszła na polski rynek w 1999 r. i od tego czasu nieustannie dąży do budowania silnej sieci partnerów handlowych, którzy mogą zaoferować klientom – właścicielom ogrodów czy firmom zajmującym się terenami zielonymi – nie tylko znakomitej jakości produkty, ale także świetną obsługę i sprawny serwis. Przywiązujemy ogromną wagę do tego, by wszyscy dilerzy, którzy sprzedają maszyny i urządzenia Stigi, gwarantowali najlepsze standardy obsługi klienta oraz fachowy i szybki serwis maszyn.
Narzędzia ogrodowe marki Stiga zwracają uwagę nie tylko znakomitą jakością, ale także świetnym wzornictwem i doskonałym wykonaniem. Jak i gdzie są one projektowane?
Niezawodność maszyn marki Stiga sprawiła, że zyskały one sobie dużą renomę wśród użytkowników. Właściciele przydomowych ogrodów cenią nasze urządzenia ze względu na prostotę obsługi i efektywną pracę, profesjonaliści za trwałość i niezawodność, a także wypracowane wzornictwo urządzeń. Wygląd zewnętrzny narzędzi to, wbrew pozorom, bardzo istotna kwestia – odpowiednio zaprojektowane maszyny swoim wyglądem wiele mówią o jakości produktów oferowanych przez daną firmę. Dlatego przywiązujemy dużą wagę do tego, by wygląd maszyny podkreślał jej cechy. Odpowiedzialne za to jest nasze biuro projektowe z siedzibą we Włoszech. Wszyscy wiemy, iż jednymi z najlepszych stylistów świata są właśnie Włosi. My także mamy to szczęście, że pracują oni dla nas, dzięki czemu maszyny marki Stiga charakteryzuje unikalne wzornictwo. Dodaje ono wartości najlepszym jakościowo podzespołom, w jakie można wyposażyć sprzęt do pielęgnacji ogrodów, a które stosowane są w naszych maszynach i narzędziach.
Jak wygląda oferta marki Stiga w Polsce?
Można powiedzieć, że Stiga to synonim ogrodu. To, co potrzebne do jego szybkiej i sprawnej pielęgnacji, znajduje się w naszej ofercie. Oczywiście, Stiga to przede wszystkim urządzenia do pielęgnacji trawników, a zwłaszcza koszenia trawy: różnego typu kosiarki – zasilane elektrycznie lub benzynowo, o różnych parametrach pracy, tak aby każdy użytkownik znalazł odpowiednią dla siebie maszynę, traktory i front mowery do pracy na większych terenach, właściwie bezobsługowe roboty koszące dla nowoczesnych właścicieli ogrodów oraz kosy spalinowe do stosowanie tam, gdzie większe urządzenia nie mają dostępu. Niemniej oferta marki obejmuje w zasadzie każdy aspekt pielęgnacji ogrodu – od nożyc do żywopłotów i trawy, przez wertykulatory i glebogryzarki do przekopywania ziemi, po pilarki łańcuchowe, rębarki do gałęzi, odkurzacze do liści i odśnieżarki oraz wiele innych przydatnych rozwiązań dla ogrodników.
Jakie nowości wprowadzone zostały do oferty w tym roku?
W tym sezonie możemy się pochwalić znakomitymi nowościami. Przede wszystkim najbardziej zaawansowanym technicznie front mowerem z serii Pro – Park Pro 740 IOX. Zastosowany w nim przegubowy system sterowania sprawia, że prowadzenie go jest niezwykle proste, a manewrowanie między drzewami, krzewami i elementami małej architektury nie wymaga od operatora właściwie żadnego wysiłku. Mocny silnik i napęd na cztery koła zapewniają znakomitą przyczepność na wymagającym terenie. Wspomaganie układu kierowniczego i elektryczna regulacja wysokości koszenia ułatwiają pracę. Konstruktorzy zadbali również o wygodę operatora, aby nawet długotrwała praca była komfortowa. Park Pro 740 IOX zyskał uznanie niezależnego jury Międzynarodowych Targów Poznańskich i zdobył w tym roku złoty medal podczas Targów Ogrodnictwa i Architektury Krajobrazu Gardenia oraz prestiżową międzynarodowa nagrodę wzorniczą Red Dot Design. Złote medale Gardenii zdobyły również: rodzina kos z silnikami Kawasaki oraz gama urządzeń akumulatorowych Stiga Power Pack 48V. Akumulatorowe narzędzia ogrodowe to znakomite rozwiązanie dla wszystkich, którzy cenią sobie mobilność narzędzi elektrycznych. Niski poziom hałasu i wibracji, prostota użytkowania, brak emisji zanieczyszczeń, niewielka masa i niskie koszty eksploatacji to zdecydowane ich atuty. Nowością w naszej ofercie jest także kosiarka spalinowa mulczująca z dodatkową funkcją bocznego wyrzutu Multiclip 47 SQB. Mulczowanie podczas koszenia przynosi podwójną korzyść. Po pierwsze dokładne mielenie i rozrzucanie trawy wspomaga wzrost nowo kiełkujących ździebeł – to naturalny sposób nawożenia. Po drugie nie trzeba poświęcać dodatkowego czasu na opróżnianie kosza i odżywianie trawnika.
Jak zorganizowane są dystrybucja i serwis urządzeń Stigi w Polsce?
Urządzenia marki Stiga dostępne są dla klientów za pośrednictwem sieci sklepów dilerskich w kanale tradycyjnym. Naszych partnerów handlowych wybieramy z dużą precyzją, aby zapewnić klientom najlepszą jakość obsługi. Nasi dilerzy prowadzą również autoryzowane serwisy, gdzie przeprowadzane są naprawy gwarancyjne i pogwarancyjne wszystkich naszych urządzeń.
Dlaczego warto wybierać narzędzia Stigi do swojego ogrodu?
Odpowiedź na to pytanie nasuwa się automatycznie. Wybierając narzędzia marki Stiga wybiera się znakomitą jakość. Można powiedzieć, że oferujemy najlepszą jakość w danym segmencie cenowym. Doceniają to nasi klienci. Użytkownicy cenią nas także za dopasowanie oferty do ich potrzeb i szybką reakcję na zmieniające się możliwości techniczne. Świat idzie bardzo szybko do przodu, a nasi inżynierowie podążają za nim, aby zaoferować najlepsze i najnowocześniejsze rozwiązania. Ponadto słuchamy uważnie naszych klientów i mamy z nimi stały kontakt. Nasza strona internetowa, poza ofertą oczywiście, zawiera także wiele ciekawych informacji, wskazówek i porad. Prowadzimy bloga o tematyce ogrodniczej. Dzielimy się naszą wiedzą również za pośrednictwem kanałów społecznościowych: na naszym profilu na Facebooku i kanale YouTube. Jesteśmy wszędzie tam, gdzie nas użytkownicy chcą nas znaleźć. Ta interakcja jest niezwykle istotna dla obu stron.
Czy w Polsce zapanowała moda na ogrodnictwo?
Z roku na rok widzimy w naszym kraju coraz więcej zadbanych ogrodów. Ale czy można mówić o modzie? Odpowiedź na to pytanie nie jest łatwa. Myślę, że zadbany ogród zawsze był modny i zawsze był także wizytówką właściciela posesji. Niestety nie każdy miał czas i pieniądze na to, aby odpowiednio zadbać o teren wokół domu. W ostatnich latach na pewno się to zmienia. Użytkownicy mają coraz większą wiedzę na temat pielęgnacji ogrodów i ogromną ofertę narzędzi ułatwiających prace ogrodowe do wyboru, więc coraz częściej z tych możliwości korzystają. A naszym zadaniem jest dopasować ofertę do ich potrzeb tak, aby ułatwić ich pracę i zachęcać do rozwijania tej wiedzy.
Dziękuję za rozmowę.
Rozmawiała Anna Szubińska
© 2025 InfoMarket