Jakich błędów nie popełniać przy reklamacji produktu?

Jakich błędów nie popełniać

Reklamacja towaru wydaje nam się pozornie prosta. Idziemy do sklepu zgłaszamy wadę produktu i oczekujemy pozytywnego rozstrzygnięcia. Schody zaczynają się wówczas, gdy trzeba dokładnie opisać wadę, podać termin jej ujawnienia, czy wskazać czego żądamy. Niekiedy sprzedawca pyta czy reklamujemy w ramach gwarancji, czy w ramach rękojmi. Nie bardzo w to wszystko wnikamy, bo naszym głównym celem jest pozbycie się wady bądź odzyskanie pieniędzy. Jakich więc błędów nie popełniać przy składaniu reklamacji? Na co zwrócić szczególną uwagę? Jak chronić swoich interesów konsumenckich?

Reklamację najlepiej składać na piśmie. Warto, żeby sprzedawca potwierdził nam datę złożenia reklamacji. Będzie to dla nas ważny dowód. Jeśli wysyłamy pocztą to najlepiej listem poleconym, żeby mieć dowód nadania. Ważne jest to ze względu na to, że sprzedawca ma 14 dni na udzieleni konsumentowi odpowiedzi, co do uznania bądź odrzucenia reklamacji. Jeżeli przekroczy ten termin to roszczenie konsumenta zostaje automatycznie uznane za uzasadnione.
    Często, gdy konsument chce złożyć reklamację dostaje od sprzedawcy druk do wypełnienia. Warto wiedzieć, że nie musimy go wypełniać. Możemy reklamację napisać sami odręcznie, a nie na formularzu sprzedawcy, który nie musi być dla nas zrozumiały.
    Konsument wypełniając reklamację wskazuje, kiedy ujawniła się wada. Reklamację z tytułu rękojmi powinien złożyć w ciągu roku od dnia zauważenia wady. Najlepiej jednak zgłaszać ją zaraz po wykryciu. Odpowiedzialność sprzedawcy za wadliwy towar trwa 2 lata od chwili jego wydania.
    Często składając reklamację konsumenci mają obawy, że zostanie ona odrzucona z powodu braku oryginalnego opakowania wadliwego produktu. Takie rozumowanie jest błędne. Do złożenia reklamacji nie jest wymagane oryginalne opakowanie. Wystarczy odpowiednie zabezpieczenie produktu.
    Kolejny błąd, jaki może się pojawić przy składaniu reklamacji to błędny wybór żądania, które konsument wskazuje w reklamacji. Otóż konsument ma do wyboru: naprawienie wady, wymianę towaru na nowy, obniżenie ceny bądź odstąpienie od umowy za wzajemnym zwrotem świadczeń- o ile wada jest istotna.
    Jeżeli konsument wybrał naprawę lub wymianę towaru sprzedawca może odmówić spełnienia tego żądania, jeżeli byłoby to dla niego niemożliwe ( np. dany towar nie jest już produkowany) albo wymagałoby to nadmiernych kosztów. Sprzedawca powinien wówczas zaproponować inne rozwiązanie, jak chociażby zwrot gotówki.
    Konsument może żądać w reklamacji zwrotu pieniędzy ( czyli odstąpienie od umowy).Sprzedawca może jednak odmówić zwrotu pieniędzy, jeżeli niezwłocznie i bez nadmiernych niedogodności dla kupującego wymieni rzecz wadliwą na wolną od wad albo wadę usunie. Jednak sprzedawca naprawy może dokonać tylko raz, potem konsument może od razy żądać zwrotu gotówki.
    W przypadku żądanie obniżenia ceny konsument powinien wskazać, o ile cena ta ma być obniżona. Jeżeli konsument w reklamacji nie wskaże swojego żądania to sprzedawca może sam dokonać wyboru formy zadośćuczynienia reklamacji.
    Kolejnym błędem często popełnianym przez konsumentów jest mylenie rękojmi i gwarancji. Konsument reklamując towar musi wskazać, czy robi to w ramach gwarancji, czy w ramach rękojmi. Są to dwie zupełnie różne instytucje. Rękojmia regulowana jest przepisami prawa zawartymi w Kodeksie cywilnym. Nie może więc sprzedawca stosować dowolności. Musi postępować zgodnie z przepisami prawa. Natomiast gwarancja jest dobrowolnym zobowiązaniem gwaranta, który ma prawa sam ustalać jej treść. Szczegółowe zasady odpowiedzialności gwaranta wobec konsumenta określa dokument gwarancyjny, który kupujący otrzymuje zazwyczaj przy zakupie produktu. Należy o tym pamiętać, aby wiedzieć czego możemy np. żądać w ramach składanej przez nas reklamacji.
    Warto więc pamiętać czego unikać, aby nie popełniać błędów przy składaniu reklamacji. Składanie reklamacji po terminie może skutkować jej odrzuceniem. Błędne żądanie konsumenta może pozostawić wybór sprzedawcy.
 

Anna Golas

2016-06-16
x

Kontakt z redakcją

© 2025 InfoMarket