Przed wyborem kamery wideo warto odpowiedzieć na kilka pytań. Na rynku jest wiele modeli, różniących się funkcjami i parametrami.
W zastosowaniach amatorskich wybór kamery jest uzależniony od telewizora, który posiadamy. Jeżeli jesteśmy posiadaczami telewizora Full HD, to nie zobaczymy czterokrotnie więcej punktów obrazowych (inaczej niż w wypadku telewizora Ultra HD, co przekłada się na bardziej szczegółowy obraz), a więc nie warto inwestować, w droższe kamery 4K.
W porównaniu z tradycyjnymi kamerami sportowe są mniejsze i przede wszystkim odporne na ekstremalne warunki pracy. Obudowa musi być wodoszczelna, pyłoszczelna, wytrzymała na upadki i mrozoodporna. Przy kupnie należy sprawdzić, na jaką głębokość można ją zanurzyć, z jakiej wysokości upadek nie spowoduje jej uszkodzenia i w jakim zakresie temperatury może pracować. Warto zwrócić uwagę na akcesoria służące do mocowania kamer na kaskach, kierownicach rowerów i obsługę kamery.
Kamery amatorskie są większe i przede wszystkim mają lepszy obiektyw, co przekłada się na „jaśniejszy obraz”, mniejsze zniekształcenia obrazu i większy zoom. Może mieć większy przetwornik, o większej czułości, a więc o większym odstępie sygnału od szumu, co jest szczególnie widoczne w jakości obrazu przy słabym oświetleniu.
Wszystkie kamery wideo amatorskie, sportowe, wideorejestratory mają funkcję fotografowania. W najlepszych modelach zdjęcia można robić, nie przerywając filmowania.
Kamery stałoogniskowe stosuje się w kamerach sportowych i wideorejstratorach, a zmiennoogniskowe w kamerach amatorskich. Obiektyw stałoogniskowy ma stałą ogniskową, tak dobraną, aby uzyskać szeroki kąt widzenia. W kamerach zmiennoogniskowych za pomocą silnika można zmieniać odległości między soczewkami, czyli ogniskową, co umożliwia przybliżanie się lub oddalenie od obiektu.
W tanich dronach stosuje się kamerę wbudowaną, której obraz jest niestabilizowany, narażony na drgania powodowane wirowaniem silników drona. W droższych te niekorzystne zjawisko eliminuje się za pomocą gimbala – specjalnego uchwytu do kamery, który jest stabilizatorem jej położenia. Kamerę podwiesza się do drona.
Oba urządzenia wyglądają podobnie. Najważniejsze różnice to sposób zasilania. Zapis wideorejestratora może być uruchamiany rozrusznikiem samochodu. Obraz jest rejestrowany w pętli. Po zapełnieniu karty pamięci jest kasowany i zapis rozpoczyna się od nowa. W momencie kolizji zapis nie może być skasowany.
W kamerach sportowych i amatorskich wyższej klasy są tryby zapisu 120, 240 klatek/s. wtedy przy odtwarzaniu filmu z normalną prędkością 25, 30 kl/s uzyskujemy efekt zwolnionego odtwarzania filmu np. do uzyskania specjalnego efektu lub analizy ruchu sportowca.
Wraz z nagraniami zapisywane są dane geolokalizacyjne. Następnie w programie podczas odtwarzania wideo trasa jest łączona z mapami, np. Google Maps. Oprócz lokalizacji zapisywane są również takie informacje jak przyspieszenie czy prędkość na poszczególnych odcinkach trasy. Czasem jest również możliwość dodawania własnych punktów użyteczności publicznej (POI). Jeśli będziemy zbliżać się do takiej lokalizacji, urządzenie powiadomi nas o tym. Urządzenie może być również wyposażone w bazę fotoradarów – jeśli użytkownik będzie się do któregoś z nich zbliżał, zostanie o tym powiadomiony. Baza jest aktualizowana przez producenta.
Wizjery w nowszych kamerach amatorskich prawie nie występują, ponieważ właśnie wyświetlacze umożliwiły zmniejszenie kosztów i miniaturyzację kamer. Najważniejszą funkcją wizjera było zastąpienie monitora w świetle słonecznym, a drugą – oszczędzanie energii. W kamerach sportowych wizjer został zastąpiony niewielkim wyświetlaczem LCD, który jest wbudowany w kamerę lub może być mocowany do paska i noszony jak zegarek.
Format zapisu to sposób, w jaki sygnały cyfrowe audio-wideo są zapisywane w pamięci kamery. Dokładniej jest to cała specyfi kacja, która określa:
W kamerach amatorskich głównie są stosowane następujące formaty zapisu: AVCHD, MP-4, iFrame.
© 2024 InfoMarket