Parametry kamer

Parametry kamer

Wybór kamery z bogatej oferty rynkowej wymaga przeanalizowania wielu parametrów technicznych związanych z obrazem, dźwiękiem i zasilaniem.

Kamera może być uznana za dobrą przede wszystkim, gdy ma dobry obiektyw. Im wyższa klasa kamery, tym lepsza powinna być jego jakość optyczna.

Obiektyw

Firmy w swoich kamerach stosują różnej klasy obiektywy, a układy stabilizacji obrazu umożliwiają realizację nieporuszonych ujęć. Zoom obiektywu umożliwia filmowanie z tzw. „najazdami” i „odjazdami kamerą. Powiększenie obrazu można uzyskać na trzy sposoby – przez:

  • zmianę ogniskowej obiektywu – zoom optyczny,
  • elektroniczną obróbkę sygnału – zoom dynamiczny i cyfrowy.

Zoomem optycznym ustala się przybliżenie filmowanego obiektu przed zrobieniem zdjęcia, a dynamicznym i cyfrowym przybliżenie zrobionego już zdjęcia.

Parametry związane z obiektywem to:

  • zakres ogniskowej (f) w mm, np. 2,9 – 34,8;
  • zakres ogniskowej w przeliczeniu na format 35 mm;
  • średnica filtra w mm;
  • zakres siły światła (F), np. 1,8 – 10;
  • zakres zoomu optycznego / dynamicznego / cyfrowego, np. x10/x15/x200;
  • zakres czasu otwarcia migawki w sekundach, np. 1/6 – 1/1000 s;
  • minimalne oświetlenie w luksach.

Przetwornik obrazu

Przetwornik obrazu jest odpowiednikiem taśmy filmowej, a dokładniej materiału światłoczułego naświetlanego przez światło skupione przez obiektyw. Zadaniem przetwornika obrazu jest przetworzenie światła padającego na elementy światłoczułe (fotodiody) na impulsy elektryczne, odpowiadające punktom obrazowym (pikselom). Przetwornik charakteryzuje się liczbą pikseli – podawana jest wartość całkowita i efektywna, wynikająca z działania elektronicznej stabilizacji obrazu i formatu obrazu (16:9, 4:3 HD, SD i 4K).

Przetworniki mają różną wielkość. Są one nie typowo oznaczane (1/2,3”, 1/5,8” itp.). Należy przyjąć, że im większa jest wartość w mianowniku, tym kamera ma mniejszy przetwornik. Przy tej samej liczbie elementów światłoczułych na większej powierzchni przetwornika są one większe i wytwarzają większy sygnał, o większym odstępie sygnału do szumu, co jest szczególnie widoczne w jakości obrazu w razie filmowania przy słabym oświetleniu.

Do najistotniejszych parametrów przetwornika zaliczyć dziś należy:

  • wielkość przetwornika podawana w calach, np. 1/2,3”;
  • rodzaj i liczba przetworników, np. CMOS 1 lub 3;
  • liczba pikseli całkowita (brutto), np. 4200 tys.;
  • liczba pikseli efektywna wykorzystywana do filmowania, np. 2650 tys. (16:9) i 1990 tys. (4:3);
  • liczba pikseli do różnych formatów zdjęć, np.: – format 4:3 3968 × 2976, – format 16:9 1920 × 1080.

Monitor

W kamerach praktycznie zniknęły wizjery, zastąpiły je wielofunkcyjne monitory LCD i OLED. Służą do kadrowania fi lmowanej sceny, ustalania parametrów ekspozycji (panel dotykowy) i podglądu nagranego fi lmu. Ograniczeniem wyświetlaczy LCD i OLED jest ich jasność, która zmniejsza się przy dużym oświetleniu. Im większy ekran, tym przyjemniej ogląda się obraz, a od liczby pikseli zależy jego szczegółowość. Dane związane z monitorem:

  • typ matrycy – LCD, OLED;
  • liczba pikseli w tys. – np. 230 tys.;
  • przekątna w calach – np. 3”;
  • panel dotykowy lub nie;
  • kąt otwarcia panelu i obrotu w stopniach.

Dźwięk

Za nagrywanie dźwięku odpowiada system mikrofonowy. Mikrofon rejestruje dźwięk stereofoniczny lub, jeśli jest to zestaw mikrofonów, dźwięk 5.1. Droższe kamery mają mikrofon o zmiennej charakterystyce kierunkowej. Do odsłuchu w kamerze służy niewielki głośnik i ewentualnie słuchawki. Charakterystyczne dane opisujące dźwięk to:

  • system dźwięku – Dolby Digital 2.0, 5.1; MPEG-4 AAC-LC2 kanały (tryb filmu MP4);
  • mikrofon – stereo, wielokanałowy system 5.1;
  • charakterystyka mikrofonu – dookólna, kierunkowa;
  • wbudowany głośnik (moc w watach).

Gabaryty i masa

Określają wielkość kamery. Istotna jest masa, informująca, jak ciężka jest kamera. Podawane są:

  • wymiary (głębokość, wysokość, szerokość) w mm;
  • masa z akumulatorem lub bez niego w gramach.

Zasilanie

W danych technicznych podaje się typ akumulatora, sposób ładownia (ładowarka sieciowa, wejście USB) i pobór mocy przy włączonym lub wyłączonym ekranie LCD.

Łącza i złącza w kamerach – komunikacja

Łącza i złącza w kamerach – komunikacja

Kamery komunikują się nie tylko z telewizorami, ale także smartfonami i siecią domową oraz komputerem. Wykorzystują w tym celu łącza przewodowe i bezprzewodowe. Zaletą kamer z wymiennymi kartami pamięci jest możliwość wyjęcia karty i użycia jej w komputerze lub telewizorze, jeśli urządzenia mają odpowiedni czytnik. Jeśli go nie mają, można skorzystać z różnych wyjść. Najbardziej uniwersalne to mikro- HDMI. Służy ono do podłączania kamery bezpośrednio do telewizora lub kina domowego. Ponadto może przesyłać wielokanałowy sygnał audio. Łączem USB przesyła się pliki z kamery w formatach, w jakich zostały zapisane (np. filmy skompresowane w AVCHD lub zdjęcia JPG). Dekodowanie następuje dzięki programom zainstalowanym w komputerach. Zazwyczaj jest złącze minijack stereo do przesyłania fonii i wideo do starszych telewizorów.

Droższe kamery mają łącza bezprzewodowe. Najpopularniejsze jest Wi-Fi, którego moduł jest wbudowany w kamerę. Dołączenie kamer do domowej sieci bezprzewodowej (Wi-Fi z certyfikacją DLNA) stwarza możliwość oglądania filmów na innych urządzeniach – telewizorze lub komputerze, do którego można eksportować zdjęcia i filmy. Kamerą można sterować także pilotem – służy do tego łącze radiowe. Zyskujemy wtedy możliwość ustawienia kamery w trudno dostępnym miejscu, jej uruchomienia i zatrzymywania. Moduł GPS w kamerze służy do współpracy z nawigatorami GPS. Pliki filmowe z lokalizacją z kamery z GPS można zsynchronizować z Google Maps na smartfonie.

2017-02-01
x

Kontakt z redakcją

© 2024 InfoMarket