Strona domowa / Nagrzewnice / Artykuły / Budowa nagrzewnicy

Budowa nagrzewnicy olejowej

Budowa nagrzewnicy

Wśród różnego rodzaju nagrzewnic najpopularniejsze są przenośne nagrzewnice olejowe, ze względu na różnorodne możliwości zastosowania i niskie koszty użytkowania.

W konstrukcji nagrzewnicy olejowej wyróżnia się główne części: komorę spalania, palnik, wentylator, pompę paliwową, zbiornik na olej i generator rozruchowy. Komora spalania została wykonana ze stali nierdzewnej. Wentylator wymusza przepływ powietrza, które zostaje ogrzane przez płomień palnika (nagrzewnice bez odprowadzania spalin) lub wymiennik ciepła (nagrzewnice z odprowadzaniem spalin).

Przykładem nagrzewnicy z odprowadzaniem spalin jest Master BV 77. To najmniejszy model z rodziny BV z wymiennikiem ciepła, umożliwiający oddzielenie spalin od nagrzanego powietrza. Na uwagę zasługuje kształt zbiornika, który odróżnia nagrzewnice marki Master od pozostałych na rynku. Charakterystyczne wybrzuszenie z przodu nagrzewnicy (ponad poziom paliwa) sprawia, że w trakcie jej przenoszenia paliwo gromadzi się właśnie w tym dodatkowym miejscu. Powoduje to zmianę punktu ciężkości i tym samym łatwiejszy transport urządzenia.

Z kolei z drugiej strony zbiornika znajduje się wgłębienie (poniżej poziomu paliwa), w którym gromadzą się wszystkie nieczystości lub woda. Można je łatwo odprowadzić, odkręcając śrubę spustową. Nowością jest tzw. snorkel – innowacyjne rozwiązanie w systemie odpowietrzania zbiornika paliwa umożliwiające szczelne zamknięcie wlewu i brak przecieku oleju.

W układzie paliwowym zastosowano trzy filtry oleju: filtr w pompie paliwa, filtr ssania i filtr na wlewie, a zewnętrzna pompa paliwowa ułatwia konserwację urządzenia.

Filtr paliwa w nowej, przeźroczystej obudowie pozwala natomiast łatwo stwierdzić, kiedy wymaga on czyszczenia lub wymiany. W nowych modelach zastosowano trwalszy i wytrzymalszy przewód paliwa w metalowym oplocie. Wprowadzono także zmiany w układzie zapłonowym modelu BV 77, gdzie obecnie sterownik ma wbudowany transformator. Zmiana ta pozwoliła na zintegrowanie funkcji zapłonu oraz kontroli płomienia. Jeśli temperatura urządzenia nadmiernie wzrośnie, termostat przegrzania odetnie dopływ paliwa. Wszystkie modele Master BV mają również termostat wychłodzenia – jedynie w modelu BV 77 zastąpiono go stałym czasem wychłodzenia, zaprogramowanym w układzie elektronicznym urządzenia.

Budowa nagrzewnicy olejowej 2

Porównanie budowy nagrzewnic olejowych z i bez odprowadzania spalin.

Budowa nagrzewnicy olejowej 3

Obsługa urządzenia

W momencie włączenia zasilania nagrzewnicy włącza się wentylator, który nawiewa chłodne powietrze do komory spalania. Po kilku sekundach rozpoczyna się spalanie paliwa. Olej ze zbiornika poprzez pompę paliwową jest podawany do palnika, w którym elektrody zapłonowe powodują zapalenie rozpylonego przez dyszę paliwa. Powietrze ogrzewa się w wymienniku ciepła i wydostaje na zewnątrz, a produkty spalania, czyli spaliny, są kierowane do systemu kominowego.

Warto korzystać z dostępnych akcesoriów, które zwiększają funkcjonalność urządzenia. Do nagrzewnicy można podłączyć giętki przewód o długości 7,6 m, rozprowadzający ciepłe powietrze w trudno dostępne miejsca i na wyższe kondygnacje. Dodatkowo zaleca się podłączenie termostatu pomieszczeniowego (mechanicznego lub elektronicznego), aby kontrolować temperaturę wewnątrz pomieszczenia i zminimalizować koszty związane ze spalaniem paliwa. Inne przydatne akcesoria to np. podgrzewacz paliwa, rura i okap kominowy do odprowadzania spalin wykonane ze stali nierdzewnej oraz specjalny pokrowiec przeciwdeszczowy podnoszący stopień ochrony do IP 44 – przydatny zwłaszcza, gdy urządzenie pracuje przez większość czasu na zewnątrz.

2017-10-16

Kontakt z redakcją

Zapisz się do newslettera

© 2019 InfoMarket