Czy konsument może korzystać z rękojmi i gwarancji równocześnie?

Czy konsument może korzystać z rękojmi

Konsument, który kupił wadliwą rzecz może korzystać z rękojmi lub gwarancji. Sam decyduje o tym, z którego prawa skorzysta. Nie może wystąpić jednocześnie do producenta z tytułu gwarancji i do sprzedawcy z tytułu rękojmi. Musi zdecydować, co jest dla niego korzystniejsze. Czy korzystając z rękojmi tracimy uprawnienia z gwarancji? Czy w przypadku niewykonania przez sprzedawcę roszczeń z rękojmi, można skorzystać z roszczeń z gwarancji? Kiedy terminy ulegają zawieszeniu?

Zgodnie z art. 579 kc kupujący może wykonywać uprawnienia z tytułu rękojmi za wady fizyczne rzeczy niezależnie od uprawnień wynikających z gwarancji. Konsument może więc wybrać możliwość dochodzenia swoich praw w przypadku wadliwości rzeczy z rękojmi albo z gwarancji.

Nie oznacza to oczywiście, że można korzystać z obu tych instytucji równocześnie. Nie można również łączyć roszczeń w taki sposób, że trochę roszczeń konsument zgłosi z tytułu gwarancji a trochę z tytułu rękojmi.

Dopiero w przypadku, gdy roszczenie klienta nie zostało zrealizowane np. z rękojmi będzie mógł wystąpić o uprawnienia z gwarancji.

W przypadku skorzystania przez konsumenta z prawa odstąpienia od umowy na gruncie rękojmi, gwarancja wygasa. Gasną więc wszelkie uprawnienia wynikające z gwarancji. Potwierdza to wyrok Sądu Najwyższego z dnia 12.02.1997 r.  zgodnie z którym „to, że zobowiązanie z tytułu gwarancji ma charakter akcesoryjny w stosunku do umowy sprzedaży, nie oznacza możliwości powrócenia do realizacji uprawnień z niej wynikających po skutecznym odstąpieniu od umowy sprzedaży”.

W myśl art. 579§3 kc w razie wykonania przez kupującego uprawnień z gwarancji bieg terminu do wykonania uprawnień z tytułu rękojmi ulega zawieszeniu z dniem zawiadomienia sprzedawcy o wadzie. Termin ten biegnie dalej od dnia odmowy przez gwaranta wykonania obowiązków wynikających z gwarancji albo bezskutecznego upływu czasu na ich wykonanie.

Z dniem zawiadomienia sprzedawcy o wadzie ulega zawieszeniu bieg terminu do wykonania uprawnień z tytułu rękojmi. W przypadku, gdy konsument nie złoży zawiadomienia do sprzedawcy to dochodzenie roszczeń z tytułu gwarancji nie wpłynie na bieg terminu na wykonanie uprawnień z rękojmi. Obowiązek ten będzie spełniony, gdy gwarant jest jednocześnie sprzedawcą, to zawiadomienie gwaranta o wadzie jest równocześnie zawiadomieniem sprzedawcy.

Jeżeli więc gwarant nie będzie mógł wykonać roszczenia konsumenta, bo np. brak jest części zamiennych do produktu, wówczas konsument może wystąpić np. o zwrot gotówki w ramach rękojmi. Czas do złożenia rękojmi ulega wydłużeniu o okres w którym sprawa była rozpatrywana i załatwiana u gwaranta.

Zawiadomienie sprzedawcy o wadzie powinno być złożone na piśmie dla celów dowodowych. Należy w nim również zawrzeć rodzaj wady i informację o wystąpieniu  z roszczeniem w ramach gwarancji. Dopełnienie tego obowiązku jest niezbędne, aby zawiesić bieg terminu do dochodzenia roszczeń w ramach rękojmi.

Warto więc pamiętać, że możemy dochodzić swoich roszczeń z rękojmi lub z gwarancji. Nigdy natomiast z obu tych instytucji równocześnie. Występując z gwarancją należy pamiętać o zawiadomieniu również sprzedawcy o wadzie. Dzięki temu wydłużymy sobie termin do dochodzenia roszczeń z tytułu rękojmi.

                                                                                                                                 Anna Golas

2017-11-14
x

Kontakt z redakcją

© 2025 InfoMarket