Powszechnym sposobem robienia zakupów są zakupy przez internet. Wiadomo, że konsument ma również prawo odesłać niechciany produkt w terminie 14 dni. Często korzysta się wówczas z usług poczty, która dostarcza nam paczkę, albo odsyła ją do sprzedawcy. Wartość tych paczek jest bardzo różna. Co w przypadku, gdy paczka nie dotrze do adresata? Albo dotrze z dużym opóźnieniem? Czy możemy reklamować takie usługi? W jaki sposób to zrobić? Jakie prawa przysługują konsumentowi i czego może dochodzić od poczty?
Szczegółowe zasady reklamacji usług pocztowych reguluje rozporządzenie Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 26 listopada 2013 r. w sprawie reklamacji usługi pocztowej (Dz. U. z 2013 r. poz. 1468). Warto więc do niego zajrzeć, jeśli chcielibyśmy zareklamować usługi pocztowe.
Reklamacja przysługuje
W przypadku niewykonania lub nienależytego wykonania usługi pocztowej prawo wniesienia reklamacji przysługuje:
Nadawca albo adresat mogą złożyć reklamację w każdej placówce pocztowej operatora pocztowego, który zawarł umowę o świadczenie usługi pocztowej z nadawcą.
Terminy do wniesienia reklamacji?
Zgodnie z ww. rozporządzeniem reklamację z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania usługi powszechnej można zgłosić:
Reklamacja powinna zawierać:
Ponadto do reklamacji należy dołączyć szereg dokumentów o których mowa w rozporządzeniu m.in.: oryginał dokumentu potwierdzającego nadanie przesyłki rejestrowanej lub przekazu pocztowego albo oryginał pokwitowania nadania takiej przesyłki lub takiego przekazu, jeżeli taki dokument jest wydawany przez operatora pocztowego nadawcy – do wglądu, kopię protokołu sporządzonego przez operatora pocztowego bezpośrednio przy przyjęciu uszkodzonej przesyłki rejestrowanej lub stwierdzonych ubytkach jej zawartości – w przypadku przyjęcia tej przesyłki przez adresata, oświadczenie o stwierdzonych ubytkach lub uszkodzeniach przesyłki rejestrowanej złożone przez przyjmującego tę przesyłkę bezpośrednio przy przyjęciu przesyłki.
Jeżeli reklamacja nie spełnia wymogów wówczas operator pocztowy może wezwać do ich uzupełnienia w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, wskazując zakres tego uzupełnienia. Wezwanie powinno zawierać pouczenie o tym, że nieuzupełnienie braków w terminie spowoduje pozostawienie reklamacji bez rozpoznania. Jeżeli konsument nie uzupełni braków wówczas reklamacja może być nierozpatrzona.
Formy wniesienia reklamcji
Reklamację można wnieść w postaci:
Wniesienie reklamacji za pomocą środków komunikacji elektronicznej jest możliwe, w przypadku gdy nie stoją temu na przeszkodzie techniczne możliwości operatora pocztowego, i następuje na adres elektroniczny wskazany przez operatora pocztowego na jego stronie internetowej podanej do publicznej wiadomości w jego placówce pocztowej.
Jednakże korzystając z tej formy wniesienia reklamacji należy pamiętać, iż wyrażamy zgodę aby wszelkie informacje dotyczące reklamacji otrzymywać na wskazany przez nas adres poczty elektronicznej.
W jakim terminie powinniśmy uzyskać odpowiedź na naszą reklamację?
Operator powinien udzielić nam odpowiedzi na naszą reklamację w terminie nie dłuższym niż 30 od dnia otrzymania reklamacji. Zachowa ten termin jeżeli w 30 dniu wysłał nam odpowiedź na reklamację.
Jeżeli po upływie 30 dni nie otrzymamy odpowiedzi skutkuje to uznaniem naszej reklamacji.
Anna Golas
© 2025 InfoMarket