Konsument, który odbiera paczkę zazwyczaj nie sprawdza jej zawartości przy kurierze. Często wynika to z faktu, że paczkę odbieramy w miejscu pracy, czy na ulicy. Może się więc zdarzyć, że dopiero w domu po jej rozpakowaniu okaże się, że produkt jest uszkodzony. Uszczerbek może wynikać np. z nieprawidłowego zabezpieczenia paczki przez przewoźnika. Czy odbierając paczkę powinien być sporządzony protokół szkody? Czy jest on podstawą do dochodzenia roszczeń ? Czy brak protokołu uszkodzeń pozbawia nas prawa do reklamacji? Czy sprzedawca może uzależnić rozpatrzenie reklamacji od protokołu szkody?
Często paczka, którą odbiera konsument jest uszkodzona. Opakowanie wydaje się całe, a w środku produkt jest uszkodzony bo był np. niewłaściwie zabezpieczony. W takiej sytuacji powinien być sporządzony protokół szkody w którym strony dokładanie opiszą na czym wada produktu polega. Dokument ten ułatwi dochodzenie roszczeń w ramach reklamacji.
Sprzedawcy, aby uniknąć odpowiedzialności stosują w regulaminach sklepów zapisy, że podstawą do złożenia reklamacji w przypadku uszkodzenia rzeczy w czasie transportu jest właśnie protokół szkody.
To powoduje, że kupujący często odstępują od dochodzenia swoich praw i zostają z uszkodzonym produktem .
Czy takie zapisy są zgodne z prawem i pozbawiają konsumenta praw wynikających z reklamacji?
Otóż takie zapisy nie są zgodne z prawem i nie są w związku z tym wiążące dla konsumenta. Nawet w przypadku niesporządzenia protokołu szkody konsument ma prawo zareklamować towar do sprzedawcy.
Ponadto zgodnie z art. 65 Prawa przewozowego to przewoźnik ponosi odpowiedzialność za utratę, ubytek lub uszkodzenie przesyłki powstałe od przejęcia jej do przewozu aż do jej wydania.
Dla przykładu, jako niedozwolone klauzule umowne zostały uznane następujące zapisy stosowane przez sklepy:
Odmowa przyjęcia reklamacji z powodu niesporządzenia odpowiednio podpisanego protokołu szkody prowadzi do obciążenia konsumenta ryzykiem związanym z przewozem towaru.
Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznał, iż „niedozwolona jest taka modyfikacja reguł odpowiedzialności za uszkodzenia mechaniczne rzeczy powstałe w trakcie transportu, która utrudnia konsumentowi dochodzenie roszczeń z tytułu uszkodzeń mechanicznych towaru powstałych podczas przewozu rzeczy i prowadzi do wyłączenia odpowiedzialności przewoźnika w przypadku, gdy klient nie dokona reklamacji towaru w trybie określonym w postanowieniu wzorca umownego"( wyrok z dnia 9.09.2015 r. ).
Również odebranie przesyłki przez osobę trzecią np. sąsiada nie pozbawia adresata dochodzenia roszczeń w ramach reklamacji w przypadku zniszczenia lub niekompletności przesyłki.
Podsumowując konsument ma prawo:
Anna Golas
© 2025 InfoMarket