Kupując przez internet w pierwszej kolejności oglądamy zdjęcia produktu, zapoznajemy się z jego danymi oraz ceną. Często zapominamy jednak o regulaminie sklepu, a jest to bardzo istotny dokument. Zawiera on informacje i warunki dotyczące umowy, dlatego tak ważne jest abyśmy zapoznali się z jego treścią. Co powinien zawierać regulamin sklepu? Czy zawarte w nim klauzule niedozwolone są dla konsumenta wiążące?
Z czego wynika obowiązek posiadania regulaminu sklepu?
Wiadomo, że sklepy internetowe zapewniają nam wygodne i szybkie zakupy. Aby wszystko było jasno sprecyzowane istnieje obowiązek posiadania przez e- sklepy regulaminów.
Obowiązek posiadania regulaminu wynika z ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Sprzedawca nieodpłatnie udostępnia konsumentowi regulamin przed zawarciem umowy o świadczenie usług drogą elektroniczną, a także na jego -żądanie- w taki sposób, który umożliwia pozyskanie, odtwarzanie i utrwalanie treści regulaminu za pomocą systemu teleinformatycznego, którym posługuje się klient.
Sprzedawca musi więc zapewnić konsumentowi możliwość zapoznania się z treścią regulaminu przed zawarciem umowy w e-sklepie. Ważne jest również to, że konsument nie jest związany tymi postanowieniami regulaminu, które nie zostały mu udostępnione.
Jakie informacje powinien zawierać regulamin?
Na sprzedawcę prawo nakłada szereg obowiązków informacyjnych. Większość z nich wynika z ustawy o prawach konsumenta. Z treści regulaminu konsument powinien dowiedzieć się przede wszystkim o:
Zaś z art. 8 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną wynika, że regulamin powinien zawierać:
1) rodzaje i zakres usług świadczonych drogą elektroniczną;
2) warunki świadczenia usług drogą elektroniczną, w tym:
a) wymagania techniczne niezbędne do współpracy z systemem teleinformatycznym, którym posługuje się usługodawca,
b) zakaz dostarczania przez usługobiorcę treści o charakterze bezprawnym;
3) warunki zawierania i rozwiązywania umów o świadczenie usług drogą elektroniczną;
4) tryb postępowania reklamacyjnego.
Wyżej wymienione informacje powinny być bezwzględnie umieszczone w regulaminie, co nie oznacza, że sprzedawca nie może wprowadzić innych zapisów, które ułatwiałyby klientom robienie zakupów.
Co w przypadku niedozwolonych klauzul umownych?
Regulamin sklepu nie może zawierać niedozwolonych klauzul umownych. Wprowadzenie zapisów niezgodnych z prawem nie wiąże konsumenta. Sprzedawca zaś, który wprowadził niedozwolone klauzule umowne naraża się na karę finansową w wysokości od 1000 zł do 1500 zł za jedno postanowienie. Ponadto jeżeli przeciwko niemu zostanie wszczęte postępowanie o naruszenie zbiorowych interesów konsumentów, kara finansowa może sięgać do wysokości 10% przychodów za poprzedni rok rozliczeniowy. Przy czym pod uwagę bierze się całość przychodu przedsiębiorcy, a nie tylko przychód ze sprzedaży internetowej.
Niedozwolonymi klauzulami umownymi zawartymi w regulaminach sklepów były np.:
Zmiana regulaminu sklepu internetowego
Sprzedawca może zmieniać zapisy regulaminu sklepu internetowego. Może się to wiązać np. z wejściem w życie nowych przepisów prawa. Powinien jednak poinformować o tym klienta, który musi zmiany zaakceptować. Sprzedawca może poinformować o zmianie regulaminu poprzez umieszczenie na swojej stronie informacji o zmianie i utrzymanie jej przez co najmniej 14 dni. Jako niedozwolona klauzula umowna został uznany zapis: „sprzedający zastrzega sobie prawo do zmian Regulaminu Sklepu w każdym czasie i podania ich treści do publicznej wiadomości przez opublikowanie ich na stronie sklepu”.
Klient musi mieć możliwość zaakceptowania zmian i ewentualnego odstąpienia od umowy.
Każdy konsument przed zakupami w sklepie internetowym powinien zapoznać się z regulaminem. Jest to dokument, który reguluje prawa i obowiązki sprzedawcy i kupującego. Regulamin jest wymagany niezależnie od tego czy sprzedawca sprzedaje jeden produkt czy też setki produktów. Treść regulaminu musi być zgodna z obowiązującymi przepisami prawa i nie może naruszać praw konsumentów.
Anna Golas
© 2025 InfoMarket