Konsument może nabyć rzecz, która nie stanowiła własności sprzedawcy. Może to niestety przysporzyć problemów. Wiadomo, że prawowity właściciel może żądać wydania mu jego własności. Konsument zapłacił więc za kupiony produkt, a w konsekwencji musi go oddać. Co zrobić w takiej sytuacji? Jak się bronić przed nieuczciwym sprzedawcą? Czy są instytucje prawa, które dają w takim przypadku ochronę konsumentowi ? Czy też w takiej sytuacji tracimy kupiony produkt i pieniądze?
Nabycie rzeczy od osoby, która nie jest właścicielem jest obciążone wadą prawną. Kwestie te regulują przepisy prawa. Zgodnie z art. 556³ kc sprzedawca jest odpowiedzialny względem kupującego, jeżeli rzecz sprzedana stanowi własność osoby trzeciej albo jeżeli jest obciążona prawem osoby trzeciej, a także jeżeli ograniczenie w korzystaniu lub rozporządzaniu rzeczą wynika z decyzji lub orzeczenie właściwego organu; w razie sprzedaży prawa sprzedawca jest odpowiedzialny także za istnienie prawa ( wada prawna).
Z wadą prawną mamy więc do czynienia w konkretnych przypadkach. Mianowicie, gdy:
Co więc może zrobić konsument, który nabył rzecz obciążoną wadą prawną?
Otóż może skorzystać z rękojmi i zażądać od sprzedawcy :
Jeżeli kupujący dowiedział się, że kupiony przez niego produkt obarczony jest jedną z ww. wad prawnych może zgłosić się do sprzedawcy i zażądać wykonania tych uprawnień, które przysługują w ramach rękojmi.
Ponadto zgodnie z art. 574 kc jeżeli z powodu wady prawnej rzeczy sprzedanej kupujący złożył oświadczenie o odstąpieniu od umowy albo obniżeniu ceny, może on żądać naprawienia szkody, którą poniósł przez to, że zawarł umowę nie wiedząc o istnieniu wady, choćby szkoda była następstwem okoliczności, za które sprzedawca nie ponosi odpowiedzialności.
Konsument może żądać:
Niezależnie od powyższych uprawnień konsument może również dochodzić naprawienia szkody na zasadach ogólnych na drodze postępowania cywilnego przed sądem.
W jakim terminie można dochodzić uprawnień z tytułu rękojmi za wady prawne?
Dla wad prawnych termin rękojmi za wady fizyczne wynosi 1 rok, zaś w obrocie konsumenckim wynosi 2 lata. Bieg terminu do dochodzenia roszczeń rozpoczyna się od dnia, w którym kupujący dowiedział się o istnieniu wady, a jeżeli kupujący dowiedział się o istnieniu wady dopiero na skutek powództwa osoby trzeciej – od dnia, w którym orzeczenie wydane w sporze z osobą trzecią stało się prawomocne.
Anna Golas
© 2024 InfoMarket