Wystawienie na sprzedaż produktu, którego sprzedawca nie posiada

Wystawienie na sprzedaż produktu, którego sprzedawca nie posiada

Konsumenci kupując produkty na stronach internetowych wybierają szybki sposób zrobienia zakupów. Klikając na rzecz, którą chcą kupić wybierają sposób zapłaty i sposób dostawy. Często chcą ekspresowo otrzymać paczkę, bo dana rzecz jest im potrzebna. Niestety zdarza się tak, że sprzedawca nie może wywiązać się z umowy, bo rzecz jest np. niedostępna w magazynie. Czy sprzedawca może nie wywiązać się z umowy? Czy rzecz wystawiona na sprzedaż jest ofertą? Czym się różni oferta od zaproszenia do składania ofert przez konsumentów?

Przed kupnem rzeczy w e-sklepie warto zapoznać się z jego regulaminem. Często jest w nim wyjaśnione, czy mamy do czynienia z ofertą czy z zaproszeniem do składania ofert. Są to dwie sytuacje prawne, które mają różne skutki dla konsumenta.

Otóż zgodnie z art. 543 kc wystawienie rzeczy w miejscu sprzedaży na widok publiczny z oznaczeniem ceny uważa się ofertę sprzedaży. Oznacza to, że sklep wystawiając rzecz na stronie internetowej oferuje konsumentowi jej zakup. Często rzecz jest dokładnie opisana poprzez podanie jej cech i ceny. Konsument wybierając ofertę może kupić rzecz
„ zamawiam z obowiązkiem zapłaty”. Oznacza to, że umowa między sprzedawcą a kupującym została zawarta i strony są zobowiązane do wzajemnych świadczeń. Sprzedawca nie może więc tłumaczyć się, że nie posiada rzeczy, gdyż są braki w magazynie. Składając ofertę jest nią związany.

Informacja internetowa o dostępnym asortymencie ma charakter oferty i wiąże sprzedawcę. Ma więc on obowiązek wywiązać się z umowy i przesłać rzecz konsumentowi.

Ponadto zgodnie z art. 543 ¹ kc jeżeli kupującym jest konsument, sprzedawca obowiązany jest niezwłocznie wydać rzecz kupującemu, nie później niż trzydzieści dni od dnia zawarcia umowy, chyba że umowa stanowi inaczej.

W razie opóźnienia sprzedawcy kupujący może wyznaczyć dodatkowy termin do wydania rzeczy, a po jego bezskutecznym upływie od umowy odstąpić.

Inaczej sytuacja wygląda, gdy prezentacja produktów wystawionych na sprzedaż jest jedynie zaproszeniem do składania oferty przez konsumenta. Aby sytuacja była jasna sprzedawcy umieszczają zapis, że „ opisy produktów znajdujących się na stronie internetowej nie stanowią oferty w rozumieniu przepisów kc, a jedynie zaproszenie do składania ofert”.

Złożenie zamówienia przez konsumenta w sklepie internetowym jest wówczas złożeniem ofert zakupu towaru. Przyjęcie tej oferty przez sprzedawcę prowadzi do zawarcia umowy i wiąże strony.

Jeżeli sprzedawca stwierdzi, że nie może wywiązać się z umowy, bo np. produkt nie dotarł od producenta, wówczas może nie przyjąć oferty od konsumenta i umowa nie dojdzie do skutku.

Sklepy powinny więc informować konsumentów o tym, czy konsument ma do czynienia z ofertą czy z zaproszeniem do składania ofert. W przypadku, gdy mamy do czynienia z ofertą konsument wybrany towar powinien otrzymać od sprzedawcy. W sytuacji zaś, gdy mamy do czynienia z zaproszeniem do składania ofert sprzedawca musi potwierdzić przyjęcie oferty konsumenta. Ma więc czas na sprawdzenie, czy produkt jest dostępny. Jeśli ma problem z dostępnością wówczas może nie potwierdzać zawarcia transakcji i konsument produktu nie otrzyma.

                                                                                                                      Anna Golas

2018-12-01
x

Kontakt z redakcją

© 2024 InfoMarket