Co trzeba (i warto) wiedzieć?

Co trzeba (i warto)

Po co robotom czujniki?

Po co robotom czujniki? Dzięki czujnikom ułatwiona jest nawigacja urządzenia w pomieszczeniu. Umożliwiają one orientację w terenie oraz wykrywanie zabrudzeń. Rozwiązania wykrywające brud jak Dirt Detect w robotach iRobot Roomba za pomocą czujników optycznych i akustycznych pozwalają robotowi praktycznie „widzieć” zabrudzenia, a dzięki temu czyścić je, dopóki nie zostaną usunięte. Oprócz czujników nawigacyjnych, które pozwalają na mapowanie sprzątanej powierzchni i określenie położenia robota w stosunku do urządzeń nawigacyjnych i stacji dokującej, są też takie, które pozwalają na uniknięcie kolizji. Odpowiednie czujniki zastosowane w zderzakach wykryją przeszkody, a samo urządzenie po prostu zwolni, aby nie doszło do kolizji, i ominie przeszkodę. Ważny element to także czujniki spadku i zapobiegające zaplątaniu – Anti Tangle w robotach iRobot Roomba. Te pierwsze pozwolą na rozpoznanie schodów i uskoków, co zapobiega upadkowi i szkodzeniu urządzenia. Z kolei te drugie wykryją np. kable lub frędzle dywanów, które robot może napotkać na swojej drodze, i sprawią, że nie zaplącze się w nie. W czyszczeniu ważny jest także czujnik zmiany podłoża, który wykrywa rodzaj powierzchni i dostosowuje do niej tryb sprzątania.

Rozmiar ma znaczenie

Wymiary wydają się nie mieć dużego znaczenia, ale tylko pozornie. Za duży robot po prostu nie wpasuje się w każde miejsce i nie będzie mógł ich oczyścić. Szczególne znaczenie ma zwłaszcza wysokość, gdyż niski robot posprząta także pod fotelami, stolikami, kanapami i innymi melbami pod które da radę wjechać. Wysokość niskich robotów to zazwyczaj ok. 9–10 cm. Niezbędny jest także odpowiedni napęd. Niskie progi czy wjazd np. na dywany nie mogą być problemem dla robota. Warto więc zwrócić uwagę na rozmiar kół i to, czy urządzenie bez problemu pokonuje takie przeszkody.

Jak poruszają się roboty?

Prawidłowa nawigacja po sprzątanym pomieszczeniu to niezwykle istotna cecha każdego robota sprzątającego. Od tego zależy tak naprawdę, czy urządzenie będzie w stanie wykryć zabrudzenia i nie ominie ich. Najprostsze roboty sprzątające mogą działać losowo, to znaczy przez określony czas poruszają się po pomieszczeniu, zbierając zabrudzenia, i odbijają się od przeszkód. Jak nietrudno się domyślić, nie jest to sposób najskuteczniejszy. W bardziej skomplikowanych modelach dzięki czujnikom, o których piszemy w dalszej części, możliwe są analiza otoczenia i dobór metody sprzątania do aktualnie panujących w nim warunków. Najlepsze firmy stosują zaawansowane algorytmy pracy pozwalające robotom poruszać się po pomieszczeniach w oparciu o system czujników.

Co pomaga w nawigacji?

W nawigacji oprócz czujników mogą pomagać dodatkowe elementy, takie jak wirtualne latarnie, ściany, taśmy magnetyczne czy kostki nawigacyjne. Przy pomocy wirtualnych ścian można np. wydzielić obszar, do którego robot ma nie wjeżdżać. Również taśma magnetyczna umożliwia ograniczenie pola pracy urządzenia. Z kolei wirtualna latarnia nie pozwoli opuścić robotowi pomieszczenia, dopóki nie będzie ono posprzątane. Kostki nawigacyjne wspomagają poruszanie się urządzenia w pomieszczeniu. Ich właściwe rozmieszczenie pozwala sprzątać naprawdę duży obszar.

Gwarancja i serwis

Poziom obsługi posprzedażowej to kolejny z ważnych czynników, na który trzeba zwrócić uwagę, decydując się na urządzenie. Oczywistą kwestią jest sprawne realizowanie napraw w okresie gwarancji. Dystrybutor wprowadzający do oferty urządzenie na terenie Polski powinien jednak także po tym okresie zapewniać dostęp do serwisu oraz wszystkich najważniejszych części zamiennych. Wskutek eksploatacji naturalne jest zużycie niektórych elementów robota, dlatego też dystrybutor powinien je dostarczać. Jako że często jest to zakup na całe lata, warto przyjrzeć się archiwalnej ofercie firmy i temu, czy dostarcza ona części do urządzeń, które zostały wycofane ze sprzedaży. Dużą część prac z robotem możemy wykonać bez konieczności angażowania serwisu, warunkiem jest jednak dostęp do odpowiednich materiałów, np. instrukcji czy najlepiej filmów instruktażowych. W wypadku wątpliwości warto skontaktować się także z infolinią producenta. Potwierdzeniem dobrego poziomu obsługi klienta mogą być przyznane wyróżnienia, np. „Jakość obsługi”.

2019-02-20
x

Kontakt z redakcją

© 2024 InfoMarket