AMICA

Amica podsumowuje trzeci kwartał 2020 r.

Amica podsumowuje

Największy polski producent AGD wypracował w trzecim kwartale 2020 r. duży wzrost zysków dzięki restrykcyjnej polityce finansowej, atrakcyjnemu portfolio produktowemu oraz ożywieniu rynkowemu po wiosennych zawirowaniach związanych z pandemią. Grupa Amica zanotowała w trzech kwartałach 2020 r. zbliżone w ujęciu rok do roku przychody ze sprzedaży (ponad 2,1 mld zł), co przy wzroście marży EBITDA o 1,5 p.p. oznaczało wypracowanie 181,1 mln wyniku EBITDA (+21,6 proc. rdr).

Jeszcze mocniej wzrosła rentowność na poziomie wyniku brutto (+1,7 p.p.), dzięki czemu zysk brutto zwiększył się o 39,3 proc. rdr, do 130,4 mln zł. W samym trzecim kwartale przychody ze sprzedaży wzrosły o 10 proc., zysk operacyjny o 65 proc., a zysk brutto – aż o 80 proc. w ujęciu rok do roku. W Polsce sprzedaż Grupy Amica w okresie trzech kwartałów wzrosła o 6,6 proc. rdr, przy czym dynamika rośnie z kwartału na kwartał przy obserwowanym wzmocnieniu kanałów internetowych. Z kolei w samym trzecim kwartale w Europie Zachodniej sprzedaż była wyższa o ponad 22 proc., co pozwoliło na odrobienie mniejszej sprzedaży z pierwszego półrocza. W tym regionie spadek sprzedaży wystąpił w Wielkiej Brytanii (głównie kwestia dostępności towarów importowanych z Dalekiego Wschodu), podczas gdy wzrostowym rynkiem były Niemcy, a marże zwiększyły się zarówno w Niemczech, jak i we Francji. W Skandynawii sprzedaż była stabilna, natomiast przesunięty w czasie względem Zachodu lockdown w Rosji spowodował spadki sprzedaży w tym kraju, których nie zrekompensowały wzrosty na innych rynkach wschodnich. Z kolei na rynkach południowych większa sprzedaż w Czechach i nie Słowacji nie skompensowała mniejszej sprzedaży w Rumunii. Patrząc na poprawę marży zysku na sprzedaży w okresie trzech kwartałów br. o 0,7 p.p., należy wskazać na wzrost rentowności sprzedaży towarów w ślad za zmianą ich portfolio we Francji i Polsce oraz dzięki niższym cenom zakupu. Znaczenie miały również niższe ceny zakupu komponentów do produkcji. Z kolei niższe koszty sprzedaży dotyczą głównie kosztów logistyki, a istotny spadek kosztów ogólnego zarządu to w głównej mierze wynik działań oszczędnościowych podjętych w związku z COVID-19. Złożyły się na to niższe koszty działań marketingowych i komunikacyjnych oraz niższe koszty administracyjne. Należy zauważyć, że Grupa Amica zakończyła trzeci kwartał z bardzo dobrą sytuacją płynnościową i silnym bilansem. W ramach działań optymalizacyjnych kapitału obrotowego zmniejszono wielkość zapasów. Zadłużenie z tytułu kredytów, pożyczek i instrumentów dłużnych zostało zredukowane o 35 proc., do 298,6 mln zł, a wskaźnik ogólnego zadłużenia zmniejszył się do 0,53. Solidne przepływy pieniężne z działalności operacyjnej – mimo wypłaty 22,6 mln zł dywidendy i uruchomienia inwestycji rozwojowych – przełożyły się na wysoki stan gotówki (227 mln zł, +191 proc.). Wyraźnie wzrosły wskaźniki płynności, a wskaźnik długu netto do EBITDA spadł poniżej 1,2.

2020-12-31
x

Kontakt z redakcją

© 2024 InfoMarket