CONCEPT

Podwójny jubileusz i rynkowe wzrosty

Podwójny jubileusz

Rozmowa z Jindřichem Valentą – prezesem generalnym firmy Elko-Valenta i twórcą marki Concept.

Redakcja: Na samym początku gratulujemy takiego jubileuszu. Warto w tym miejscu przypomnieć, jakie były początki marki Concept.

Jindřich Valenta: Dziękuję, w tym roku świętujemy 30-lecie firmy oraz 20-lecie marki Concept. 30 lat temu został otwarty nasz pierwszy sklep przy ulicy Jungmanova w Choceň w Republice Czeskiej. Traktuję ten dzień jako datę założenia firmy, chociaż formalnie miało to miejsce dużo wcześniej. Powód, dla którego założyłem firmę, jest prosty. W Czechach zmieniła się sytuacja polityczna, a co za tym idzie, możliwość samorealizacji stała się bardziej możliwa niż wcześniej. W tym czasie jeszcze się uczyłem, jednak najważniejsze dla mnie było wtedy to, że w domu czekała na mnie żona oraz roczna córka. Bez namysłu więc podjąłem decyzję, że chcę otworzyć firmę, którą chcę rozwijać.

Concept od marki lokalnej urósł do globalnego przedsiębiorstwa. Na jakich rynkach zagranicznych jest obecna firma?

Firma rozpoczęła swoją działalność w Republice Czeskiej, w 1995 r. otworzyliśmy oddział na Słowacji, który z powodzeniem funkcjonuje do dziś, a w 2004 r. otworzyliśmy oddziały w Polsce i na Węgrzech. Dziś sprzedajemy do krajów zachodniej Europy, takich jak Niemcy, Francja, Hiszpania, oraz krajów nadbałtyckich: Litwy, Łotwy, Estonii. Obecni jesteśmy również w Rumunii, Chorwacji, Słowenii.

Ostatnim ważnym jubileuszem dla firmy było 25-lecie. Przez 5 lat, które minęły od tego czasu, udało się m.in. uruchomić firmowy sklep internetowy. Jakie plany poza tym udało się zrealizować i jak Pan podsumuje ten okres?

Nasz sklep internetowy funkcjonował już dużo wcześniej. Trendy w e-commerce zmieniają się bardzo szybko, wymuszają ciągłe ulepszanie, w tym roku nasze prace nad jakością sklepów internetowych w Republice Czeskiej, Słowacji i w Polsce są bardzo intensywne. Dostosowujemy funkcjonalność naszych sklepów do zmieniających się warunków oraz preferencji klientów. Wprowadzamy dodatkowe ulepszenia w sposobach płatności oraz dostaw. W tym roku w Polsce klient będzie miał możliwość zamówienia wybranego produktu z usługą dostawy home deliver – to oznacza, że nie będzie musiał się martwić o wniesienie, rozpakowanie, montaż, pozbycie się opakowań. Naszym celem od kilku lat jest rozwój przez rozszerzenie naszej oferty o nowe produkty, i te nasze działania oceniam bardzo pozytywnie – w grupie małego AGD obecnie to 374 produktów, w sprzęcie dużego AGD to 219. W 2020 r. wystartowaliśmy z nową grupą produktową – bateriami i zlewami kuchennymi, w 2021 już za miesiąc zupełna nowość – hulajnogi elektryczne.

Podwójny jubileusz

Za sukcesem marki Concept stoi zespół doświadczonych i kompetentnych specjalistów, którzy odpowiadają za wprowadzanie nowych produktów na rynek i zapewnienie satysfakcji klientom.

Dzisiaj możemy stwierdzić, że pandemia koronawirusa wydaje się na szczęście powoli wyhamowywać. Jak wpłynęła na sprzedaż dużego AGD marki Concept w ostatnim roku? To z pewnością wyjątkowa sytuacja w bogatej, 30-letniej historii firmy.

Do 2010 r. nasza firma stale się rozwijała. W 2008 r. dodaliśmy do oferty szereg urządzeń do zabudowy. Byliśmy pewni, że idzie nam dobrze i że jesteśmy w stanie utrzymać taki poziom, niestety, nadszedł kryzys ekonomiczny, który bardzo odczuliśmy, także moralnie. Czekał nas ciężki czas, zwolnienia, cięcia płac, nerwy i niepewność. Najgorsze były lata 2012 i 2013. Przez kolejnych pięć lat, aż do 2018 r., z wielkim wysiłkiem, lecz bardzo powoli, podnosiliśmy się po tym trudnym dla nas kryzysie. Czekaliśmy, aż nadejdzie nowy, lepszy dla nas wszystkich okres, w którym jednak też musiałem zdecydować, co dalej robić. Dziś, z perspektywy tamtego okresu, czuję się silniejszy i mam przekonanie, że obrana wtedy metoda czekania nie była słuszna, a moje decyzje związane z obecną pandemią były zupełnie inne. Jeśli zaś chodzi o sprzedaż dużego AGD, to w 2020 r. odnotowaliśmy w Polsce wzrost o 24 proc., głównie w sprzedaży lodówek, okapów i płyt indukcyjnych i gazowych. Wprowadziliśmy też nowości: pralki i suszarki do ubrań.

Tuż przed pandemią Concept rozpoczął współpracę z marką Mömax. Jak z perspektywy czasu oceniają Państwo tę kooperację, która – trzeba przyznać – wypadła w trudnym okresie sprzedażowym. Czy planowane jest jej poszerzenie, a może nawiązanie partnerstwa z kolejnymi sieciami sprzedażowymi?

Nasze oczekiwania dotyczące współpracy z Mömax były duże, sieć planowała otwarcie nowych hal sprzedażowych w Polsce, jednak pandemia spowodowała, że plany te nie zostały zrealizowane. We wrocławskiej hali Mömax można kupić niemal wszystkie produkty Concept z dużego AGD i z tego jesteśmy zadowoleni. W maju rozpoczęliśmy współpracę z siecią Black Red White, jesteśmy na początku tej drogi, obecnie w sklepach BRW można kupić nasze okapy. Media Markt, Media Expert i Max Electro to kolejne sieci, w których dostępne są produkty Concept. Planujemy rozpoczęcie współpracy z kolejnymi sieciami.

Podwójny jubileusz
Podwójny jubileusz

Marka Concept to cztery główne linie designowe – Black, White, Sinfonia oraz Titania.

Concept nieustannie rozwija też segment chłodziarkozamrażarek, które cieszą się dużym uznaniem wśród klientów. Jakie nowości pojawiły się w tym segmencie w ostatnim czasie?

W minionym półroczu poszerzyliśmy grupę chłodnictwa o kolejne pozycje. W naszej ofercie pojawiły się dwa modele lodówek: Retro LR2047 i LTR3047 w trzech wersjach kolorystycznych (białej, beżowej i czarnej). Do tego doszły podblatowe chłodziarkozamrażarki LFT2047 (biała i czarna) oraz zamrażarki szufladowe MZ3555 o tych samych wymiarach. Najświeższą nowością jest lodówka z serii LK6460bc, która charakteryzuje się frontem z czarnego szkła.

Czy w planach firmy Concept jest wzbogacenie oferty o kolejne grupy produktowe w dużym AGD wolnostojącym, a jeśli tak, to jakie to miałyby być urządzenia?

Już niedługo w naszej ofercie pojawią się zamrażarki, nowe winiarki i kuchenki wolnostojące. Jeszcze w tym roku planujemy rozpoczęcie sprzedaży nowych lodówek retro w czterech kolorach: białym, czarnym, kremowym i czerwonym. Pracujemy też nad nowymi zmywarkami, pralkami i suszarkami do ubrań.

A jak to wygląda w sprzęcie do zabudowy? Czy tutaj także możemy spodziewać się wzbogacenia oferty o nowy sprzęt, a może również nowe grupy asortymentowe?

W sprzęcie do zabudowy będziemy kontynuować nasze założenia, to jest wprowadzenie nowych produktów, które rozszerzą wybór w liniach wzorniczych, tak aby każdy odbiorca mógł w pełni wyposażyć swoją kuchnię urządzeniami Concept. Concept to cztery linie designowe: Black – sprzęty w kolorze czarnym z efektownym połączeniem czerni i szkła, White – urządzenia o tych samych cechach co linia Black w białym kolorze, Sinfonia – uniwersalne połączenie koloru stali i czerni oraz nasz najnowsza linia Titania – to urządzenia w ciemnej stali nierdzewnej, o niezwykle eleganckim i nowoczesnym wyglądzie.  

Podwójny jubileusz

W tym roku świętujemy 20 lecie marki Concept. W jej najnowszej ofercie znajdziemy m.in. pralki i suszarki bębnowe.

Jakie plany na przyszłość ma Pan względem firmy i w jakim kierunku będzie rozwijać się jej oferta?

Cel, jaki chcemy osiągnąć, to firma naprawdę nowoczesna, zaawansowana technologicznie, elastyczna, potrafiąca szybko reagować na zmiany zachodzące na rynku, przewidująca i kreująca trendy. Naszą ofertę planujemy rozszerzyć jeszcze w tym roku o kolejne produkty z grupy beauty, szczoteczki soniczne do zębów dla dorosłych i dla dzieci. Mocno stawiamy na urządzenia, które „wyręczają” nas w codziennym sprzątaniu – dlatego już pod koniec czerwca startujemy z nowym modelem robota sprzątającego – VR3205 3 w 1 Perfect Clean Laser UVC Y-wash oraz nowymi mopami parowymi: CP2010, CP2100 oraz CP3010. Na letnie upały proponujemy nowe urządzenia chłodzące, klimatyzatory, klimatory, wentylatory o nowoczesnym designie. Na koniec roku przygotowujemy produkty z grupy „kawa”. Nowe produkty pojawią się również w grupach: prasowanie, uzdatnianie powietrza, pielęgnacja twarzy. W dużym AGD rozwijamy grupę lodówek, zarówno wolnostojących, jak i do zabudowy, oraz tzw. minibarów. W tym roku wystartowaliśmy ze sprzedażą pralek i suszarek do ubrań, a w Republice Czeskiej w 2021 r. zaproponujemy klientom kuchnie wolnostojące. Stale poszerzamy ofertę baterii i zlewów kuchennych. Jak widać, nasza oferta rozwija się bardzo dynamicznie.

2021-07-02
Sowiński Łukasz
x

Kontakt z redakcją

© 2024 InfoMarket