BADANIE

Zrównoważony ślad cyfrowy – odpowiedzialność przyszłości

Zrównoważony ślad cyfrowy

Czym jest zrównoważony ślad cyfrowy? Na co zwrócić uwagę, aby odpowiedzialnie i skutecznie nim zarządzać? Szereg odpowiedzi na ważne dla firm pytania przynosi najnowsza publikacja Forum Odpowiedzialnego Biznesu i Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Partnerami projektu są Santander Bank Polska i firma Orange.

Cyfryzacja, stosowanie sztucznej inteligencji czy wykorzystywanie nowych technologii wymagają od każdej firmy analizy wpływu wywieranego na środowisko, społeczeństwo i gospodarkę. Z uwagi na rosnące znaczenie tych kwestii także w kontekście CSR i zrównoważonego rozwoju Forum Odpowiedzialnego Biznesu we współpracy z SGH w Warszawie oraz partnerami – Santander Bank Polska i firmą Orange – postanowiło wypełnić istniejącą lukę przez przedstawienie definicji oraz sposobu mierzenia i zarządzania zrównoważonym śladem cyfrowym organizacji.

Na czym polega zrównoważony ślad cyfrowy?

Pierwszym z celów przyświecających projektowi była konceptualizacja pojęcia „zrównoważony ślad cyfrowy”. Według zaproponowanej w publikacji definicji jest to suma pozytywnych i negatywnych wpływów społecznych, środowiskowych i gospodarczych związanych z wykorzystaniem nowych technologii w ramach działalności organizacji, w całym łańcuchu wartości. Definicję wypracowano we współpracy z ekspertkami i ekspertami ze środowisk naukowych i organizacji pozarządowych, a także przedstawicielami firm.

Obszary wpływu – odpowiedzialność przyszłościzrównoważonego śladu cyfrowego

Eksperci podzielili strefy oddziaływania śladu cyfrowego na trzy obszary: środowiskowy (np. ślad węglowy), społeczny (np. zatrudnienie) i gospodarczy (np. bezpieczeństwo i dostęp do danych).

Kluczowe jest także zdefiniowanie wskaźników, które pozwolą go mierzyć. Ze względu na złożoność zagadnienia niezbędne są wskaźniki dla każdego z trzech obszarów wpływu w czterech kategoriach:

  • wskaźniki zarządcze;
  • wskaźniki opisowe;
  • wskaźniki ilościowe;
  • wskaźniki obecności (tak/nie).

Jak zarządzać śladem cyfrowym w sposób zrównoważony

Celami zarządzania zrównoważonym śladem cyfrowym są tworzenie wartości dla interesariuszy i kontrybucja do zrównoważonego rozwoju dzięki efektywnemu wykorzystywaniu nowych technologii w codziennej działalności biznesowej.

Szczegółowe wskazówki dotyczące tego, jak skutecznie zarządzać zrównoważonym śladem cyfrowym, znajdują się w publikacji dostępnej na stronie http://s.csr.pl/zsc.

O projekcie

O

Projekt „Zrównoważony Ślad Cyfrowy” realizowany jest przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu we współpracy ze Szkołą Główną Handlową w Warszawie. Partnerami projektu są Orange Polska i Santander Bank Polska. Tekst publikacji „Zrównoważony ślad cyfrowy. Odpowiedzialność przyszłości” opracowali dr Aleksandra Stanek-Kowalczyk (Szkoła Główna Handlowa w Warszawie) i Tadeusz Joniewicz (Forum Odpowiedzialnego Biznesu).

Publikacja powstała dzięki współpracy z szerokim gronem osób reprezentujących firmy oraz środowisko akademickie i organizacji społecznych.

W spotkaniach eksperckich udział wzięli:

  •  Maria Andrzejewska, Centrum UNEP/GRID-Warszawa
  •  Stanisław Dyrda, Narodowe Centrum Badań i Rozwoju
  •  Barbara Domaradzka, Fundacja MOST
  •  Zbigniew Gajewski, THINKTANK
  •  Michał Herde, Federacja Konsumentów
  •  Michał Kanownik, Związek Cyfrowa Polska
  •  Artur Krawczyk, Stowarzyszenie „Miasta w internecie”
  •  Dagmara Krzesińska, Koalicja na rzecz Polskich Innowacji
  •  dr Wojciech Kurowski, Szkoła Główna Handlowa
  • w Warszawie
  •  dr Konrad Maj, Uniwersytet SWPS
  •  dr hab. Kamil Mamak, Uniwersytet Jagielloński
  •  Jan Zygmuntowski, Akademia Leona Koźmińskiego
  •  Łukasz Sztern, Politechnika Warszawska
  •  Maria Parysz, Collegium Civitas
  •  dr Tomasz Perkowski, Fundacja na rzecz Nauki Polskiej
  •  dr Agata Rudnicka-Reichel, Uniwersytet Łódzki
  •  Wojciech Szymalski, Instytut na rzecz Ekorozwoju
  •  Magdalena Andrejczuk, Allegro
  •  Monika Appolt-Bubacz, Raben
  •  Kamila Budnik, CCC
  •  Tomasz Chomicki, Samsung
  •  Maciej Kaysiewicz, Siemens
  •  Monika Kulik, Orange Polska
  •  dr Magdalena Maruszczak, KPMG
  •  Marta Mikliszańska, Allegro
  •  Michał Miszułowicz, BNP Paribas
  •  Magdalena Olborska, Samsung
  •  Anna Placzyńska, Santander Bank Polska
  •  Adam Pogorzelski, CCC
  •  Robert Stobiński, Amica
  •  Jacek Szumski, Santander Bank Polska

2021-08-07
x

Kontakt z redakcją

© 2024 InfoMarket