MPM

Rodzinna firma rywalizująca z gigantami

Rodzinna firma

Fot. notstudio.com

Za wzór przedsiębiorczości często uznajemy zachodnioeuropejskie wielopokoleniowe firmy rodzinne. W Polsce uwarunkowania historyczne i systemowe w „naturalny” sposób ograniczyły ich powstawanie. Dopiero lata 90. XX w. pozwoliły na kształtowanie się pierwszych małych rodzinnych firm, które tak jak bohater tego tekstu – firma MPM agd SA z czasem urosły do dużych przedsiębiorstw, dających zatrudnienie setkom osób i zyskujących znaczące udziały rynkowe. Trzeba dodać, że konkurencja w tym okresie wyglądała zgoła inaczej niż na początku XX w., kiedy to swój początek miało wiele koncernów przemysłowych. Rosnące przedsiębiorstwa, jak MPM, musiały więc rywalizować z gigantami z już ugruntowaną pozycją, nowoczesną logistyką i rozbudowanymi ośrodkami rozwojowymi. Dziś z powodzeniem rodzinna firma z podwarszawskiego Milanówka zarówno pod względem cenowym, jak i technologicznym konkuruje z globalnymi markami w segmentach drobnego oraz dużego AGD, a w niektórych kategoriach, jak np. zamrażarki, ociera się o pozycję lidera. Wyniki są tym bardziej spektakularne, jeśli weźmiemy pod uwagę fakt, że duży sprzęt AGD jest w jej ofercie od niedawna, a wejście na tak niezwykle konkurencyjny rynek z własną marką od zera dla wielu było nawet nie do wyobrażenia. MPM to zrobiło! Co więcej, znakomicie daje sobie dziś radę, i to wśród absolutnych światowych gigantów.

Nie tylko MPM

MPM jest główną marką firmy MPM agd SA. Jej korzenie sięgają 1989 r., kiedy na rynku występowała jeszcze jako MPM Product. Pierwszymi popularnymi produktami były m.in. produkowane w Polsce czajniki oraz inny sprzęt kuchenny, jak miksery czy roboty kuchenne. Wiele produktów firmy zyskało niemal kultowy status na polskim rynku. Takim przykładem jest robot wielofunkcyjny MPM Kasia, który cieszy się ogromną popularnością ze względu na rozbudowane możliwości oraz niezawodność, a jego kolejne generacje goszczą w domach w całej Polsce. Decyzja o powiększeniu oferty marki o duży sprzęt AGD zapadła w 2008 r. Od tego czasu firma systematycznie rozbudowuje swoją ofertę o funkcjonalne urządzenia wolnostojące i designerski sprzęt do zabudowy.

Nawiązując jednak do tytułu, należy wspomnieć, że to niejedyna marka w ofercie firmy. Od kilkunastu lat oferuje ona również nieelektryczne AGD kuchenne pod marką Smile. Produkty wyróżniają się dobrą jakością wykonania oraz bardzo atrakcyjnym designem. Dzięki dużej trwałości stanowią praktyczną i stylową ozdobę kuchni. Są to np. szybkowary, patelnie, garnki, czajniki, noże, a nawet kubki i termosy.

Kolejną z marek w ofercie firmy jest wprowadzona w 2017 r. Haus & Luft. Oferuje ona wysoko wyspecjalizowane produkty związane z oczyszczaniem, osuszaniem, nawilżaniem, ogrzewaniem i chłodzeniem powietrza. Szczególną popularnością cieszą się oczyszczacze, które znacznie ułatwiają radzenie sobie ze smogiem. Dodatkowo urządzenia wyróżniają się atrakcyjnym designem.

Najmłodszą z marek oferowanych przez MPM agd SA jest Sam Cook. To urządzenia kuchenne z segmentu premium. To propozycja dla najbardziej wymagających klientów. Produkty zostały stworzone przy współpracy z wieloma profesjonalistami, toteż przeznaczone są dla prawdziwych miłośników kulinarnych nowinek. Pojawiła się ona w ofercie w 2018 r. i początkowo wystartowała z drobnym sprzętem AGD. Obecnie obejmuje ona także wolnostojące lodówki typu multidoor oraz french door, płytę gazową do zabudowy i okap. Wszystkie urządzenia wyróżniają się wysokim zaawansowaniem technicznym oraz wzornictwem najwyższej próby.

Rodzinna firma

Poza imponującym magazynem na uwagę zasługują doskonale zaprojektowane i wyposażone biura handlowe czy pomieszczenia socjalne.

Dynamiczny rozwój i duże potrzeby

Ostatnie lata to dla MPM agd SA czas niezwykle dynamicznego rozwoju. Doprowadziło to do sytuacji, w której posiadana przestrzeń magazynowa przestała być wystarczająca. Wynika to m.in. z rosnącej oferty dużego sprzętu AGD, który z naturalnych względów po prostu zajmuje więcej miejsca. Choć duże AGD przez firmę oferowane jest nieco ponad 10 lat, to już dziś stanowi ono pod względem wartościowym blisko połowę jej obrotów. Można więc powiedzieć, że obrany kierunek rozwoju był strzałem w dziesiątkę.

Dlatego też od 2019 r. firma operuje w nowoczesnym Centrum Dystrybucji AGD zlokalizowanym w Żyrardowie. Łącznie ma ono powierzchnię ok. 10 tys. m2. Pomieszczenia o wysokości powyżej 10 m są przeznaczone do tzw. wysokiego składowania urządzeń. Magazyn, który robi oszałamiające wrażenie (wypełniony już pod sam dach!) ma również 8 nowoczesnych bram przeładunkowych z podświetleniem oraz pomieszczenia biurowe i rozbudowane, niezwykle estetyczne zaplecze socjalne. Centrum Dystrybucji AGD pozwoliło na konsolidację kilku lokalizacji magazynowych, zwiększyło dostęp do rynku pracowników, obniżyło koszty logistyczne, a przede wszystkim zabezpieczyło markę pod względem zapotrzebowania na powierzchnie magazynowe i produkcyjne. Atutem obiektu jest również znakomita lokalizacja. Jest on położony w centralnej Polsce, w bliskim sąsiedztwie autostrady A2, a w przyszłości w okolicy ma powstać Centralny Port Lotniczy, co daje niezwykły potencjał do rozwoju firmy. Koszt inwestycji wyniósł 14 mln zł.

Rodzinna firma

Imponujące Centrum Dystrybucji AGD firmy MPM jest zlokalizowane w Żyrardowie i oferuje 10 tys. m2 powierzchni magazynowej.

Potencjał na przyszłość

Pandemia nie wyhamowała dynamicznego rozwoju firmy oraz jej marek. Wręcz przeciwnie, z obrotami na bardzo wysokim poziomie rok 2020 przeszedł do historii jako rekordowy, a wszystko wskazuje na to, że 2021 r. okaże się jeszcze bardziej owocny. Choć Centrum Dystrybucji AGD pozwoliło na rozwinięcie jej potencjału, to w praktyce już w niedalekiej przyszłości potrzeby względem przestrzeni magazynowej będą jeszcze większe. Dlatego firma już na wstępie zabezpieczyła się pod tym względem. Zlokalizowane w okolicy tereny dają możliwość rozbudowy o dodatkowe 17 tys. m2 powierzchni magazynowej. Dlatego niewykluczone, że niedługo w Żyrardowie ruszy rozbudowa Centrum Dystrybucji AGD.

2021-12-11
x

Kontakt z redakcją

© 2024 InfoMarket