Strona domowa / OGRÓD NARZĘDZIA / Artykuły / Kosiarki spalinowe

Kosiarki spalinowe z napędem i bez niego

Kosiarki spalinowe

Kosiarki z silnikiem spalinowym cieszą się dużą popularnością. Zaletą takich maszyn jest duża moc silnika i wydajność pracy. Sprawdzą się tam gdzie nie mamy dostępu do prądu elektrycznego. Polecane są do dużych powierzchni.

Kosiarki spalinowe dostępne są w dwóch rodzajach: bez napędu i z nim. Pierwsze do koszenia wymagają pchania, a ponieważ są masywne, poleca się je do mniejszych ogrodów. Kosiarka z napędem jest polecana do dużych powierzchni, przede wszystkim trawników powyżej 1000 m2, można także szybciej kosić bez wysiłku. Napęd jest używany do jazdy na wprost, nie ma możliwości cofania można go wtedy uszkodzić. Kosiarki z napędem sprawdzają się w górzystym terenie. Nie są polecane na terenach wymagających manewrowania wśród drzew, krzewów i roślin oraz gdy chcemy cofnąć maszynę, aby poprawić koszenie. Nawet, jeśli napęd jest wyłączony, koła stawiają większy opór toczenia powodowany przez zębatki napędowe kół niż w kosiarce bez napędu. Kosiarki spalinowe są niezastąpione, gdy kosimy wysoką trawę w trudnych warunkach terenowych. Są najlepszymi maszynami do użytku profesjonalnego.

Kosiarki spalinowe

TRYTON TOK4642B; MAKITA PLM4627N

Jak rozpoznać kosiarkę z napędem?

Przede wszystkim w zwykłej kosiarce w uchwycie mamy tylko dźwignię hamulca, a w modelu z napędem jest druga, dodatkowo uruchamiającą napęd. Najlepsze mają też regulację prędkości jazdy, nawet do 3,5 – 4,5 km/h. Mogą też mieć antywibracyjny uchwyt, tłumiący drgania przenoszone z silnika. Napęd na tylne koła przenoszony jest za pomocą paska klinowego z wału silnika. Załączenie napędu następuje po przyciągnięciu dźwigni napędu do uchwytu kosiarki. Wadą silników spalinowych jest bardziej skomplikowana obsługa. Wymagają one szeregu czynności serwisowych przed sezonem, w jego trakcie i po nim. Mają też znaczną masę, utrudniającą ich przemieszczanie. Silnik generuje znaczny hałas, co może mieć znaczenie podczas pracy w miejscach, gdzie wymagana jest cisza.

Kosiarki spalinowe

Napęd w masywnej kosiarce spalinowej znacznie przyspiesza pracę i nie męczy operatora. (Fot. Tryton)

Silnik dwusuwowy czy czterosuwowy?

Typ silnika spalinowego powinien być dobierany pod względem preferencji i cech oraz ceny kosiarki. Przewagą silnika czterosuwowego jest ekologia i mniejszy poziom hałasu, jednak jest on cięższy i bardziej skomplikowany. Może to być, więc lepszy wybór, jeśli decydujemy się np. na kosiarkę z napędem. Jeśli jednak wybieramy narzędzie, z którym będziemy pracować, popychając je, być może lepszym wyborem okaże się model dwusuwowy. Dzięki mniej skomplikowanej budowie silnik dwusuwowy będzie łatwiejszy i tańszy w serwisowaniu.

W silnikach czterosuwowych występują cztery suwy, które składają się na pełny cykl pracy, obejmujący dwa obroty wału korbowego, podczas których występują cztery ruchy posuwisto- zwrotne. Już samo porównanie cyklu pracy pokazuje, że silniki czterosuwowe są również wyposażone w zawory, przez co wymagają rozrządu. Bardziej skomplikowana konstrukcja to, oczywiście, większe koszty zarówno maszyny, jak i serwisu. Jednakże silniki czterosuwowe nie wykazują strat w paliwie oraz łatwiej spełniają nomy czystości spalin. Są także mniej hałaśliwe oraz zasilane czystą benzyną bezołowiową. Mają większe gabaryty niż dwusuwowe.

Silniki dwusuwowe charakteryzują się prostą budowę, co niesie szereg zalet, takich jak niewielkie wymiary oraz łatwość serwisowania i obsługi. W tego typu silniku za każdym obrotem wału korbowego następuje cały cykl pracy. Podczas pracy występują dwa suwy, skąd też nazwa silnika. Prostsza konstrukcja silnika to, oczywiście, również tańsza maszyna. Silniki takie charakteryzuje również duża moc i duży moment obrotowy osiągany na wysokich obrotach. Nie oznacza to jednak, że są bez wad. Przede wszystkim silniki dwusuwowe emitują dużo hałasu oraz są mało ekologiczne. Emisja spalin oraz zużycie paliwa są większe niż w silnikach czterosuwowych. Z tego też wynika ograniczone zastosowanie. Silniki dwusuwowe stosuje się maszynach, gdzie są potrzebne duża pojemność skokowa i moc. Do napędzania silnika dwusuwowego wykorzystuje się mieszankę benzyny i oleju silnikowego.

Kosiarki spalinowe

Kosiarki spalinowe różnią się mechanizmem tnącym i sposobem wyrzutu trawy.

Sposoby rozruchu silnika

W zależności od klasy kosiarki rozruch silnika może być realizowany na kilka sposobów. W najtańszych kosiarkach może być to rozrusznik ręczny, mający formę linki zakończonej uchwytem. Uruchamiając maszynę, należy podpompować paliwo do gaźnika ręczną pompką i jeśli silnik jest zimny, włączyć ssanie. Niektóre modele silników wyposażone są w automatyczne ssanie i pompowanie paliwa. Coraz częściej można spotkać także nieduże kosiarki z elektrycznym rozrusznikiem silnika. Rozrusznik zasilany jest z niewielkiego akumulatora, służącego tylko do tego celu. Operator odpala silnik przez naciśnięcie przycisku.

Kosiarki spalinowe

Składany kosz jest pojemny, a po złożeniu zajmuje mało miejsca. (Fot. AL-KO)

Podstawowe parametry silników spalinowych

Wydajność silnika spalinowego zależy od jego podstawowych parametrów, które podaje producent w specyfikacji. Powinny być one dobrane odpowiednio do zastosowań. W kosiarkach spalinowych do najważniejszych parametrów silnika należą:

  • moc silnika – to podstawowy i najczęściej eksponowany parametr. Jako jednostkę stosuje się najczęściej [KM] (konie mechaniczne) lub [W] (waty). Jednostki przeliczamy następująco: 1 KM = 0,736 kW, 1 kW = 1,36 KM. Kosiarka o większej mocy będzie wydajniejsza (większą szerokość robocza), co przełoży się na krótszy czas pracy;
  • prędkość obrotowa – oznacza liczbę obrotów wykonanych w jednostce czasu. Jednostką ją określającą jest najczęściej [obr./ min], co oznacza liczbę obrotów w ciągu minuty. Moc silnika spalinowego jest proporcjonalna do prędkości obrotowej. Sterując prędkością obrotową, można więc wykorzystywać tylko część potencjalnej mocy silnika;
  • objętość skokowa cylindrów – oznacza ona różnicę między maksymalną a minimalną objętością cylindra cyklu pracy. Wartość objętości skokowej jest podawana w [cm3]. Większa objętość skokowa to większy rozmiar samego silnika. Spalana jest także większa ilość mieszanki paliwowo- -powietrznej, więc wzrasta również zużycie paliwa;
  • pojemność zbiornika paliwa – podawana jest w litrach. Najczęściej wynosi od 0,75 do 1 l. Od niej zależy, jak długo będzie można pracować na jednym tankowaniu.

Kosiarki spalinowe

STIGA Collector 43; NAC LP50-146-HS-NG 146cc

2022-04-01
x

Kontakt z redakcją

© 2022 InfoMarket