APPLiA POLSKA

Małe AGD w raporcie APPLiA Polska

Jak informuje APPLiA Polska rok 2021 po raz kolejny był bardzo udanym okresem dla branży AGD. W tym czasie na terenie kraju wyprodukowano ponad 35 mln urządzeń AGD, oczywiście, większość z tego stanowił sprzęt duży, jednak również małe AGD miało w tym swój pokaźny udział.

Ilość produkcji małego AGD wyniosła w tym czasie ok. 5 mln sztuk. Pod względem wartościowym przełożyło się to na 1,5 mld zł. Polska jest druga na świecie wśród największych eksporterów AGD. Wartość polskiego eksportu AGD w 2021 r. wyniosła 5,2 mld euro.

Małe AGD w raporcie APPLiA Polska

Rynek małego AGD w Polsce

Wydatki polskich konsumentów na sprzęt AGD w ubiegłym roku wyniosły 15,7 mld zł, w tym 4,4 mld zł przypadało na małe AGD. Rynek małego AGD, liczony jako sprzedaż do dystrybucji, odnotował wzrost wartości o 16 proc. w porównaniu do analogicznego okresu w ubiegłym roku. Największą kategorią pod względem wartościowym są tu ekspresy do kawy. Ich wartość sprzedaży w roku 2021 przekroczyła miliard, osiągając 1,2 mld zł. W ujęciu ilościowym to prawie 700 tys. takich urządzeń. Według szacunków APPLiA Polska już co czwarte gospodarstwo domowe w Polsce posiada ciśnieniowy ekspres do kawy (ok. 3,5 mln szt.). Kategoria ta ma więc wciąż duży potencjał wzrostu. Odkurzacze to największa grupa całego segmentu małego AGD w ujęciu ilościowym. W 2021 r. sprzedano ich prawie 1,5 mln szt., czyli o 8 proc. mniej niż rok wcześniej. Odkurzacze bateryjne, czyli popularne tzw. hand sticki, oraz roboty to już ponad połowa wartości tego segmentu. Klienci wybierają więc chętnie urządzenia nowoczesne, które zastępują tradycyjne modele sieciowe. Odkurzacze to także najpopularniejsza grupa pod względem wyposażenia gospodarstw domowych z segmentu małego AGD – ich liczba wynosi 14 mln. Zgromadzone w polskich domach odkurzacze co roku oczyszczają powierzchnię wynosząca nawet 50 tys. km2.

Kolejnym wartym uwagi segmentem są roboty kuchenne. Ich liczba w gospodarstwach domowych szacowana jest na 8 mln szt. Biorąc pod uwagę takie trendy jak chęć zdrowego żywienia i alternatywne rodzaje diety, można się spodziewać, że liczba ta będzie rosnąć. Pod względem wartościowym udział robotów kuchennych w sprzedaży drobnego AGD wynosi 8 proc. Poza wymienionymi grupami dużą dynamikę odnotowały grille elektryczne, których sprzedaż przekroczyła 50 mln zł w skali całego roku. Jak szacuje APPLiA, w polskich domach pracuje ok. 200 mln szt. sprzętu AGD, z tego ponad 120 mln urządzeń stanowią sprzęty z sektora małego AGD.

Małe AGD

Dystrybucja i trendy

W Polsce funkcjonuje około 1200 sklepów AGD/RTV pięciu największych firm dystrybucyjnych. Ich łączny przychód w roku 2020 przekroczył 29 mld zł, a roczny zysk netto ok. 800 mln zł. Według szacunków APPLiA przychody te w roku 2021 przekroczą 35 mld zł. Firmy te zatrudniają w Polsce ok. 23 tys. osób. Według dostępnych szacunków segment urządzeń „inteligentnych” na świecie osiągnie w tym roku wartość prawie 50 mld USD i będzie wzrastał corocznie o ok. 14 proc. Wyposażenie gospodarstw domowych w sprzęt smart wzrośnie do roku 2026 z 5 proc. do 15 proc. W Polsce segment Smart Appliances w ciągu 4 lat podwoi swoją wartość (ze 180 do 350 mln USD w 2026 r.). Wśród najpopularniejszych urządzeń smart z segmentu drobnego AGD możemy wymienić ekspresy do kawy, roboty sprzątające oraz oczyszczacze powietrza.

2022-04-15
x

Kontakt z redakcją

© 2024 InfoMarket