CUSHMAN & WAKEFIELD

Raport „Retail Market Poland”

Raport

Zaledwie 30 tys. m2 nowoczesnych powierzchni handlowych zostało oddane do użytku w pierwszym kwartale 2022 r. Mały bilans wynika zarówno z bardzo dużej podaży, którą zakończony został czwarty kwartał 2021 r., jak i z opóźnień budowy poszczególnych obiektów.

Na koniec pierwszego kwartału 2022 r. zarejestrowano 350 tys. m2 w budowie z terminem otwarcia zaplanowanym na lata 2022 – 2023. Nowa powierzchnia handlowa zlokalizowana będzie w 25 obiektach, z których 12 zostanie rozbudowanych, a 3 będą przebudowane.

Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w lutym i w marcu 2022 r. wzrosła odpowiednio o 8,1 proc. i 9,6 proc. w porównaniu do lutego i marca 2021 r. Warty podkreślenia jest marcowy duży wzrost sprzedaży detalicznej ze względu na fakt, że bazą porównawczą jest duży, ponad 15-procentowy wzrost odnotowany w marcu 2021 r. W tym samym miesiącu bieżącego roku największy wzrost sprzedaży detalicznej w porównaniu z marcem 2021 r. odnotowały podmioty handlujące tekstyliami, odzieżą i obuwiem (o 42 proc.), sklepy z farmaceutykami, kosmetykami i sprzętem ortopedycznym (16 proc.), punkty sprzedaży paliw (15,5 proc.) oraz sklepy oferujące prasę, książki i sklepy specjalistyczne (7,3 proc.). Na koniec czwartego kwartału 2022 r. zarejestrowano średni poziom 372 tys. odwiedzających na obiekt handlowy. Liczba ta stanowi 4-procentowy spadek w porównaniu do 2019 r. Należy jednak podkreślić, że spadek odwiedzalności w zeszłym roku był głębszy i wynosił średnio 32 proc. Poziom frekwencji konsumentów w centrach handlowych w styczniu i lutym br. nie był zadowalający, jednak w marcu 2022 zarejestrowano silne odbicie i powrót klientów. Szczególnie wysoki poziom odwiedzalności odnotowano w dużych (liczących od 40-60 tys. m2) i bardzo dużych (liczących pow. 60 tys. m2) centrach handlowych, które w marcu 2022 r. odwiedziło odpowiednio o 2 proc. i 3 proc. więcej klientów niż w 2019 r., czyli przed pandemią. Z danych o obrotach w centrach handlowych wynika, że poziom sprzedaży w lutym 2022 r. był wyższy o 2 proc. niż w roku ubiegłym, jednocześnie o 4 proc. niższy niż w analogicznym miesiącu 2019 r. Średni poziom sprzedaży w marcu 2022 r. wyniósł prawie 670 zł netto na 1 m2 powierzchni GLA. Biorąc pod uwagę polepszający się wskaźnik odwiedzalności, można spodziewać się poprawy wyników sprzedaży w kolejnych miesiącach. W dłuższej perspektywie jednak ogólnie pogarszająca się koniunktura gospodarcza oraz rosnąca inflacja, zmniejszająca zasobność portfeli polskich konsumentów, może negatywnie wpłynąć na poziom osiąganych przez najemców obrotów. Pełny raport do pobrania po zeskanowaniu kodu QR.

Raport
2022-06-15
x

Kontakt z redakcją

© 2022 InfoMarket