Porady prawne

Ceny na półkach a ceny przy kasach – jakie prawa ma konsument?

Ceny na półkach a ceny przy kasach – jakie prawa ma konsument?

2025-11-03

Zdarza się, że podczas zakupów spotykamy się z sytuacją, że cena przy kasie różni się od tej widniejącej na towarze lub na półce. Wywołuje to w nas irytację. Dlaczego mamy płacić więcej, skoro cena na produkcie była niższa niż ta, której żąda od nas kasjer. Nerwy sięgają zenitu, zwłaszcza gdy różnica w cenie jest znacząca. Niestety, nie znając swoich praw, możemy czuć się zakłopotani. Jakie prawa przysługują nam w takich przypadkach? Czego możemy żądać od sprzedawcy?

Czytaj więcej...
Otrzymałeś towar, którego nie zamawiałeś – co robić?

Otrzymałeś towar, którego nie zamawiałeś – co robić?

2025-10-27

W czasach, gdy konkurencja na rynku jest ogromna, walka o konsumenta jest bardziej zacięta. Coraz częściej przedsiębiorcy sięgają po nieuczciwe praktyki. W takich sytuacjach prawo stoi po stronie konsumenta. Zdarza się, że sprzedawca wysyła towar bez zgody adresata. Co robić, gdy przydarzy Ci się taka sytuacja?

Czytaj więcej...
Jak zwrócić towar kupiony przez Internet?

Jak zwrócić towar kupiony przez Internet?

2025-10-20

Zakupy przez Internet stały się codziennością, ponieważ mają wiele zalet. Przede wszystkim są wygodne i szybkie. Bez wychodzenia z domu można nabyć potrzebny sprzęt AGD-RTV, porównać jego cenę i przeczytać o jego parametrach.

Czytaj więcej...
Kto ponosi koszty odstąpienia od umowy?

Kto ponosi koszty odstąpienia od umowy?

2025-10-13

Odstąpienie od umowy to jedno z podstawowych uprawnień, które wynika z przepisów ustawy o prawach konsumenta. Przysługuje ono w przypadku umów zawieranych na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa. Istotną kwestią z punktu widzenia sprzedawcy i konsumenta jest to, kto ponosi koszty odstąpienia od umowy. Warto znać podstawowe regulacje, które jasno formułują zasady ponoszenia kosztów.

Czytaj więcej...
Zakupy w sklepie stacjonarnym a zwroty – kiedy masz prawo oddać towar?

Zakupy w sklepie stacjonarnym a zwroty – kiedy masz prawo oddać towar?

2025-09-26

Wielu konsumentów uważa, że mogą oddać każdy kupiony produkt. O ile przy zakupach w sklepie internetowym jest to możliwie, o tyle sytuacja nieco inaczej wygląda w sklepie stacjonarnym. Kiedy możesz oddać produkt w sklepie stacjonarnym? Czy przyjęcie zwrotu to dobra wola sprzedawcy, czy też uprawnienie wynikające z przepisów prawa? Oto kilka praktycznych porad w tym zakresie. (Fot. Pixabay)

Czytaj więcej...
Wada towaru? Możesz zapłacić mniej – wszystko o obniżeniu ceny

Wada towaru? Możesz zapłacić mniej – wszystko o obniżeniu ceny

2025-09-19

Nowy produkt powinien być zgodny z opisem i przeznaczeniem. Przede wszystkim jednak ważne jest, żeby był bez wad. Jeśli za coś płacimy, to oczekujemy, by rzecz była w pełni przydatna. Co zrobić, gdy towar nie spełnia tych oczekiwać, a Ty nie chcesz go zwrócić ani czekać zbyt długo na naprawę? W takiej sytuacji możesz skorzystać z uprawnienia, które polega na żądaniu obniżenia ceny. Kiedy można z niego skorzystać? Jakie warunki muszą być spełnione, żeby oświadczenie było skuteczne? (Fot. Pixabay)

Czytaj więcej...
Obowiązek informacyjny wobec konsumenta

Obowiązek informacyjny wobec konsumenta

2025-09-17

Sprzedawcy mają wobec konsumentów określone prawem obowiązki informacyjne. Poradnik poniższy dotyczy umów typowych zawieranych w sklepie przedsiębiorcy przez złożenie sobie stosownych świadczeń. Jest to jeden z kluczowych elementów ochrony konsumentów. Zapobiega ryzyku wprowadzenia w błąd i umożliwia podjęcie przemyślanej decyzji.

Czytaj więcej...
Uwaga, nadchodzi KSeF! Wiele firm musi w 2026 roku zmienić sposób fakturowania

Uwaga, nadchodzi KSeF! Wiele firm musi w 2026 roku zmienić sposób fakturowania

2025-09-13

W 2026 większość polskich firm zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji, czyli pliku „JPK” (Jednolity Plik Kontrolny).

Czytaj więcej...
Zwrot produktów kupionych przez Internet – nie zawsze możliwy

Zwrot produktów kupionych przez Internet – nie zawsze możliwy

2025-09-13

Prawo do zwrotu towaru kupionego na odległość jest podstawowym uprawnieniem konsumenta. Nie zawsze jednak można z niego skorzystać. Ograniczenia te wynikają z przepisów prawa oraz ze specyfiki niektórych produktów. Warto więc wiedzieć, kiedy nie będziesz mógł skorzystać z tego prawa.

Czytaj więcej...
Prawo do odstąpienia od umowy – kiedy można?

Prawo do odstąpienia od umowy – kiedy można?

2025-09-12

Jedną z najczęściej wybieranych form robienia zakupów jest sprzedaż przez Internet. Bez wychodzenia z domu możesz znaleźć interesujący Cię produkt, a nawet porównać jego cenę. Dlatego coraz więcej osób decyduje się na zakupy on-line. Poza wygodą przy zawieraniu umowy na odległość konsumenci zyskują prawo do odstąpienia od umowy. Kiedy i na jakich zasadach można skorzystać z tego prawa? Jak świadomie chronić swoje prawa?

Czytaj więcej...
Elastyczniejsze prawo budowlane w Polsce?

Elastyczniejsze prawo budowlane w Polsce?

2025-08-24

W lipcu 2025 roku polski rząd zaprezentował projekt nowelizacji ustawy Prawo budowlane z dnia 7 lipca 1994 roku, który może istotnie wpłynąć na sposób prowadzenia inwestycji. Dotychczas przepisy pozwalały wyłącznie na pełne przeniesienie pozwolenia na budowę na inny podmiot, co często rodziło problemy organizacyjne i formalne.

Czytaj więcej...
Przedsiębiorca jako kupujący – różnice w prawach zależne od celu zakupu?

Przedsiębiorca jako kupujący – różnice w prawach zależne od celu zakupu?

2025-08-17

Choć rękojmia najczęściej kojarzy się z konsumentem, to również przedsiębiorcy w określonych prawem przypadkach mogą z niej korzystać. Warto wiedzieć, kiedy i w jakim zakresie mogą się na nią powołać. Świadomość swoich praw i obowiązków może skutecznie zabezpieczyć interesy przedsiębiorcy.

Czytaj więcej...
x

Kontakt z redakcją

© 2025 InfoMarket