Zdarza się, że podczas zakupów spotykamy się z sytuacją, że cena przy kasie różni się od tej widniejącej na towarze lub na półce. Wywołuje to w nas irytację. Dlaczego mamy płacić więcej, skoro cena na produkcie była niższa niż ta, której żąda od nas kasjer. Nerwy sięgają zenitu, zwłaszcza gdy różnica w cenie jest znacząca. Niestety, nie znając swoich praw, możemy czuć się zakłopotani. Jakie prawa przysługują nam w takich przypadkach? Czego możemy żądać od sprzedawcy?
Czytaj więcej...
W czasach, gdy konkurencja na rynku jest ogromna, walka o konsumenta jest bardziej zacięta. Coraz częściej przedsiębiorcy sięgają po nieuczciwe praktyki. W takich sytuacjach prawo stoi po stronie konsumenta. Zdarza się, że sprzedawca wysyła towar bez zgody adresata. Co robić, gdy przydarzy Ci się taka sytuacja?
Czytaj więcej...
Zakupy przez Internet stały się codziennością, ponieważ mają wiele zalet. Przede wszystkim są wygodne i szybkie. Bez wychodzenia z domu można nabyć potrzebny sprzęt AGD-RTV, porównać jego cenę i przeczytać o jego parametrach.
Czytaj więcej...
Odstąpienie od umowy to jedno z podstawowych uprawnień, które wynika z przepisów ustawy o prawach konsumenta. Przysługuje ono w przypadku umów zawieranych na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa. Istotną kwestią z punktu widzenia sprzedawcy i konsumenta jest to, kto ponosi koszty odstąpienia od umowy. Warto znać podstawowe regulacje, które jasno formułują zasady ponoszenia kosztów.
Czytaj więcej...
Wielu konsumentów uważa, że mogą oddać każdy kupiony produkt. O ile przy zakupach w sklepie internetowym jest to możliwie, o tyle sytuacja nieco inaczej wygląda w sklepie stacjonarnym. Kiedy możesz oddać produkt w sklepie stacjonarnym? Czy przyjęcie zwrotu to dobra wola sprzedawcy, czy też uprawnienie wynikające z przepisów prawa? Oto kilka praktycznych porad w tym zakresie. (Fot. Pixabay)
Czytaj więcej...
Nowy produkt powinien być zgodny z opisem i przeznaczeniem. Przede wszystkim jednak ważne jest, żeby był bez wad. Jeśli za coś płacimy, to oczekujemy, by rzecz była w pełni przydatna. Co zrobić, gdy towar nie spełnia tych oczekiwać, a Ty nie chcesz go zwrócić ani czekać zbyt długo na naprawę? W takiej sytuacji możesz skorzystać z uprawnienia, które polega na żądaniu obniżenia ceny. Kiedy można z niego skorzystać? Jakie warunki muszą być spełnione, żeby oświadczenie było skuteczne? (Fot. Pixabay)
Czytaj więcej...
Sprzedawcy mają wobec konsumentów określone prawem obowiązki informacyjne. Poradnik poniższy dotyczy umów typowych zawieranych w sklepie przedsiębiorcy przez złożenie sobie stosownych świadczeń. Jest to jeden z kluczowych elementów ochrony konsumentów. Zapobiega ryzyku wprowadzenia w błąd i umożliwia podjęcie przemyślanej decyzji.
Czytaj więcej...
W 2026 większość polskich firm zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji, czyli pliku „JPK” (Jednolity Plik Kontrolny).
Czytaj więcej...
Prawo do zwrotu towaru kupionego na odległość jest podstawowym uprawnieniem konsumenta. Nie zawsze jednak można z niego skorzystać. Ograniczenia te wynikają z przepisów prawa oraz ze specyfiki niektórych produktów. Warto więc wiedzieć, kiedy nie będziesz mógł skorzystać z tego prawa.
Czytaj więcej...
Jedną z najczęściej wybieranych form robienia zakupów jest sprzedaż przez Internet. Bez wychodzenia z domu możesz znaleźć interesujący Cię produkt, a nawet porównać jego cenę. Dlatego coraz więcej osób decyduje się na zakupy on-line. Poza wygodą przy zawieraniu umowy na odległość konsumenci zyskują prawo do odstąpienia od umowy. Kiedy i na jakich zasadach można skorzystać z tego prawa? Jak świadomie chronić swoje prawa?
Czytaj więcej...
Z dniem 20 czerwca 2025 r. na terenie Unii Europejskiej zaczęły obowiązywać nowe przepisy dotyczące etykiet energetycznych dla smartfonów i komputerów typu slate, będących połączeniem małego notebooka, tabletu i smartfona i sterowanych dotykowo.
Czytaj więcej...
Choć rękojmia najczęściej kojarzy się z konsumentem, to również przedsiębiorcy w określonych prawem przypadkach mogą z niej korzystać. Warto wiedzieć, kiedy i w jakim zakresie mogą się na nią powołać. Świadomość swoich praw i obowiązków może skutecznie zabezpieczyć interesy przedsiębiorcy.
Czytaj więcej...© 2025 InfoMarket