Porady prawne

Wada towaru? Możesz zapłacić mniej – wszystko o obniżeniu ceny

Wada towaru? Możesz zapłacić mniej – wszystko o obniżeniu ceny

2025-09-19

Nowy produkt powinien być zgodny z opisem i przeznaczeniem. Przede wszystkim jednak ważne jest, żeby był bez wad. Jeśli za coś płacimy, to oczekujemy, by rzecz była w pełni przydatna. Co zrobić, gdy towar nie spełnia tych oczekiwać, a Ty nie chcesz go zwrócić ani czekać zbyt długo na naprawę? W takiej sytuacji możesz skorzystać z uprawnienia, które polega na żądaniu obniżenia ceny. Kiedy można z niego skorzystać? Jakie warunki muszą być spełnione, żeby oświadczenie było skuteczne? (Fot. Pixabay)

Czytaj więcej...
Obowiązek informacyjny wobec konsumenta

Obowiązek informacyjny wobec konsumenta

2025-09-17

Sprzedawcy mają wobec konsumentów określone prawem obowiązki informacyjne. Poradnik poniższy dotyczy umów typowych zawieranych w sklepie przedsiębiorcy przez złożenie sobie stosownych świadczeń. Jest to jeden z kluczowych elementów ochrony konsumentów. Zapobiega ryzyku wprowadzenia w błąd i umożliwia podjęcie przemyślanej decyzji.

Czytaj więcej...
Uwaga, nadchodzi KSeF! Wiele firm musi w 2026 roku zmienić sposób fakturowania

Uwaga, nadchodzi KSeF! Wiele firm musi w 2026 roku zmienić sposób fakturowania

2025-09-13

W 2026 większość polskich firm zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji, czyli pliku „JPK” (Jednolity Plik Kontrolny).

Czytaj więcej...
Zwrot produktów kupionych przez Internet – nie zawsze możliwy

Zwrot produktów kupionych przez Internet – nie zawsze możliwy

2025-09-13

Prawo do zwrotu towaru kupionego na odległość jest podstawowym uprawnieniem konsumenta. Nie zawsze jednak można z niego skorzystać. Ograniczenia te wynikają z przepisów prawa oraz ze specyfiki niektórych produktów. Warto więc wiedzieć, kiedy nie będziesz mógł skorzystać z tego prawa.

Czytaj więcej...
Prawo do odstąpienia od umowy – kiedy można?

Prawo do odstąpienia od umowy – kiedy można?

2025-09-12

Jedną z najczęściej wybieranych form robienia zakupów jest sprzedaż przez Internet. Bez wychodzenia z domu możesz znaleźć interesujący Cię produkt, a nawet porównać jego cenę. Dlatego coraz więcej osób decyduje się na zakupy on-line. Poza wygodą przy zawieraniu umowy na odległość konsumenci zyskują prawo do odstąpienia od umowy. Kiedy i na jakich zasadach można skorzystać z tego prawa? Jak świadomie chronić swoje prawa?

Czytaj więcej...
Przedsiębiorca jako kupujący – różnice w prawach zależne od celu zakupu?

Przedsiębiorca jako kupujący – różnice w prawach zależne od celu zakupu?

2025-08-17

Choć rękojmia najczęściej kojarzy się z konsumentem, to również przedsiębiorcy w określonych prawem przypadkach mogą z niej korzystać. Warto wiedzieć, kiedy i w jakim zakresie mogą się na nią powołać. Świadomość swoich praw i obowiązków może skutecznie zabezpieczyć interesy przedsiębiorcy.

Czytaj więcej...
Nie przegap terminu reklamacji– sprawdź, zanim będzie za późno

Nie przegap terminu reklamacji– sprawdź, zanim będzie za późno

2025-07-21

Słowo „termin” często wywołuje w nas lekkie napięcie. Kojarzy się z czymś, czego nie można przeoczyć, przesunąć ani zignorować. Czas nie stoi w miejscu, więc pewne działania należy podejmować, by zapobiec negatywnym konsekwencjom. Jako konsumenci mamy szereg uprawnień, ale i obowiązków.

Czytaj więcej...
Rękojmia, gwarancja, a może niezgodność towaru z umową?

Rękojmia, gwarancja, a może niezgodność towaru z umową?

2025-07-20

W gąszczu pojęć prawnych, różnorodnych przepisów, ustaw bardzo często trudno nam się nie pogubić. Nie wiemy, jak dochodzić naszych praw i jakie uprawnienia nam przysługują. Podobnie jest w przypadku reklamacji. Słowo powszechnie znane, a nie do końca rozumiane.

Czytaj więcej...
Kiedy towar jest niezgodny z umową?

Kiedy towar jest niezgodny z umową?

2025-07-18

Kupując jakikolwiek produkt, czy to w sklepie stacjonarnym, czy przez Internet, oczekujemy, że będzie on zgodny z opisem. Nie zawsze jednak rzeczywistość pokrywa się z obietnicami sprzedawcy.

Czytaj więcej...
Towar jest niezgodny z umową – piszemy reklamację

Towar jest niezgodny z umową – piszemy reklamację

2025-07-17

Zakup nowego produktu wiąże się z oczekiwaniem, że będzie on zgodny z opisem. Niestety, zdarzają się przykre niespodzianki, że towar nie spełnia naszych oczekiwań, gdyż jest wadliwy.

Czytaj więcej...
Uprawnienia kupującego z tytułu niezgodności towaru z umową, co warto wiedzieć?

Uprawnienia kupującego z tytułu niezgodności towaru z umową, co warto wiedzieć?

2025-07-15

Ludzką sprawą jest, że gdy produkt okaże się wadliwy, odczuwamy rozczarowanie. Coś, na co czekamy i za co zapłaciliśmy, okazuje się nie takie, jak obiecywano. W takiej sytuacji warto pamiętać, że prawo stoi po Twojej stronie i daje Ci konkretne możliwości działania. Jakie uprawnienia wynikają z przepisów o niezgodności towaru z umową? Czego możesz żądać, gdy kupiony produkt jest wadliwy? Zapoznaj się, by skutecznie dochodzić swoich praw.

Czytaj więcej...
Podstawowe różnice między niezgodnością towaru z umową a gwarancją

Podstawowe różnice między niezgodnością towaru z umową a gwarancją

2025-07-15

Wielu konsumentów myli niezgodność towaru z umową z gwarancją. Gdy towar okaże się wadliwy, najczęściej używasz pojęcia „reklamacja”. Jednak w ramach reklamacji masz prawo wyboru sposobu dochodzenia swoich praw. Możesz zdecydować, czy składasz reklamację z tytułu niezgodności towaru z umową czy z tytułu gwarancji. Jakie są podstawowe różnice między tym dwoma pojęciami? Która opcja będzie dla Ciebie korzystniejsza w konkretnej sytuacji?

Czytaj więcej...
x

Kontakt z redakcją

© 2025 InfoMarket