Nowe międzynarodowe badanie przeprowadzone przez firmy Stiga i YouGov pokazuje, jak kontakt z zielenią i przyrodą wspiera zdrowie psychiczne Europejczyków. Wynika z niego jednoznacznie, że ogrodnictwo wyrasta na dyskretnego sojusznika w codziennym życiu i ma ogromny wpływ na samopoczucie psychiczne.
W Europie prawie 7 na 10 ankietowanych (69 proc.) uważa, że dbanie o ogród czy przydomowe tereny zielone przynosi zauważalne korzyści w kontekście zdrowia psychicznego. W Polsce ten pogląd podziela aż 67 proc. respondentów, a podobne przekonanie mają mieszkańcy Wielkiej Brytanii (73 proc.), Hiszpanii (70 proc.), Włoch (69 proc.) oraz Niemiec (63 proc.).
Ten powszechny entuzjazm wynika głównie z czasu spędzanego na świeżym powietrzu (71 proc. wskazań w Europie) – szczególnie cenionego przez Niemców (76 proc.) i Brytyjczyków (78 proc.) – oraz z kontaktu z naturą (57 proc.), który najmocniej odczuwają w Wielkiej Brytanii i Polsce (po 61 proc.). Co więcej, aż 47 proc. Europejczyków podkreśla, że ogrodnictwo pomaga zmniejszyć stres i poprawić nastrój, a 44 proc. czerpie z niego poczucie satysfakcji z własnych osiągnięć.
Badanie Stiga dowodzi, że dla większości Europejczyków pielęgnacja zieleni to prawdziwe „schronienie dla umysłu”. Od układania ścieżek, przez przygotowanie gleby, po koszenie trawnika – każda czynność może przynieść chwilę wytchnienia i radości. Aż 73 proc. ankietowanych posiadających ogrody deklaruje, że uwielbia zajmować się swoją zieloną przestrzenią, z Polakami na czele (80 proc.) i tuż za nimi, Włochami (79 proc.).
Z badania jednoznacznie wynika, że ogrodnictwo inspiruje do większej aktywności fizycznej, co wspiera nie tylko kondycję psychiczną, ale i fizyczną. Na poziomie europejskim aż 44 proc. respondentów przyznaje, że dbałość o tereny zielone zachęca ich do ruchu. W Polsce ten odsetek jest jeszcze wyższy i wynosi 53 proc., a w Wielkiej Brytanii – niemniej tyle samo, bo 52 proc.
Jeszcze w tym roku Stiga i YouGov udostępnią trzecią i ostatnią część tegorocznego badania „Ogrody Europy” na temat podejścia Europejczyków do nowych technologii dostępnych dla inteligentnego ogrodnictwa.
Samo badanie przeprowadzone zostało przez YouGov Italy w dniach od 21 do 25 marca 2025 r. na próbie aż 5054 osób, która była reprezentatywna pod względem płci, wieku czy akcentów geograficznych populacji „18+”; we Włoszech (1009), Hiszpanii (1010), Niemczech (1012), Polsce (1010) oraz Wielkiej Brytanii (1013).
Stiga Group to wiodący, światowy producent i dystrybutor sprzętu ogrodniczego. Firma opiera swój model działania na ponad stuletniej tradycji, innowacyjności, inteligentnym projektowaniu i zrównoważonym rozwoju. Od samego początku Stiga wykraczała poza prostą ofertę produktów i usług, aby dostarczać wyjątkowe doświadczenia i wywierać pozytywny wpływ na otoczenie, czego przykładem jest niniejsze badanie oraz wiele innych ciekawych analiz i inicjatyw.
YouGov to z kolei instytut badawczy założony w Wielkiej Brytanii na początku XXI wieku. Obecny jest w ponad 55 krajach na całym świecie, a jego misją jest dostarczanie danych, będących raportami z badań opinii, ale także zachowań i nawyków ludzi.
© 2025 InfoMarket