AMICA

Podsumowanie pierwszego kwartału 2025 r.

Podsumowanie pierwszego kwartału 2025 r.

Jeden z największych polskich producentów AGD nadal mierzy się z dekoniunkturą na europejskim rynku dóbr trwałych, umocnieniem złotego i wzrostem bazy kosztowej. Realizacja strategii Grupy Amica „Back to Profitability” jest odpowiedzią na zmiany w otoczeniu.

Grupa Amica zanotowała w pierwszych trzech miesiącach 2025 r. 566,9 mln zł przychodów, co oznacza spadek o 9,8 proc. wobec analogicznego okresu zeszłego roku. Rynek polski wygenerował 35 proc. przychodów ze sprzedaży produktów i towarów oraz wykazał najmniejszy regres (3,7 proc. rdr). Region Zachód, w tym Skandynawia, odpowiadał za 51 proc. sprzedaży i zanotował spadek o 13,2 proc. rdr. Pozostałe rynki spadły wartościowo o 10,9 proc. i odpowiadały za 14 proc. sprzedaży produktów i towarów. Przełożyło się to na zmniejszenie wyniku EBITDA o 4,2 mln zł rdr – do 18,4 mln zł oraz zysku operacyjnego o 5,0 mln zł – do 3,1 mln zł. Wynik netto spadł o 5,8 mln zł – do 4,0 mln zł na minusie. 
Mając na względzie stabilną sytuację finansową, zarząd zarekomendował wypłatę 2,00 zł dywidendy na akcję z jej wypłatą w czerwcu br. Ostateczne decyzje podejmie walne zgromadzenie, które zostało zwołane na 11 czerwca br. 
W ramach realizacji długoterminowej strategii „Back to Profitability”, zaprezentowanej we wrześniu zeszłego roku, Grupa Amica zamierza dojść do wzrostów sprzedaży powyżej 7 proc. rocznie od roku 2030 przy oczekiwanej rentowności EBITDA na poziomie 5 proc. w roku 2027 oraz 7 proc. w latach 2030+. Celem jest też wzrost wskaźnika RONA (zwrot z aktywów netto) do 14 proc. w roku 2027 oraz przekroczenie 17 proc. w latach 2030+. Spółka zamierza utrzymać wskaźnik długu netto do EBITDA poniżej 2 oraz zwiększyć marżę brutto na sprzedaży produktów w roku 2027 do 25 proc. oraz do 28 proc. w latach 2030+. 
W nowej strategii misja Amiki zakłada oferowanie trwałych i niezawodnych sprzętów AGD z najlepszej jakości obsługą w celu ułatwienia codziennego życia konsumentom przy respektowaniu lokalnych tradycji i dziedzictwa silnych lokalnych marek (Amica, Fagor, Gram, Hansa, CDA). Wizją Grupy Amica jest z kolei stanie się najbardziej rekomendowaną marką sprzętu grzejnego na kluczowych rynkach w Europie. Spółka zamierza skupić się na sprzedaży w krajach europejskich, przy czym planowany rozwój sprzedaży na poszczególnych rynkach geograficznych ma być realizowany w oparciu o poświęcone konkretnym obszarom strategie sprzedażowo-marketingowe. Amica opracowała strategię produktową i doświadczeń pozakupowych, aby wyraźnie zyskać w oczach europejskich konsumentów, a jednocześnie zidentyfikowała czynniki produktowe, operacyjne i finansowe, dzięki którym zamierza stać się preferowanym partnerem B2B. 
Spółka kładzie nacisk na szeroko rozumianą jakość, satysfakcję konsumentów i efektywność produkcji oraz zakłada zwiększanie wolumenów produkcyjnych w fabryce sprzętu grzejnego we Wronkach o około 65 proc. wobec poziomu z jesieni 2024 roku. Filarem strategicznym są również kwestie związane z zagadnieniami HR i kultury organizacyjnej, w tym zaangażowanie, wsparcie, przyciąganie i rozwijanie talentów. 
Grupa Amica realizuje dodatkowo zaprezentowaną w grudniu 2022 r. strategię dla obszaru ESG „Action for Climate”, która wyznacza cele społeczne i zarządcze w perspektywie roku 2025 i 2030, a także środowiskowe do 2040 i 2050 r. W styczniu 2024 r. Amica zwiększyła efektywność produkcji dzięki uruchomieniu instalacji kogeneracji (jednoczesna produkcja ciepła i energii elektrycznej), natomiast zarejestrowana w kwietniu zeszłego roku spółka celowa Amica Energia w pierwszej kolejności skupia się na rozwijaniu instalacji fotowoltaicznych. W trakcie najbliższych dwóch lat zamierza pozyskać grunty w formie dzierżawy i uzyskać niezbędne decyzje administracyjne dla farmy fotowoltaicznej o mocy minimum 30 MWp.

Podsumowanie pierwszego kwartału 2025 r.-2

Michał Rakowski, wiceprezes Grupy Amica ds. finansów

Po bardzo dobrym ostatnim kwartale zeszłego roku pierwszy kwartał bieżącego roku przyniósł odreagowanie. Patrząc na ponoszone koszty stałe fabryki we Wronkach, której moce produkcyjne wykorzystujemy tylko częściowo, czy na dodatkowe koszty frachtu, wynikające z blokady Morza Czerwonego, można pozytywnie ocenić miniony kwartał w Grupie Amica. Mamy stabilną sytuację bilansową, w której na koniec marca dysponowaliśmy blisko 105 mln zł gotówki, a nasz wskaźnik długu netto do EBITDA miał bardzo bezpieczną wartość 1,15.

2025-06-04
x

Kontakt z redakcją

© 2025 InfoMarket