Podczas Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy Grupy Amica zapadła decyzja o powierzeniu funkcji Prezesa Zarządu Robertowi Stobińskiemu. Jacek Rutkowski, dotychczasowy Prezes, pozostaje związany ze Spółką i będzie pełnił rolę doradczą w zakresie strategii. Na stanowisko Wiceprezeski Zarządu powołano Maję Rutkowską, natomiast Michał Rakowski i Paweł Biel objęli funkcje Wiceprezesów. Ogłoszono również nowy podział kompetencji w ramach kierownictwa największego krajowego producenta sprzętu AGD.
Robert Stobiński jako CEO odpowiada m.in. za zakład produkcyjny we Wronkach, działy badań i rozwoju, zarządzanie produktami, zakupy, audyt wewnętrzny, marketing oraz projekty strategiczne. Maja Rutkowska jako CHRO nadzoruje obszary związane z HR, ryzykiem i compliance, BHP, komunikacją korporacyjną, ESG, certyfikacją i ekologią, biurem Zarządu oraz działem ochrony. Paweł Biel zarządza pionem IT, kluczowymi aplikacjami biznesowymi, doświadczeniem klienta i kontrolą jakości. Michał Rakowski przejął odpowiedzialność za kontroling, raportowanie finansowe, skarb, księgowość, planowanie operacyjne, logistykę oraz inwestycje i zakupy nieprodukcyjne.
W ramach strategii „Back to Profitability”, ogłoszonej we wrześniu 2024 roku, Grupa Amica planuje osiągnąć wzrost sprzedaży przekraczający 7 proc. rocznie od 2030 roku, przy zakładanej rentowności EBITDA na poziomie 5 proc. w 2027 roku oraz 7 proc. od 2030 roku. Firma chce też osiągnąć RONA na poziomie 14 proc. do 2027 roku i ponad 17 proc. w kolejnych latach. Zakładanym celem jest utrzymanie wskaźnika długu netto do EBITDA poniżej 2 oraz wzrost marży brutto do 25 proc. w 2027 roku i 28 proc. w latach 2030+.
Od lewej: Michał Rakowski; Jacek Rutkowski; Maja Rutkowska; Paweł Biel
Misją Amiki w obecnej strategii jest dostarczanie trwałych, niezawodnych urządzeń AGD z wysoką jakością obsługi klienta, z uwzględnieniem dziedzictwa lokalnych marek (Amica, Fagor, Gram, Hansa, CDA). Firma dąży do pozycji lidera – najbardziej polecanej marki sprzętu grzejnego na kluczowych rynkach europejskich. Działania sprzedażowe w poszczególnych krajach będą prowadzone według lokalnie dostosowanych strategii marketingowych.
W celu wzmocnienia swojej pozycji, Amica opracowała strategię produktową i doświadczeń posprzedażowych, a także zidentyfikowała kluczowe czynniki operacyjne i finansowe, które mają ją uczynić atrakcyjnym partnerem B2B.
Firma kładzie duży nacisk na jakość, zadowolenie klientów oraz efektywność produkcyjną, planując wzrost wolumenów w fabryce we Wronkach o ok. 65 proc.. Istotnym filarem strategii są również kwestie związane z HR i kulturą organizacyjną, obejmujące zaangażowanie, rozwój i przyciąganie utalentowanych pracowników.
Grupa realizuje również strategię ESG „Action for Climate”, przyjętą w grudniu 2022 r., która zakłada cele społeczne i zarządcze do 2025 i 2030 roku oraz środowiskowe do 2040 i 2050. W styczniu 2024 r. Amica uruchomiła instalację kogeneracyjną, poprawiającą efektywność energetyczną. Spółka Amica Energia, powołana w kwietniu 2024 r., koncentruje się na rozwoju projektów fotowoltaicznych, planując budowę farmy PV o mocy min. 30 MWp.
– Wszyscy w Zarządzie jesteśmy od wielu lat związani z Grupą Amica, współtworzyliśmy też aktualną strategię „Back to Profitability”. Ciągłość procesów zarządczych wspiera dodatkowo możliwość korzystania z doświadczenia i wiedzy Pana Jacka Rutkowskiego, który pozostaje zaangażowany w sprawy Amiki. Nasze cele pozostają bez zmian – to między innymi dalszy wzrost szeroko rozumianej jakości i satysfakcji użytkowników naszych produktów, przywrócenie pozytywnych trendów sprzedażowych nawet w obecnym, niekorzystnym otoczeniu, zwiększenie wykorzystania mocy produkcyjnych w fabryce sprzętu grzejnego, wzrost realizowanych marż oraz przyciąganie i rozwój talentów, bo przecież to ludzie tworzą siłę firmy.
Robert Stobiński, Prezes Zarządu Amica S.A.
© 2025 InfoMarket