Gwarancja to bliźniacza siostra rękojmi. Zarówno gwarancja, jak i rękojmia dają konsumentowi określone uprawnienia. Z którego prawa będziemy korzystać decydujemy sami. Zanim podejmiemy decyzję warto przeanalizować dokument gwarancyjny i kodeks cywilny, by ocenić, co jest dla nas korzystniejsze? Co to jest gwarancja? Jakie daje nam prawa? Jakie obowiązki ma wobec nas gwarant?
Czytaj więcej...
Konsument ma prawo dochodzenia swoich roszczeń w ramach rękojmi. Obecnie prawo to przysługuje zarówno osobom fizycznym, jak i przedsiębiorcom. Szczegółowe informacje dotyczące rękojmi znajdziemy w kodeksie cywilnym. Kiedy więc możemy złożyć reklamację w ramach rękojmi? Czego możemy żądać? O jakich terminach powinniśmy pamiętać? Kto ponosi koszty dostarczenia wadliwego towaru?
Czytaj więcej...
Kupując produkt przez Internet przysługuje nam prawo odstąpienia od umowy. Według ustawy o prawach konsumenta mamy na to 14 dni. W tym okresie możemy dokładnie sprawdzić zamówioną rzecz i podjąć ostateczną decyzję w kwestii jej zwrotu. Tu może pojawić się problem. W jaki sposób sprawdzamy zamówiony produkt? Czy możemy go rozpakować i sprawdzić, jak np. pralka pierze czy zmywarka zmywa? Jakie mamy w tym zakresie prawa i uprawnienia, a z drugiej strony obowiązki?
Czytaj więcej...
Jeżeli kupiony przez nas produkt ma wadę możemy go reklamować. Podstawą do złożenia reklamacji może być rękojmia bądź gwarancja. Sami decydujemy z czego chcemy skorzystać. Sprzedawca nie może nam narzucić podstawy do złożenia reklamacji. Jest to tylko i wyłącznie nasz wybór. Żeby był on dla nas korzystny musimy wiedzieć, co daje nam gwarancja, a co rękojmia. Jakie są więc różnice między tymi dwoma instytucjami prawnymi. Warto to wiedzieć, aby móc racjonalnie korzystać z naszych praw.
Czytaj więcej...
Bardzo ważnym prawem konsumenckim przy umowach zawieranych na odległość i poza lokalem przedsiębiorstwa jest prawo do odstąpienia od umowy. Konsument może więc zrezygnować z zakupu w terminie 14 dni od dnia otrzymania towaru. Przy dokonaniu tej czynności powstają określone obowiązki związane ze zwrotem świadczeń przez sprzedającego i kupującego. Jakie terminy musimy zachować? Czego możemy żądać od sprzedawcy, a sprzedawca od nas?
Czytaj więcej...
Zasadą jest, że konsument ma prawo do odstąpienia od umowy zawartej na odległość w terminie 14 dni kalendarzowych bez podawania przyczyny. Musimy jednak pamięta, że nie zawsze tak jest. Od tej zasady są pewne wyjątki, w których prawo to konsumentom nie przysługuje. Warto o tym pamiętać, by nie mieć potem problemów ze zwrotem kupionego przez nas towaru. Kiedy więc od umowy nie będziemy mogli odstąpić? Na co musimy uważać, aby nie stracić przysługującego nam prawa?
Czytaj więcej...
Kupując produkt powinniśmy zwrócić uwagę, czy kupujemy jako osoba fizyczna, czy kupujemy w celach związanych z prowadzoną przez nas działalnością gospodarczą. Istotne jest to ze względu na przysługujące nam prawa. Inne uprawnienia ma osoba fizyczna, a inne przedsiębiorca. Komu więc przysługuje prawo odstąpienia od umowy zawartej na odległość?
Czytaj więcej...
W przypadku odstąpienia od umowy zawartej na odległość umowę uważa się za niezawartą. Strony maja obowiązek zwrócić sobie to, co wzajemnie świadczyły. Kupujący zwraca więc kupiony produkt, a sprzedawca pieniądze. Co zrobić w przypadku, gdy odeślemy kupiony produkt, a sprzedawca nie odda pieniędzy? Jakie przysługują nam roszczenia? Jak skutecznie dochodzić swoich praw?
Czytaj więcej...
Zmieniło się prawo konsumenckie. Już od 25 grudnia 2014 r. wchodzi w życie ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz.U.2014.827). Konsumenci zyskują nowe prawa, a sprzedawcy nowe obowiązki. W gąszczu zmian możemy się pogubić. Jakie przepisy mamy stosować do naszych umów kupna- sprzedaży? Czy przysługują nam nowe prawa do umów zawartych przed wejściem w życie ww. ustawy?
Czytaj więcej...
Niewątpliwie bardzo ważnym prawem konsumenta w przypadku zakupów przez internet jest prawo do odstąpienia od umowy. Daje ono możliwość odesłania towaru, jeżeli stwierdzimy, że np. nie spełnia on naszych oczekiwań. Oczywiście są tu pewne obwarowania prawne o których należy pamiętać. Kupując produkt przez internet mamy do wyboru różne opcje jego dostarczenia np. kurierem. Zdarza się również, że możemy odebrać rzecz osobiście. Wówczas nie ponosimy kosztów przesyłki. Powstaje jednak pytanie, czy w przypadku, gdy osobiście odbieramy produkt kupiony przez internet mamy prawo do odstąpienia od umowy? Czy sprzedawca ma prawo odmówić nam możliwości zwrotu produktu? Co zrobić, gdy nasze prawa są naruszane przez przedsiębiorcę? Jakie są różnice między zamówieniem produktu przez internet a jego rezerwacją ?
Czytaj więcej...
Konsument ma prawo zareklamować produkt w ramach rękojmi lub gwarancji. Może wówczas żądać np. jego naprawienia. Zazwyczaj w tym celu dostarcza wadliwy towar do sprzedawcy. Po jego naprawieniu ma obowiązek go odebrać. Zdarza się jednak, że klient nie odbiera zareklamowanego towaru. Jakie z tego tytułu może ponieść konsekwencje? Czy jest to działanie zgodne z prawem? Jakie procedury w takich przypadkach stosują sprzedawcy?
Czytaj więcej...
Zamówienie produktu przez internet jest powszechnym sposobem nabywania rzeczy. W domu zjawia się kurier, przynosi nam paczkę pod same drzwi. Jeszcze tylko potwierdzenie odbioru i mamy nasz zakup. Problem zaczyna się, gdy po rozpakowaniu pudełka okaże się, że rzecz jest uszkodzona. Co możemy w takiej sytuacji zrobić? Czy przysługują nam jakieś prawa? Kto będzie ponosił odpowiedzialność za uszkodzoną rzecz?
Czytaj więcej...© 2025 InfoMarket