Artykuły

Reklama porównawcza musi być uczciwa

Reklama porównawcza musi być uczciwa

2018-08-20

Reklama jest jednym z ważniejszych elementów przy podejmowaniu decyzji o kupnie produktu. Konsumenci często sugerują się zapewnieniami, które usłyszeli w reklamie. Sprzedawcy zaś robią wszystko, aby trafić do konsumentów i wpłynąć na ich decyzje. Reklama musi być jednak uczciwa. Jednym z rodzajów jest reklama porównawcza. Co to jest reklama porównawcza? Jakie warunki muszą być spełnione, aby była zgodna z prawem?

Czytaj więcej...
Wady prawne sprzedanej rzeczy

Wady prawne sprzedanej rzeczy

2018-08-20

Konsument może nabyć rzecz, która nie stanowiła własności sprzedawcy. Może to niestety przysporzyć problemów. Wiadomo, że prawowity właściciel może żądać wydania mu jego własności. Konsument zapłacił więc za kupiony produkt, a w konsekwencji musi go oddać. Co zrobić w takiej sytuacji? Jak się bronić przed nieuczciwym sprzedawcą?  Czy są instytucje prawa, które dają w takim przypadku ochronę konsumentowi ? Czy też w takiej sytuacji tracimy kupiony produkt i pieniądze?

Czytaj więcej...
Czego konsument może żądać w ramach gwarancji?

Czego konsument może żądać w ramach gwarancji?

2018-07-03

Rzecz wadliwa może być reklamowana w ramach gwarancji lub rękojmi. Inne uprawnienia mogą wynikać z dokumentu gwarancyjnego a inne z rękojmi. Konsument ma prawo decydować z czego będzie korzystał. Jakie uprawnienia przysługują konsumentowi w ramach gwarancji? Z czego one wynikają z przepisów prawa, czy z dokumentu gwarancyjnego? Czy świadczenia gwarancyjne wynikające z reklamy są dla konsumenta wiążące?

Czytaj więcej...
Zwłoka w odbiorze rzeczy i zapłacie części ceny

Zwłoka w odbiorze rzeczy i zapłacie części ceny

2018-07-03

Kupujący i sprzedawca są stronami umowy na mocy której wzajemnie sobie coś świadczą. Każda ze stron ma swoje obowiązki z których powinna się wywiązać. Jednym z nich jest odebranie przez kupującego produktu od sprzedawcy. Jakie są skutki nieodebrania towaru od sprzedawcy? Czy konsument ponosi z tego tytułu jakąś odpowiedzialność? Czy sprzedawca ma obowiązek wyznaczyć kupującemu dodatkowy termin do odebrania rzeczy?

Czytaj więcej...
Co daje konsumentowi

Co daje konsumentowi RODO?

2018-06-13

Wiele szumu wywołały nowe przepisy dotyczące ochrony danych osobowych, które weszły w życie 25 maja br. RODO to rozporządzenie o ochronie danych osobowych, które ma na cele przede wszystkim wzmocnienie tej ochrony. Dotyczy ono również konsumentów, którzy na co dzień zawierają wiele umów. Tym samym bardzo często udostępniają swoje dane osobowe, chociażby w e-sklepach. Jakie prawa zyskują konsumenci? Co się dla nich zmieni? Na co zwrócić szczególną uwagę?

Czytaj więcej...
Konsument przed sądem polubownym

Konsument przed sądem polubownym

2018-06-13

Konsumenci, którzy mają spór ze sprzedawcą mogą skorzystać z polubownego rozstrzygnięcia sporu przed sądem. Są to postępowania dosyć szybkie i nie obciążają konsumenta wysokimi kosztami. W jakiej formie należy złożyć wniosek do stałego sądu polubownego? Kiedy sąd może odmówić rozpatrzenia sporu? Jaką moc ma wyrok sądu polubownego?

Czytaj więcej...
W jaki sposób sprzedawca zwraca płatności?

W jaki sposób sprzedawca zwraca płatności?

2018-05-24

Konsument ma prawo odstąpienia od umowy. Dotyczy do jedynie zakupów robionych na odległość, czyli np. przez internet. Jeżeli okaże się, że produkt nie odpowiada konsumentowi może go odesłać sprzedawcy. W sklepach stacjonarnych zwrot produktu jest możliwy tylko wówczas, gdy regulamin sklepu to przewiduje. W jaki sposób sprzedawca może zwrócić kwotę uiszczoną za kupiony produkt? Czy zwrot uiszczonej ceny może wiązać się z kosztami dla kupującego?

Czytaj więcej...
Nowe przepisy o rękojmi

Nowe przepisy o rękojmi

2018-05-24

Trwają prace nad wprowadzeniem nowych zasad dotyczących rękojmi. Zmiany nie są duże, bo dotyczą w zasadzie jednego przepisu. Jednak dla konsumenta może to mieć istotne znaczenie. Czego dotyczą zmiany? Co zyskają konsumenci? Jakie są róążnice między dotychczas obowiązującym prawem a nowo tworzonym?

Czytaj więcej...
Nowe terminy

Nowe terminy przedawnienia roszczeń

2018-04-03

Konsumenci mogą się spodziewać nowych przepisów, gdyż został przygotowany projekt ustawy- o zmianie ustawy Kodeks cywilny oraz niektórych innych ustaw. Najważniejszą zmianą jest skrócenie ogólnych terminów przedawnienia roszczeń. Jak zostały skrócone terminy przedawnienia roszczeń ? Jakie uprawnienia zyskają konsumenci?

Czytaj więcej...
Zawieszenie biegu

Zawieszenie biegu terminu rękojmi

2018-04-03

Reklamacja kojarzy nam się z dochodzeniem roszczeń od sprzedawcy, gdy kupiony produkt okaże się wadliwy. Po pojęciem reklamacja kryją się dwie instytucje mianowicie rękojmia i gwarancja. Konsument sam decyduje z której chce skorzystać. Nie jest jednak możliwe jednoczesne wystąpienie do sprzedawcy w ramach rękojmi i do gwaranta w ramach gwarancji. Czy w przypadku wystąpienia z roszczeniem gwarancyjnym bieg terminu rękojmi ulega zawieszeniu? Czy o tym fakcie należy poinformować sprzedawcę? Czy w przypadku negatywnego rozpatrzenia gwarancji można dochodzić uprawnień z rękojmi?

Czytaj więcej...
Czy konsument o fakturę

Czy konsument o fakturę musi prosić?

2018-03-07

Robiąc zakupy otrzymujemy paragon, który nie zawsze nam wystarcza. Niekiedy potrzebna jest faktura. Konsument ma prawo zażądać od sprzedawcy wystawienia faktury bądź rachunku. Czy sprzedawca ma obowiązek wystawienia faktury na żądanie konsumenta? Czy można żądać wystawienia faktury po jakimś czasie od dokonania zakupu?

Czytaj więcej...
Towar na paragonie

Towar na paragonie musi być określony

2018-03-07

Konsumenci kupując produkty, czy to w sklepach stacjonarnych, czy w internetowych otrzymują paragony. Paragon jest potwierdzeniem dokonania transakcji kupna produktu od określonego sprzedawcy. Musi zawierać określone prawem dane o produkcie. Paragon powinien więc być czytelny. Co powinien zawierać paragon? Czy sprzedawca ma zawsze obowiązek wystawienia paragonu? Czy prawo do odstąpienia liczy się od daty na paragonie?

Czytaj więcej...
x

Kontakt z redakcją

© 2025 InfoMarket