Konsument kupując w sklepie sprzęt AGD czy RTV zazwyczaj otrzymuje zapakowany produkt. Sprzedawcy niekiedy proponują podłączenie sprzętu w celu sprawdzenia prawidłowości działania. Powstać mogą jednak wątpliwości, czy konsument musi sprawdzić kompletność i brak wad w sklepie? Czy jest to jego obowiązek? Czy w przypadku niesprawdzenia rzeczy traci uprawnienia wynikające z reklamacji? Czy sklep musi zapewnić odpowiednie warunki techniczno-organizacyjne umożliwiające dokonanie wyboru rzeczy?
Czytaj więcej...
Strony mogą swobodnie kształtować treść umowy. Mogą w nich ustalać cenę, termin wydania rzeczy itp. Kupując produkty wiemy, że możemy korzystać z reklamacji z tytułu rękojmi. Jest to prawo konsumenta, które mu przysługuje w przypadku wad rzeczy. Powstaje zatem pytanie, czy można odpowiedzialność z tytułu rękojmi wyłączyć lub ograniczyć? Czy powinniśmy zwracać uwagę na zapisy umowy zawieranej pomiędzy sprzedawcą a kupującym?
Czytaj więcej...
Kupując przez internet mamy różne możliwości zapłaty ceny za produkt. Możemy zapłacić z góry przelewem bądź wybrać zapłatę za pobraniem. Zdarza się jednak, że płacąc z góry czekamy na produkt, który do nas nie dociera. Co zrobić w takiej sytuacji? Jaki termin ma sprzedawca na wykonanie umowy? Czego możemy żądać , gdy zapłaciliśmy, a kupiona rzecz do nas nie dotarła?
Czytaj więcej...
Reklamacja towaru wydaje nam się pozornie prosta. Idziemy do sklepu zgłaszamy wadę produktu i oczekujemy pozytywnego rozstrzygnięcia. Schody zaczynają się wówczas, gdy trzeba dokładnie opisać wadę, podać termin jej ujawnienia, czy wskazać czego żądamy. Niekiedy sprzedawca pyta czy reklamujemy w ramach gwarancji, czy w ramach rękojmi. Nie bardzo w to wszystko wnikamy, bo naszym głównym celem jest pozbycie się wady bądź odzyskanie pieniędzy. Jakich więc błędów nie popełniać przy składaniu reklamacji? Na co zwrócić szczególną uwagę? Jak chronić swoich interesów konsumenckich?
Czytaj więcej...
Konsumenci często korzystają z kredytów czy pożyczek. Są to dogodne formy pozyskania pieniędzy na wymarzony np. nowoczesny sprzęt AGD czy RTV. Nie zwraca się jednak uwagi na różnice między tymi instytucjami. Pojęcie pożyczki i kredytu nie jest tożsame. Czym zatem się różnią? Co dla konsumenta jest bardziej opłacalne? Na co zwrócić uwagę zaciągając kredyt bądź pożyczkę?
Czytaj więcej...
Konsumenci często korzystają z możliwości zakupu towaru przez internet na raty. Kupując przez internet również są takie możliwości. Jest to duże ułatwienie, gdyż bez wychodzenia z domu możemy kupić na raty np. sprzęt elektroniczny. Przy tym sposobie zakupów nasuwają się nam pytania. Czy możemy produkt zwrócić korzystając z prawa odstąpienia od umowy? Czy możemy go zareklamować, jeśli nie spłaciliśmy rat? Czy o odstąpieniu od umowy musimy dodatkowo informować bank?
Czytaj więcej...
Często kupujemy produkty za które sprzedawca żąda przedpłaty. Otrzymujemy potwierdzenie zapłaty i zazwyczaj nie zwracamy uwagi na nazewnictwo. Jest to jednak dla konsumenta bardzo istotne. Różne są bowiem zasady zwrotu w zależności od tego, czy mamy do czynienia z zadatkiem, czy tez z zaliczką. Czy konsument może żądać zwrotu przedpłaty, jeżeli rozmyślił się z zakupu? Czy sprzedawca ma prawo odmówić zwrotu? Jak ustrzec się wpadek związanych z zaliczką bądź zadatkiem?
Czytaj więcej...
W styczniu 2016 roku zacznie obowiązywać zmiana do ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów. Nowe przepisy mają na celu zwiększenie ochrony konsumentów. Ponadto zmiany te mogą w istotny sposób wpłynąć na działanie przedsiębiorców oraz działalność Prezesa UOKiK w zakresie egzekucji prawa ochrony konsumentów.
Czytaj więcej...
Szał świątecznych zakupów sprawia, że zapominamy o przysługujących nam prawach i dajemy się wprowadzać w błąd. Kupujemy produkty na wyprzedażach po obniżonych cenach i nie korzystamy z reklamacji, gdyż pamiętamy wywieszkę "towar przeceniony nie podlega reklamacji". Innym razem chcemy oddać produkt, bo stwierdzamy, że nam się nie podoba, a sprzedawca nie chce go przyjąć. Te i wiele innych problemów pojawiają się w okresie przedświątecznych zakupów, kiedy konsumenci kupują o wiele więcej produktów. Na co konsument powinien uważać? Jakie prawa mu przysługują? Czego nie możemy żądać od sprzedawców? Co konsument powinien wiedzieć, aby mógł dochodzić swoich praw?
Czytaj więcej...
Odpowiedzialność z gwarancji ponosi gwarant, którym jest producent, importer czy sprzedawca. Jeśli konsument zdecyduje się na reklamację towaru w ramach gwarancji to gwarant ma określone obowiązki wobec konsumenta. Czy konsument może żądać wydania dokumentu gwarancyjnego? Jakie terminy ma gwarant na wykonanie swoich obowiązków?
Czytaj więcej...
Zasadą jest, że konsument ma prawo do reklamacji, jeśli okaże się, że np. towar jest wadliwy. Niekiedy jednak sprzedawca może odrzucić reklamację. W jakich przypadkach może to nastąpić? Kiedy prawo na to nie zezwala? Jak chronić się przed tego typu sytuacjami?
Czytaj więcej...
Konsument ma prawa gwarantowane ustawą i prawa, które daje mu sam sprzedawca. Typowym przykładem jest reklamacja towaru i zwrot towaru. Pierwsze prawo wynika z ustawy, drugie zaś z regulaminu sklepu ułożonego przez sprzedawcę. Czy sprzedawca może odmówić przyjęcia zwrotu niewadliwego towaru? Czy może być tak, że jeden sklep przyjmuje zwroty, a inny nie? Czy sprzedawca może odmówić przyjęcia reklamacji towaru? Jaka jest różnica między zwrotem a reklamacją?
Czytaj więcej...© 2025 InfoMarket