Konsumenci często korzystają z kredytów czy pożyczek. Są to dogodne formy pozyskania pieniędzy na wymarzony np. nowoczesny sprzęt AGD czy RTV. Nie zwraca się jednak uwagi na różnice między tymi instytucjami. Pojęcie pożyczki i kredytu nie jest tożsame. Czym zatem się różnią? Co dla konsumenta jest bardziej opłacalne? Na co zwrócić uwagę zaciągając kredyt bądź pożyczkę?
Czytaj więcej...
Konsumenci często korzystają z możliwości zakupu towaru przez internet na raty. Kupując przez internet również są takie możliwości. Jest to duże ułatwienie, gdyż bez wychodzenia z domu możemy kupić na raty np. sprzęt elektroniczny. Przy tym sposobie zakupów nasuwają się nam pytania. Czy możemy produkt zwrócić korzystając z prawa odstąpienia od umowy? Czy możemy go zareklamować, jeśli nie spłaciliśmy rat? Czy o odstąpieniu od umowy musimy dodatkowo informować bank?
Czytaj więcej...
Często kupujemy produkty za które sprzedawca żąda przedpłaty. Otrzymujemy potwierdzenie zapłaty i zazwyczaj nie zwracamy uwagi na nazewnictwo. Jest to jednak dla konsumenta bardzo istotne. Różne są bowiem zasady zwrotu w zależności od tego, czy mamy do czynienia z zadatkiem, czy tez z zaliczką. Czy konsument może żądać zwrotu przedpłaty, jeżeli rozmyślił się z zakupu? Czy sprzedawca ma prawo odmówić zwrotu? Jak ustrzec się wpadek związanych z zaliczką bądź zadatkiem?
Czytaj więcej...
W styczniu 2016 roku zacznie obowiązywać zmiana do ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów. Nowe przepisy mają na celu zwiększenie ochrony konsumentów. Ponadto zmiany te mogą w istotny sposób wpłynąć na działanie przedsiębiorców oraz działalność Prezesa UOKiK w zakresie egzekucji prawa ochrony konsumentów.
Czytaj więcej...
Szał świątecznych zakupów sprawia, że zapominamy o przysługujących nam prawach i dajemy się wprowadzać w błąd. Kupujemy produkty na wyprzedażach po obniżonych cenach i nie korzystamy z reklamacji, gdyż pamiętamy wywieszkę "towar przeceniony nie podlega reklamacji". Innym razem chcemy oddać produkt, bo stwierdzamy, że nam się nie podoba, a sprzedawca nie chce go przyjąć. Te i wiele innych problemów pojawiają się w okresie przedświątecznych zakupów, kiedy konsumenci kupują o wiele więcej produktów. Na co konsument powinien uważać? Jakie prawa mu przysługują? Czego nie możemy żądać od sprzedawców? Co konsument powinien wiedzieć, aby mógł dochodzić swoich praw?
Czytaj więcej...
Odpowiedzialność z gwarancji ponosi gwarant, którym jest producent, importer czy sprzedawca. Jeśli konsument zdecyduje się na reklamację towaru w ramach gwarancji to gwarant ma określone obowiązki wobec konsumenta. Czy konsument może żądać wydania dokumentu gwarancyjnego? Jakie terminy ma gwarant na wykonanie swoich obowiązków?
Czytaj więcej...
Zasadą jest, że konsument ma prawo do reklamacji, jeśli okaże się, że np. towar jest wadliwy. Niekiedy jednak sprzedawca może odrzucić reklamację. W jakich przypadkach może to nastąpić? Kiedy prawo na to nie zezwala? Jak chronić się przed tego typu sytuacjami?
Czytaj więcej...
Konsument ma prawa gwarantowane ustawą i prawa, które daje mu sam sprzedawca. Typowym przykładem jest reklamacja towaru i zwrot towaru. Pierwsze prawo wynika z ustawy, drugie zaś z regulaminu sklepu ułożonego przez sprzedawcę. Czy sprzedawca może odmówić przyjęcia zwrotu niewadliwego towaru? Czy może być tak, że jeden sklep przyjmuje zwroty, a inny nie? Czy sprzedawca może odmówić przyjęcia reklamacji towaru? Jaka jest różnica między zwrotem a reklamacją?
Czytaj więcej...
Konsument kupując produkt przez internet czy od akwizytora ma czas na zastanowienie się, czy rzeczywiście potrzebuje tego produktu. Ma na to 14 dni, gdyż w tym terminie może odstąpić od umowy bez podawania przyczyny. O tym prawie musimy być poinformowani przez sprzedawcę. Jakie będą skutki, gdy sprzedawca nie poinformuje nas o prawie do odstąpienia od umowy? Czy wówczas możemy w każdej chwili zwrócić rzecz? Czy może prawo to nam nie przysługuje?
Czytaj więcej...
Kupując przez internet wiemy, że przysługują nam pewne prawa. Jednym z nich jest prawo do odesłania towaru w ciągu 14 dni. Nie musimy podawać przyczyny, dlaczego towar zwracamy. W regulaminach sklepów często są zapisy, że towar nie może nosić śladów używania, musi posiadać metki, oryginalne opakowania itp. Co w przypadku, gdy okaże się, że towar jest wadliwy? Czy możemy go odesłać i skorzystać z prawa odstąpienia od umowy w terminie 14 dni? Czy sprzedawca będzie miał obowiązek zwrotu pieniędzy? Czy też w takich przypadkach powinniśmy towar reklamować i żądać uprawnień wynikających z rękojmi bądź gwarancji?
Czytaj więcej...
Konsumenta często do zakupu produktu zachęca jego niska cena. Chce kupić dobry firmowy sprzęt, ale wiadomo szuka, gdzie najtaniej. Niekiedy produkt tylko wygląda na markowy, a w rzeczywistości nim nie jest. Podrobiony towar zazwyczaj jest bardziej wadliwy niż oryginał. Wykonany jest z zamienników, dlatego jego żywotność jest znacznie krótsza. Możemy świadomie zgodzić się na taki zakup. Problemy powstają wówczas, gdy zostaliśmy wprowadzeni w błąd i zamiast oryginału kupiliśmy podróbkę. Co możemy wówczas zrobić? Jakie prawo nam przysługuje? Na jakie przepisy się powołać? Jaką odpowiedzialność ponosi sprzedawca?
Czytaj więcej...
Korzystając z reklamacji w ramach rękojmi zdajemy sobie sprawę, iż sprzedawca musi sprawdzić wadliwy towar. Jeżeli są to drobne produkty nie mamy problemu z ich dostarczeniem . Nie zawsze jednak tak jest. Niekiedy są to produkty o dużych gabarytach. Chcąc skorzystać z reklamacji w ramach rękojmi nie wiemy, czy obowiązek dowozu spoczywa po stronie sprzedawcy, czy konsumenta? Kto ponosi koszty? Co w przypadku, gdy sprzedawca nie odbiera wadliwego towaru? Kto dokonuje demontażu i montażu wadliwego towaru?
Czytaj więcej...© 2025 InfoMarket