Od 25 grudnia 2014 r. obowiązuje nowa ustawa o prawach konsumenta. Konsumenci zyskali nowe prawa, a sprzedawcy nowe obowiązki. Nowe prawo będzie miało zastosowanie do wszystkich transakcji zawartych po 24 grudnia 2014 r. Oznacza to, że do transakcji zawartych przed tą datą należy stosować dotychczas obowiązująca ustawę o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej.
Czytaj więcej...
25 lipca 2014 r. weszła w życie nowa ustawa z dnia 9 maja 2014 r. o informowaniu o cenach towarów i usług ( Dz.U.2014.915). Tym samym utraciła moc dotychczas obowiązująca ustawa z dnia 5 lipca 2001 r. o cenach. Nowe przepisy mają na celu ułatwić sprzedawcom wywiązywanie się z niektórych obowiązków. Konsumenci zaś musza przywyknąć do nowej sytuacji i wiedzieć, czego teraz mogą żądać, a czego nie. Jakie więc prawa i obowiązki wprowadza ww. ustawa?
Czytaj więcej...
Jako konsumenci często korzystamy z zakupów przez Internet. Jest to prosta i szybka forma nabycia potrzebnych nam rzeczy czy usług .Widzimy cenę za produkt i nie zwracamy uwagi na inne dodatkowe koszty. Niekiedy są one nawet ukryte. Nowa ustawa o prawach konsumenta wprowadziła dla sprzedawców obowiązki informacyjne. Dotyczą one m.in. dodatkowych opłat, które ma ponosić konsument. O czym więc sprzedawca powinien nas poinformować? Na co powinniśmy zwrócić uwagę przy zakupach przez Internet? Jakie są skutki niedopełnienia obowiązku informacyjnego?
Czytaj więcej...
Coraz częściej zdarza nam się, że ktoś zaprasza na spotkanie podczas, którego będziemy mogli kupić „ rewelacyjne” rzeczy w „rewelacyjnych” cenach. Na specjalnie zorganizowanych pokazach ( nawet w naszym domu) możemy nabyć sprzęt AGD, kołdry itp. Zazwyczaj ulegamy namowom i stajemy się szczęśliwymi posiadaczami różnych przedmiotów. Gdy chcemy zwrócić nasz zakup akwizytor często odmawia jego przyjęcia, powołując się na zastrzeżenia zawarte w umowie. Czy takie działanie jest zgodne z prawem? Czy możemy odstąpić od umowy zawartej z akwizytorem? Ile mamy na to dni? O czym powinniśmy być poinformowani przed dokonaniem zakupu?
Czytaj więcej...
Zamawiając towar przez Internet bierzemy pod uwagę jego cenę, ale również koszty przesyłki. Niekiedy produkt jest nam potrzebny „na już” więc wybieramy droższą drogę dostarczenia produktu. Zazwyczaj jest to kurier. Kupując przez Internet mamy prawo odstąpić od zawartej umowy i rzecz odesłać. Tu pojawia się pytanie. Kto ponosi koszty dostarczenia rzeczy do przedsiębiorcy w przypadku odstąpienia od umowy?
Czytaj więcej...
Kupując przez Internet mamy jedno podstawowe uprawnienie, mianowicie prawo do odstąpienia od umowy. Przysługuje ono konsumentom kupującym produkt na odległość, a nie w sklepach tradycyjnych. Mamy więc czas na to, by zastanowić się, czy towar pozostawić, czy też odesłać. W jakim terminie musimy odesłać produkt? Jakie mamy obowiązki wobec sprzedawcy? Ile sprzedawca ma czasu na zwrot naszych pieniędzy? Czy powinniśmy być poinformowani o przysługującym nam prawie?
Czytaj więcej...
Gwarancja to bliźniacza siostra rękojmi. Zarówno gwarancja, jak i rękojmia dają konsumentowi określone uprawnienia. Z którego prawa będziemy korzystać decydujemy sami. Zanim podejmiemy decyzję warto przeanalizować dokument gwarancyjny i kodeks cywilny, by ocenić, co jest dla nas korzystniejsze? Co to jest gwarancja? Jakie daje nam prawa? Jakie obowiązki ma wobec nas gwarant?
Czytaj więcej...
Konsument ma prawo dochodzenia swoich roszczeń w ramach rękojmi. Obecnie prawo to przysługuje zarówno osobom fizycznym, jak i przedsiębiorcom. Szczegółowe informacje dotyczące rękojmi znajdziemy w kodeksie cywilnym. Kiedy więc możemy złożyć reklamację w ramach rękojmi? Czego możemy żądać? O jakich terminach powinniśmy pamiętać? Kto ponosi koszty dostarczenia wadliwego towaru?
Czytaj więcej...
Kupując produkt przez Internet przysługuje nam prawo odstąpienia od umowy. Według ustawy o prawach konsumenta mamy na to 14 dni. W tym okresie możemy dokładnie sprawdzić zamówioną rzecz i podjąć ostateczną decyzję w kwestii jej zwrotu. Tu może pojawić się problem. W jaki sposób sprawdzamy zamówiony produkt? Czy możemy go rozpakować i sprawdzić, jak np. pralka pierze czy zmywarka zmywa? Jakie mamy w tym zakresie prawa i uprawnienia, a z drugiej strony obowiązki?
Czytaj więcej...
Jeżeli kupiony przez nas produkt ma wadę możemy go reklamować. Podstawą do złożenia reklamacji może być rękojmia bądź gwarancja. Sami decydujemy z czego chcemy skorzystać. Sprzedawca nie może nam narzucić podstawy do złożenia reklamacji. Jest to tylko i wyłącznie nasz wybór. Żeby był on dla nas korzystny musimy wiedzieć, co daje nam gwarancja, a co rękojmia. Jakie są więc różnice między tymi dwoma instytucjami prawnymi. Warto to wiedzieć, aby móc racjonalnie korzystać z naszych praw.
Czytaj więcej...
Bardzo ważnym prawem konsumenckim przy umowach zawieranych na odległość i poza lokalem przedsiębiorstwa jest prawo do odstąpienia od umowy. Konsument może więc zrezygnować z zakupu w terminie 14 dni od dnia otrzymania towaru. Przy dokonaniu tej czynności powstają określone obowiązki związane ze zwrotem świadczeń przez sprzedającego i kupującego. Jakie terminy musimy zachować? Czego możemy żądać od sprzedawcy, a sprzedawca od nas?
Czytaj więcej...
Zasadą jest, że konsument ma prawo do odstąpienia od umowy zawartej na odległość w terminie 14 dni kalendarzowych bez podawania przyczyny. Musimy jednak pamięta, że nie zawsze tak jest. Od tej zasady są pewne wyjątki, w których prawo to konsumentom nie przysługuje. Warto o tym pamiętać, by nie mieć potem problemów ze zwrotem kupionego przez nas towaru. Kiedy więc od umowy nie będziemy mogli odstąpić? Na co musimy uważać, aby nie stracić przysługującego nam prawa?
Czytaj więcej...© 2025 InfoMarket