Ludzką sprawą jest, że gdy produkt okaże się wadliwy, odczuwamy rozczarowanie. Coś, na co czekamy i za co zapłaciliśmy, okazuje się nie takie, jak obiecywano. W takiej sytuacji warto pamiętać, że prawo stoi po Twojej stronie i daje Ci konkretne możliwości działania. Jakie uprawnienia wynikają z przepisów o niezgodności towaru z umową? Czego możesz żądać, gdy kupiony produkt jest wadliwy? Zapoznaj się, by skutecznie dochodzić swoich praw.
Czytaj więcej...
Wielu konsumentów myli niezgodność towaru z umową z gwarancją. Gdy towar okaże się wadliwy, najczęściej używasz pojęcia „reklamacja”. Jednak w ramach reklamacji masz prawo wyboru sposobu dochodzenia swoich praw. Możesz zdecydować, czy składasz reklamację z tytułu niezgodności towaru z umową czy z tytułu gwarancji. Jakie są podstawowe różnice między tym dwoma pojęciami? Która opcja będzie dla Ciebie korzystniejsza w konkretnej sytuacji?
Czytaj więcej...
Przepisy prawa mają na celu przede wszystkim ochronę konsumenta. W przypadku, gdy towar jest wadliwy, może on skorzystać z określonych uprawnień. Jednak warto pamiętać, że nie w każdej sytuacji sprzedawca będzie zobowiązany do uznania naszej reklamacji. Prawo przewiduje wyjątki, w których przedsiębiorca może uchylić się od odpowiedzialności. Kiedy sprzedawca nie ponosi odpowiedzialności z tytułu niezgodności towaru z umową? Jak wygląda to w praktyce? Zapoznaj się z poniższym poradnikiem, by uniknąć błędów.
Czytaj więcej...
Nowa unijna dyrektywa wymusi zmiany w tysiącach firm. Od 28 czerwca 2025 r. wszystkie firmy świadczące określone usługi lub sprzedające wybrane produkty będą musiały zapewnić ich dostępność dla osób z niepełnosprawnościami. Niespełnienie tych wymagań grozi nie tylko utratą reputacji, ale i surowymi karami finansowymi.
Czytaj więcej...
Od 1 stycznia 2023 r. obowiązują nowe przepisy prawa konsumenckiego implementujące do polskiego porządku prawnego dyrektywę towarową i cyfrową. Na skutek wprowadzonych zmian przedsiębiorcy działający w obrocie konsumenckim mają obowiązek przestrzegać nowych wymogów dotyczących odpowiedzialności za brak zgodności towaru z umową oraz respektować zmodyfikowane zasady rozpatrywania reklamacji.
Czytaj więcej...
Sprzedawca ma określone obowiązki wobec konsumenta. Towar wydawany konsumentowi musi być kompletny. Nie może zawierać braków uniemożliwiających korzystanie z produktu. Przy zakupie sprzętu AGD-RTV istotna jest zwłaszcza instrukcja obsługi sprzętu. Zdarza się, ze otrzymujemy instrukcję w obcym języku. Czy sprzedawca ma obowiązek wydać instrukcję w języku polskim? Co konsument może zrobić, jeśli nie otrzyma instrukcji od sprzedawcy?
Czytaj więcej...
Często słyszymy słowo oferta. Najczęściej kojarzymy je z ofertą sprzedaży. Oferent przedstawia nam propozycję zawarcia umowy, a konsument ją przyjmuje bądź nie. Kiedy mamy do czynienia z ofertą sprzedaży? Jakie muszą być spełnione warunki? Czy reklama w ulotce jest ofertą?
Podstawową umową jest umowa sprzedaży w której sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu ją, zaś kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę. Inną formą jest umowa sprzedaży na próbę. Jakie są zasady dotyczące umów sprzedaży na próbę? Na co zwrócić uwagę podpisując taką umowę ? Czym różni się od tradycyjnej umowy?
Czytaj więcej...
Konsumenci często korzystają z pożyczek. Jest to szybki i prosty sposób pozyskania pieniędzy na zakup określonych rzeczy. Na rynku jest bardzo wiele ofert z których konsument może skorzystać. Zawsze jednak trzeba zwrócić szczególną uwagę na treść umowy pożyczki w której określone są warunki na jakich pożyczamy pieniądze.
Czytaj więcej...
Konsument powinien mieć możliwość zapoznania się z ceną produktu, który chce nabyć. Nie może być tak, że klient szuka sprzedawcy, by zapytać ile dany produkt kosztuje. Ceny powinny być widoczne i wyraźne, przedstawione w taki sposób, aby nie budziły wątpliwości. Jakie obowiązki w tym zakresie ciążą na sprzedawcy? Jakie grożą konsekwencje za ich niewykonanie?
Czytaj więcej...
Korzystając z reklamacji konsument powinien zwrócić uwagę, co dla niego jest korzystniejsze rękojmia czy gwarancja. Jednym z aspektów, które powinien wziąć pod uwagę jest koszt dostarczenia wadliwej rzeczy. Jest to istotne zwłaszcza, gdy produkt jest duży i może być problem z jego transportem. Kto zatem ponosi koszty wadliwego produktu przy rękojmi, a kto przy gwarancji? W jaki sposób reguluje to prawo?
Czytaj więcej...
Jeżeli konsument i przedsiębiorca nie mogą dojść do porozumienia warto skorzystać z postępowania przed stałym sądem polubownym. Można wówczas liczyć na rozstrzygnięcie sporu. Są to postępowania dosyć uproszczone, niesformalizowane i szybkie. Jakie sprawy są rozstrzygane? Jak wyglądają postępowania? Kto ponosi koszty postępowania?
Czytaj więcej...© 2025 InfoMarket