Nowa unijna dyrektywa wymusi zmiany w tysiącach firm. Od 28 czerwca 2025 r. wszystkie firmy świadczące określone usługi lub sprzedające wybrane produkty będą musiały zapewnić ich dostępność dla osób z niepełnosprawnościami. Niespełnienie tych wymagań grozi nie tylko utratą reputacji, ale i surowymi karami finansowymi.
Czytaj więcej...
Sprzedawca ma określone obowiązki wobec konsumenta. Towar wydawany konsumentowi musi być kompletny. Nie może zawierać braków uniemożliwiających korzystanie z produktu. Przy zakupie sprzętu AGD-RTV istotna jest zwłaszcza instrukcja obsługi sprzętu. Zdarza się, ze otrzymujemy instrukcję w obcym języku. Czy sprzedawca ma obowiązek wydać instrukcję w języku polskim? Co konsument może zrobić, jeśli nie otrzyma instrukcji od sprzedawcy?
Czytaj więcej...
Często słyszymy słowo oferta. Najczęściej kojarzymy je z ofertą sprzedaży. Oferent przedstawia nam propozycję zawarcia umowy, a konsument ją przyjmuje bądź nie. Kiedy mamy do czynienia z ofertą sprzedaży? Jakie muszą być spełnione warunki? Czy reklama w ulotce jest ofertą?
Podstawową umową jest umowa sprzedaży w której sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu ją, zaś kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę. Inną formą jest umowa sprzedaży na próbę. Jakie są zasady dotyczące umów sprzedaży na próbę? Na co zwrócić uwagę podpisując taką umowę ? Czym różni się od tradycyjnej umowy?
Czytaj więcej...
Konsumenci często korzystają z pożyczek. Jest to szybki i prosty sposób pozyskania pieniędzy na zakup określonych rzeczy. Na rynku jest bardzo wiele ofert z których konsument może skorzystać. Zawsze jednak trzeba zwrócić szczególną uwagę na treść umowy pożyczki w której określone są warunki na jakich pożyczamy pieniądze.
Czytaj więcej...
Konsument powinien mieć możliwość zapoznania się z ceną produktu, który chce nabyć. Nie może być tak, że klient szuka sprzedawcy, by zapytać ile dany produkt kosztuje. Ceny powinny być widoczne i wyraźne, przedstawione w taki sposób, aby nie budziły wątpliwości. Jakie obowiązki w tym zakresie ciążą na sprzedawcy? Jakie grożą konsekwencje za ich niewykonanie?
Czytaj więcej...
Korzystając z reklamacji konsument powinien zwrócić uwagę, co dla niego jest korzystniejsze rękojmia czy gwarancja. Jednym z aspektów, które powinien wziąć pod uwagę jest koszt dostarczenia wadliwej rzeczy. Jest to istotne zwłaszcza, gdy produkt jest duży i może być problem z jego transportem. Kto zatem ponosi koszty wadliwego produktu przy rękojmi, a kto przy gwarancji? W jaki sposób reguluje to prawo?
Czytaj więcej...
Jeżeli konsument i przedsiębiorca nie mogą dojść do porozumienia warto skorzystać z postępowania przed stałym sądem polubownym. Można wówczas liczyć na rozstrzygnięcie sporu. Są to postępowania dosyć uproszczone, niesformalizowane i szybkie. Jakie sprawy są rozstrzygane? Jak wyglądają postępowania? Kto ponosi koszty postępowania?
Czytaj więcej...
Jeżeli rzecz kupiona przez konsumenta ma wadę może on skorzystać z uprawnień wynikających w rękojmi. Muszą być jednak spełnione określone warunki. Najważniejsze to termin oraz fakt udowodnienia, że produkt był kupiony u danego sprzedawcy. W jaki sposób potwierdzić fakt kupna rzeczy u danego sprzedawcy? Czy jedynym dowodem jest paragon? Czy sprzedawca ma prawo odrzucić reklamację konsumenta z powodu braku paragonu?
Czytaj więcej...
Konsumenci często korzystają z różnych pożyczek czy kredytów na zakup wymarzonego telewizora czy sprzętu AGD. Rynek oferuje wiele możliwości. Jedną z nich jest kredyt konsumencki. Przed podjęciem decyzji o skorzystaniu z tej formy pozyskania dodatkowych środków warto zapoznać się z regulacjami prawnymi zawartymi w ustawie z dnia 12 maja 2011 roku o kredycie konsumenckim ( Dz.U.2018.0.993 t.j.).
Dostarczanie przesyłek przez kurierów stało się powszechne. Niemalże każdy korzysta z usługi dostarczenia kupionej rzeczy do domu. Klienci mają liczne wymagania i oczekiwania, co do czasu dostarczenia przesyłki, czy jej wniesienia do mieszkania. Konsumenci nie wiedzą do końca, czego mogą żądać od kuriera, a do czego dostawcy nie są zobowiązani.
Czytaj więcej...
Sprzedawcy zazwyczaj zachęcają do zakupów. Może się jednak zdarzyć, że przedsiębiorca odmówi sprzedaży produktu. W jakich sytuacjach jest to dopuszczalne? Czy kwestie te regulują przepisy prawa?
Czytaj więcej...© 2025 InfoMarket