Jeszcze niedawno rynek monitorów komputerowych wydawał się zagrożony z uwagi na rosnącą popularność laptopów i innych urządzeń mobilnych. Użytkownicy nie widzieli konieczności stosowania do nich dodatkowego wyświetlacza.
Sytuacja ta jednak znacząco się zmienia, a popularność monitorów zwiększa się. Przyczyn można dopatrywać się w kilku trendach. Jednym z nich jest miniaturyzacja komputerów przenośnych. Coraz większą popularnością cieszą się laptopy o niewielkich ekranach, np. przekątnej 11,6 cala. O ile niewielkie rozmiary są nieocenione w podróży, o tyle po powrocie do domu czy biura większość użytkowników woli zdecydowanie większe ekrany. Tu pojawia się więc rola monitorów komputerowych, które zapewniają większy komfort pracy, o dziwo, właśnie na komputerach przenośnych. Mocno trzymają się także ekrany dla graczy, którzy o korzystaniu z laptopów nawet nie myślą, a mają bardzo duże wymagania względem płynności rozgrywki, gdzie zastosowany ekran ma duże znaczenie. Warto też wspomnieć o wszelkich profesjonalistach, takich jak projektanci czy grafi cy, którzy potrzebują dobrych i dużych monitorów, a ostatnio mocno korzystają na coraz bogatszej ofercie ekranów o dużej rozdzielczości, jak 4K, a nawet 5K.
Przeznaczenie użytkowania jest głównym kryterium klasyfikacji monitorów komputerowych. Inne warunki musi spełniać monitor przeznaczony do pracy biurowej, a całkiem inne ten, z którego będzie korzystał grafik. Wśród dostępnych na rynku wyświetlaczy możemy wyróżnić klika podstawowych zastosowań:
– jest to najbardziej ogólna kategoria, obejmująca większość monitorów stosowanych w domach. Tego typu ekrany wykorzystywane są do oglądania fi lmów, gier czy po prostu korzystania z Internetu. Dlatego powinny sobie radzić w tych wszystkich czynnościach. U niektórych użytkowników ekran taki może nawet zastępować telewizor i być używany również z innymi urządzeniami, takimi jak konsole do gier;
– monitory dla graczy charakteryzują się dużą częstotliwością odświeżania oraz szybkością wyświetlanego obrazu. Nie mogą na nich występować takie efekty jak chociażby smużenie, tearing („rozrywanie” obrazu) czy inne artefakty obrazu;
© 2024 InfoMarket