Zamawianie produktów w e-sklepach wiąże się z pewnymi niedogodnościami. Przede wszystkim nie widzimy tego, co kupujemy. Poza tym nie mamy wpływu na to, czy paczka jest kompletna tzn. czy zawiera np. paragon, fakturę, dokument gwarancyjny itd. Wiadomo, że sprzedawca ma obowiązek przesłać konsumentowi ww. dokumenty. Co ma zrobić konsument, jeśli do przesyłki nie dołączono paragonu? Czy ma wówczas prawo odstąpić od umowy w terminie 14 dni? Czy sprzedawca może uzależniać możliwość odstąpienia od umowy od przesłania razem z produktem paragonu?
Czytaj więcej...
Wielokrotnie konsumenci stykają się z sytuacją, że sklep w którym kupili produkt uległ likwidacji. Klienci chcą złożyć reklamację, a tam na drzwiach sklepu informacja „w likwidacji” czy „ lokal do wynajęcia”. Wtedy zaczynają się schody. Mamy wadliwy produkt i nie wiemy, co z nim zrobić. Gdzie szukać sprzedawcy? Jak zareklamować produkt? Czy w takich przypadkach przysługują konsumentom jakiekolwiek prawa?
Czytaj więcej...
Przepisy prawa dają duże możliwości konsumentom w związku z zawieraniem umów na odległość lub poza lokalem. Najważniejszym prawem jest oczywiście prawo odstąpienia od umowy w terminie 14 dni. Konsument może mieć problem z ocenieniem, kiedy mamy do czynienia z umową na odległość, a kiedy z umową poza lokalem. Czym te dwa rodzaje umów się charakteryzują? Jakie są między nimi różnice? Na co zwrócić uwagę zawierając każdą z nich?
Czytaj więcej...
Konsumentowi przysługuje gwarancja, która jest dobrowolnym zobowiązaniem gwaranta. To on ma prawo ustalić treść dokumentu gwarancyjnego. Dokument gwarancyjny powinien być wydany wraz z towarem. W przypadku nieuregulowania wszystkich kwestii w gwarancji należy wziąć pod uwagę przepisy prawa. Za jakie wady odpowiada producent? W przypadku jakich wad jego odpowiedzialność jest wyłączona?
Czytaj więcej...
Konsument, który kupił wadliwą rzecz może korzystać z rękojmi lub gwarancji. Sam decyduje o tym, z którego prawa skorzysta. Nie może wystąpić jednocześnie do producenta z tytułu gwarancji i do sprzedawcy z tytułu rękojmi. Musi zdecydować, co jest dla niego korzystniejsze. Czy korzystając z rękojmi tracimy uprawnienia z gwarancji? Czy w przypadku niewykonania przez sprzedawcę roszczeń z rękojmi, można skorzystać z roszczeń z gwarancji? Kiedy terminy ulegają zawieszeniu?
Czytaj więcej...
Wadliwy towar konsument może zareklamować. Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, przysługują mu z tego tytułu określone uprawnienia. Może żądać naprawy towaru czy też może odstąpić od umowy. Czy jednak każda wada daje podstawę do skorzystania z rękojmi? Czy występują tu pewne obostrzenia? Czym się różni wada istotna od wady nieistotnej? Na co konsument powinien zwrócić uwagę?
Czytaj więcej...
Robiąc zakupy nie jeden raz zdarzyło się, że został ostatni egzemplarz, który jest na wystawie. Jeżeli konsumentowi bardzo zależy na danym produkcie to może prosić ekspedienta o ten właśnie produkt. Niestety często sprzedawca informuje, że towar z wystawy nie jest na sprzedaż. Podobnie jest, gdy chcemy kupić produkt, a sprzedawca odmawia jego sprzedaży, gdyż został on zarezerwowany przez innego klienta. Czy mamy zatem prawo żądać produktu z wystawy? Czy możemy kupić towar już zarezerwowany? Czy sprzedawca ma prawo odmówić w takich przypadkach sprzedaży?
Czytaj więcej...
Powszechnie wiadomo, że konsumentom przysługuje prawo do odstąpienia od umowy zawartej na odległość np. przez internet lub poza lokalem przedsiębiorstwa np. zakupy podczas akwizycji. Konsument ma na to 14 dni. Jest to bardzo ważne, gdyż uchybienie temu terminowi powoduje, że kupujący traci te uprawnienia. W jaki więc sposób prawidłowo ustalić termin do odstąpienia od umowy? Co w przypadku, gdy termin do odstąpienia od umowy upływa w sobotę? Od którego momentu należy liczyć bieg terminu do odstąpienia od umowy?
Czytaj więcej...
Już w niedługim czasie zostaną uchwalone nowe przepisy dotyczące polubownego rozstrzygania sporów konsumenckich. Nasze przepisy muszą być dostosowane do przepisów unijnych. Konsumenci zyskają nowe możliwości. W przypadku niezałatwienia reklamacji będzie można skorzystać z ADR, czyli alternatywnych metod rozstrzygania sporów. Kogo dotyczą nowe przepisy? W jakich sprawach konsument może się zwracać? Jakie procedury muszą być zachowane?
Czytaj więcej...
Od 1 stycznia tego roku wchodzą przepisy o obowiązku sporządzania deklaracji zgodności oraz dokumentacji ustalonej w rozporządzeniu nr 2016/879.
Czytaj więcej...
Robiąc zakupy w sklepie niejednokrotnie się zdarzyło, że niechcący został zrzucony towar z spółki, uszkodzone opakowanie czy zbita szklana butelka. Często sprawcami tych wypadków są dzieci. Może się również zdarzyć, że to konsument uległ wypadkowi wskutek np. poślizgnięcia się na świeżo umytej podłodze. Powstają zatem pytania: kto odpowiada za szkody wyrządzone w sklepie? Czy konsument zawsze musi płacić? Czy ma szansę obrony? Czy sklep odpowiada za doznane obrażenia np. wskutek niewłaściwego ustawienia towaru?
Czytaj więcej...
Konsument ma prawa, których może dochodzić w określonym czasie. Niektóre terminy zmieniły się po nowelizacji prawa konsumenckiego. Trudno je wszystkie zapamiętać, a na dodatek wiedzieć, co powoduje ich uchybienie. Zarówno przy sprzedaży na odległość, jak i w sklepach stacjonarnych przepisy dają określny czas na dochodzenie swoich praw. Co ważne należy również wiedzieć, jak je obliczać. Jakie są to terminy? Jakie są skutki ich niezachowania? Ile czasu mają sprzedawcy na wykonanie swoich obowiązków związanych np. ze zwrotem pieniędzy konsumentowi?
Czytaj więcej...© 2025 InfoMarket