Funkcje w monitorach

XL2730, Benq

Input lag

To zjawisko występujące w monitorach LCD. Określa ono czas, który upływa od momentu podania informacji (np. wciśnięcia klawisza) do chwili, gdy jej rezultat wyświetli się na ekranie. Winę za występowanie opóźnienia ponosi zazwyczaj „elektronika” wyświetlacza. Zazwyczaj dla wymagającego gracza satysfakcjonująca jest wartość poniżej 20 ms. W zaawansowanych monitorach dla graczy producenci są w stanie zredukować ją nawet o połowę. Praktycznie każdy monitor jest wyposażony również w tryb gry, spotkać go można także w telewizorach. Jego działanie polega na wyłączeniu wszelkich funkcji poprawiających jakość obrazu, gdyż one właśnie zwiększają opóźnienie. Wskutek tego input lag ulega redukcji. Zjawisko to najbardziej doskwiera podczas dynamicznych rozgrywek sieciowych.

Funkcje w monitorach

U24E590D, Samsung

Czas reakcji matrycy

Pierwsze monitory LCD były niejednokrotnie krytykowane za długi czas reakcji matrycy. Jeśli matryca w monitorze będzie za wolna, to na ekranie podczas dynamicznych sytuacji występować będzie charakterystyczny efekt smużenia, czyli zmiany ekranu nie będą nadążać za zmieniającym się obrazem. W dużej mierze czas reakcji zależy od zastosowanej matrycy. Przyjęło się, że najszybsze są matryce TN, następnie IPS, a na końcu VA. W praktyce to właśnie matryce TN są najczęściej stosowane w monitorach o przeznaczeniu dla graczy. Jeszcze do niedawna matryce typu IPS i VA charakteryzowały się dłuższymi czasami reakcji. Obecnie jednak w ofercie producentów znajdziemy już bardzo zaawansowane monitory dla graczy wykorzystujące tego typu panele i przy okazji oferujące częstotliwość odświeżania ponad 120 Hz, co jeszcze nie tak dawno było problemem. Panele typu IPS oraz VA zapewniają przy tym lepsze wrażenia wizualne z uwagi na szerszą paletę barw czy większe kąty widzenia. Dzięki temu są bardziej uniwersalne i można je wykorzystać również np. do amatorskiej pracy z grafiką.

Funkcje w monitorach

U2879VF, AOC

2016-08-02
x

Kontakt z redakcją

© 2024 InfoMarket